Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill prova mellanformat - var börjar jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en Bronica RF645 ute på annons(här och på blocket).Den har utbytbara obektiv, mätsökare och ljusmätare med full exponeringsautomatik. En smidig och lättarbetad kamera. Den är ju ganska dyr men det finns ju en prutmån ;).

Den passar inte mig och jag använder istället en rolleicord V från femtitalet. Om du vill komma billigt undan är det en kanonkamera, Jag köpte min för 800. Den tar bilder i 6x6 formatet, vilket alltid går att beskär ned till 645.
Lycka till, mellanformat är riktigt roligt!

Tjohooo, nu ger jag mig ut i vintermörkret med min EOS 5, min 30D och... en Hasselblad 503 + 3 objektiv! Tyvärr inte min egen, men jag fick låna en för att prova på om detta är något för mig.

Hoppas bara att jag har gjort rätt när jag laddat magasinen och att jag inte klantar till nåt ute i fält. Återkommer med rapport :)

MF

Hörru Martin!

Jag har en packe utgången 120-film som du kan få (eller någon anna som vill ha?)

Blandat dia, sv/vitt och färgneg.

Allt från 1- 3år gammal. Kan ej garantera korrekt färg, eller vad som nu händer med gammal film?

Har inte haft hjärta att slänga dem...

[email protected]

Finns på kontoret from ca 10.00 i Göteborg

Tar gärna emot lite gratis film. Kör ju mest dia, men färgneg och sv/v kunde vara kul att testa.

Ska lämna in mina första två rullat imorgon. Då får vi se om det över huvud taget blev några bilder :)

Yiiihaaaaaaaaaaa! Första rullen blev precis så som jag ville ha den! Nu ska jag bara hitta nånstans att scanna den också. YFO:s Imacon för 600+moms per timme lockar, men det är lite dyrt.

För ca 6 skanningar a 600+moms får du en Epson 4990 som skannar alldeles utmärkt. Kanske inte lika bra som imacon, men helt klart i närheten.
Har själv letat lite efter skanners och Nikon 9000ED ses av många som helt likvärdig med en Imacon 646.
Här ser du tester på några flatbäddare som sedan jämförs med 9000ED

www.photo-i.co.uk

Tänkte f ö själv sälja en SQ-A med 50,80,150 + mycket tbh om du är intresserad :)

Ps "sedan finns det både billigare flatbäddare (1500kr) till dyrare (7000kr) varianter.

Senast ändrad:
Tack för testsidan, ska kolla den. Har en kompis som har en 4990 (tror jag), så jag kan scanna hos honom om den duger i jämförelse med Imaconen.

Tänk på att jag fortfarande är totalt grön på mellanformatsgrejer... vad är en SQ-A? :)

Sorry... det var nog fel av mig att nämna intresse för försäljning här i tråden. Det finns ju annonser för det ändamålet. Men jag kan ju nämna lite om Bronica i allmänhet som information.

Här är lite ärdre Bronica historia om hur det hela började:
http://nikomat.homeip.net/priv/camera/mednikkor/bronica/bronica-e.html
Om SQ-Ai /den uppdaterade versionen av SQ-A)
http://photo.net/equipment/bronica/sq-ai
En bra modellöversikt genom åren kortfattat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bronica

De absolut vanligaste modellerna i Sverige är ETRs (ETRsi) och SQ-A. Utav någon anledning finns det inte alls lika många SQ-Ai på begagnatmarknaden. Jag antar att många inte såg någon anledning till uppgradering eftersom det inte skiljer så värst mycket till SQ-A. Nytt för i modellen var möjlighet till TTL blixtmätning med SCA386 adaptern och det nya mätprismat som också gav något mer info i sökaren. Dessutom placerades ISO inställning på varje bakstycke istället för på kameran (för att undvika fel iso vid byte av bakstycke (och film). De flesta objektiv som finns att köpa är S serie. Senare släpptes uppdaterade varianter som fick suffixet PS, och hade något uppdaterad design och ny multicoating. (tror även detta gällde för 6x4,5 ETRs (E serie resp PE) och 6x7 GS modellerna (G serie resp PG)). Mätsökarmodellen RF645 kom nog lite väl sent eftersom digitalt redan var stort då den lanserades.

