Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vill ta närmare närbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

m.a.

Medlem
tjena! jag är ganska ny inom foto och jag undrar hur jag ska kunna ta närmare närbilder utan att tappa fokus. Jag använder ett 35-70 objektiv. Är enda sättet att köpa ett vidvinkelobj. eller kan det räcka med mellan ringar eller nåt? Hur vet jag vilka objektiv, mellanringar, filter etc. som passar till min kamera (Nikon F401)?
Tack på förhand!

En gång i tiden fanns det bibliotek där man kunde låna ypperlig litteratur om fotograferingens grunder, har den möjligheten upphört ?

Då kan du ju handla en sats mellanringar isåfall,
eller söka i forumet efter mängder av liknande trådar.
Mvh/Gunte..

Ett sätt är att köpa så kallade mellanringar, nikons heter PK-11, PK12 och dylikt. Det finns andra ringar, som gör att man kan sätta objektivet bakåfram, sätta ihop två objektiv osv. Jag har ingen större koll på hur de fungerar, men kolla
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf2/macro/index.htm
för mer info.

Ett lite lömskare sätt är att ha så hög bländare (22) att skärpedjupet tar sig närmare än närmsta fokusgräns. (Prova: sätt fokus så nära som möjligt, ~30cm brukar det vara, blända upp till max och gör skärpedjupskontroll. Om du inte kan på din kamera får du helt enkelt plåta dig fram.)

En bra artikel på FS . :)
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/

Själv har jag just beställt sk närbildslinser, andra namn är macrolinser, försättslinser och close-up linser.
Dom skruvar man på framtill på objektivet.
De finns ofta att köpa i set med flera olika dioptrier på linserna. Mina, ett set med dioptierna +1, +2, +4 och +10, köpte jag på Tradera för ett par hundralappar.
Viktigt att veta när man beställer är diametern framtill på objektivet i millimeter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar