Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag har läst igenom det här ett par gånger och jag kommer till samma slutsats varje gång. Här följer ett exempel på hur Du Lotta misstolkar svaren på dina egna kommentarer. (som kan vara lite svårtolkade)
Här följer ett exempel på hur en sitution uppstod.
Lotta (till Eva):
Det är ett exempel på en diskussion vi båda har deltagit i som var onödigt utdragen och hetsig och det är också ett exempel på hur det görs skillnad beroende på vem som gör vad. Det är sånt jag önskar ett slut på..
Här finns oklarheter om Evas roll i den disskusionen. Det finns redan här en stor risk till spekulationer från andra som undrar vad i hela friden sa Eva i den diskussionen.
Eva svarar:
Jag kan inte säga att jag kommer ihåg vad som skrevs då (jag har annat som jag tänker på), men jag känner igen lite av det du nämner och det känns som du menar mej, är det så Lotta?
Evas svarar att hon minns lite om den påtalade tråden men pga av att hon inte kommer ihåg vad som skrevs och påpekar också det och ställer frågan om det hon var en av de pådrivande i frågan om din "repris".
Lotta svarar:
Ang. det med att jag körde reprisen, svar ja. Ang. ifrågasättanden om att jag inte hade bilder var det nog flera och där kan jag inte svara på vilken roll du hade.
Ännu ett upplägg för spekulationer och oklarheter. Du svarar Ja, på vadå?! Var Eva delaktig i tråden? var hon din antagonist och hetsigt pådrivande. eller var hon din allierade. Det fick vi inte svar på. Sedan kommer nästa fras där du säger att hennes roll inte var definierbar, alltså du vet inte vilken roll hon hade. Förstår du nu vart jag är på väg. Din ton är även den väldigt kort och på gränsen till hätsk. I och med att du dragit in en person med en dold anklagan som du inte sedan kan precisera ger upphov till spekulationer och missförstånd. I tredje frasen så säger du.
Men i sakfrågan spelar det ju egentligen ingen roll vem. Frågan är snarare vad som går att göra åt situationen för att få trevligare diskussioner för alla? Jo i det här läget så gör det nog det. Du har dragit upp en gammal tråd där du också påtalar för Eva om hennes deltagande i den. Dessutom så finns det en del oklarheter som jag beskrivit. Då tycker jag nog att sakfrågan är viktig.
Eva svarar.
För mej spelar sakfrågan roll, jag har aldrig menat att det är fel att ladda upp äldre bilder (bara så vi får det ur världen). Repriser kan vara riktigt trevligt tycker jag.
Nu gör Eva ett förtydligande och talar om att sakfrågan visst spelar roll, speciellt i det här fallet när en gammal tråd dras upp som referens (dock utan länk så andra som är intresserasde kan bilda sig en uppfattning.)
Sedan kommer Evas nästa fras.
Vad vi ska göra åt problemet.. ja jag tror inte vi kan ändra på människor. Men att gå till sej själv och försöka "prata" med mildare ton är ju ett bra sätt.
Här kan man tolka (i allafal jag) att Eva tycker din ton är lite hätsk och att du kanske bör skärpa dig lite. Samt att den är riktad rent generellt till alla som figurerar i forumet, inkl. henne själv.
Här kunde man ha släppt frågan och gått vdare på själva kärnfrågan, men icke.
Nu kommer sammanfattningen av den lilla diskussionen.
Lotta: Ja, där uppstod faktiskt första missförståndet i denna tråden.
Från vems sida uppstod missförståndet?
Fras två
Jag skrev "Men i sakfrågan spelar det ju egentligen ingen roll vem...." och med orden "i sakfrågan" och efterföljande mening trodde jag att jag var tydlig med att jag menade i denna tråden. Men jag förstår att det inte uppfattades så. Kanske är jag väldigt otydlig ändå?
Här plockar du hem en poäng Lotta genom att förtydliga att missförståndet och även inse var i missförståndet tog fart.
Jag vill avsluta med att säga att jag är helt opartisk och ser bara på saken från en betraktares sida. Detta är min sammanfattning om hur jag ser på ett utdrag av de här disskussionen.
Peace/Ove