lottawe skrev:
Jag är medveten om synen på såna här trådar. Därav sista stycket i inlägget jag startade med. Många mejl har gått runt under åren och eftersom det faktiskt inte leder någonstans och eftersom det handlar om en situation där hela trådar påverkas valde jag detta nu. Trots att jag vet att det är tabu.
Jag såg två utvägar innan jag bestämde mig. Att prata öppet i ett seriöst försök att reda ut det eller att i tystnad "flytta." Men "flytta" vill jag inte. Jag gillar fotosidan, därför blev det första alternativet.
Äsch Lotta, det är klart att du inte ska flytta någonstans, du är ju en institution här på FS!
Visst är det ganska uppenbart att det pågår någon slags konflikt där bl.a. du är inblandad, det är svårt att missa om man har läst ett tag på forumen. Vad som ligger bakom har jag dock ingen aning om och lika glad är jag för det.
En gammal sanning är dock att den enda man kan förändra är sig själv. Det innebär att hur gärna du än vill försöka reda ut något så är det omöjligt, om du inte har tur och råkar vilja det samtidigt som din "motpart" känner detsamma.
Det du däremot KAN göra, är att förändra din egen respons. Du skriver t.ex. något om att du inte vill bortse från diverse tillskrivningar för att du inte vill uppfattas som du utmålas, men jag tror att det är just precis det man måste göra om man verkligen vill försöka förändra något. Genom att undvika att bemöta argument och spekulationer om ens person, och inte minst genom att själv låta bli att spekulera om någon annans person, kan man hålla en diskussion hyfsat saklig, annars åker den gärna rätt ner i dyn...
Jag tror inte att man behöver vara särskilt orolig för att andra bara sväljer det som skrivs om en. Har man bara lite livserfarenhet så vet man att det folk säger om varandra inte måste vara sant och t.o.m. kan vara ren lögn. Det är mycket viktigare att koncentrera sig på att själv bete sig som man vill att andra ska göra - det syns och märks, och det är främst därefter man blir bedömd, inte efter vad andra tillskriver en för egenskaper.
Om jag vore du och verkligen ville få ett slut på tjafs, skulle jag således sluta nappa på sånt som ändå inte leder någonstans, jag skulle avböja diskussioner om sånt som hänt tidigare, själv inte initiera diskussioner om tidigare missförstånd/oenigheter osv. och verkligen göra klart att det inte är intressant för min del längre och att jag har dragit ett streck och tänker börja om på ny kula.
Sen får man hålla sig själv kort och se till att man följer det man föresatt sig, för det är inte alltid lätt...
Lägger till ett PS.
Det här med mail som skickas hit och dit bakom kulisserna tror jag är förödande. Likaså att se det som att man diskuterar med/mot en hel grupp. Det tror jag bara gör det svårare att lösa ev. missförstånd, så det är ytterligare en sak jag skulle avböja, om jag var du.