Generellt kan väl sägas om Bronica SQ-A att det var en japansk variant av Hasselblads 500 (503)serie. Man kanske rent av kan säga kopia, men inte i någon dålig bemärkelse. Ungefär som Toyata Corolla var en kopia på VW Golf. Designen på H500 serien (och föregångarna 1000 resp 2000) var onekligen ruskigt smart. Moduluppbyggnaden med 6x6 format (eg 5,6x5,6cm) gjorde utrustningen väldigt liten, lätt och mycket anpassningsbar. Perfekt för porträtt och för naturfotografer. Mode- och reportagefotografer valde nog ofta Pentax 6x7 pga att den ansågs lite mer ergonomisk och snabbjobbad, alternativt Mamiya 6 eller 7 serien.
Kvalitén på SQA (i) husen var bra. En fördel var att varje objektiv hade centralslutare (elektronisk Seiko) av utmärkt kvalitet med suverän tillförlitlighet och noggranhet. Fördelen är att man kan ha blixtsynk upp till 1/500s vilket är perfekt vid porträtt utomhus med upplättningsblixt. Optiskt är S serie objektiven mycket skarpa. Ungefär som Canons fasta objektiv 35/2, 50/1,4 och 100/2,8. I den klassen så att säga. Hasselblad(zeiss) objektiven med samma årsmodell var snäppet vassare, men inte mycket. Jag kan inte hitta länkar till några tester men kommer ihåg att när H objektiven fick i snitt 9,4 i betyg så fick Bronica ca 8,6. (Gäller Zeiss CF T* 50,80, 150 resp Bronica Zenzanon PE o PG serie (objektivtestbilaga i Tyska Fotomagazin 1/98 och 2/04)).
Tja, det var lite info. Hoppas det kan vara till nytta. MVH, Niclas

Ganska lite Bronica saker i omlopp över huvud taget. Speciellt objektiv. 50, 80 och 150 (motsvarande ca 28, 50 och 95mm) Zenzanon S objektiven är hyggligt vanliga. Sedan brukar det finnas en och annan PS variant samt ibland en 40mm S eller 110mm S. På sajter som tex tyska och amerikanska Ebay finns förstås allt som vanligt, men jag gillar inte att handla där. Lite för osäkert.

Hur gick det, blev det någon kamera? Börjar också bli lite intresserad av mellanformat, men det verkar vara en djungel där ute.

Goddag yxskaft Per, du får väl nämna några isåfall! De enda jag kommer på är PME51 (lite äldre) och PME45/90 (nyare och mycket dyrare).

Kom ihåg att det inte är några avancerade saker det här utan de kräver mycket manuellt arbete, kanske mer än vad än lös mätare gör. Filmhastigheten måste man ju ställa på båda mätarna men på prismat måste man också ställa in den största bländaren på det monterade objektivet så byter man objektiv ofta vill det till att man minns detta. Dessutom måste prismat kalibreras till den mattskiva man använder, de nyare Acute matt-skivorna är betydligt ljusstarkare än de gamla standardskivorna. Exponeringsmätaren ger inte heller en lämplig slutartids/bländarkombination som en småbildskamera gör utan ett EV (exponeringsvärde) som måste överföras manuellt till kameran.

Och viktigast av allt, det handlar inte om någon avancerad matris-mätning i 100-tals fält utan en enkel spot- eller centrumvägd mätning där fotografen måste veta vad han mäter.

Hej

Tack för svaret.

Om det blir köpr så skall jag köra med p21 bakstycke. Hur fungerar det då? Vilket lämpar sig bäst?

Jag har en sökare med ljusmätare till min V-kamera. Vet dock inte vad den har för modellbeteckning. Den är på 45° vilket jag tycker passar V-systemet bra. Dock använder jag den inte eftersom den inte är tillräckligt exakt. Jag körde med lös ljusmätare.

Skulle jag titta på bladare idag hade jag nog valt en H-kamera.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar