Annons

Vill köpa tillbehör till Minolta dynax 500si

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffan

Aktiv medlem
Har en Minolta dynax 500si som jag nu tänkte börja använda lite mer avancerat. (innan jag köper en digital sytemkamera)

Har i dagsläge endast använt den automatiska funktionen i min kamera, inte ställt i något själv, vilket jag nu skall försöka mig på för att få lite mer avancerade bilder.

Vill köpa lite utrustning till den bland annat fler objektiv (har nu endast ett 35-70mm)

Skall försöka få tag på utrustning begagnat, vilka objektiv rekommderar ni? (skriv gärna så detaljerat som möjligt, så att jag inte köper fel objektiv, är inte så duktig på det här med kameror ännu)

Någon annan utrustning som ni rekommenderar att jag köper? Typ filter?
 
Du har inte skrivit om vad du tänker som motiv, men ett trevligt objektiv är Tamron Objektiv Af 90/2,8 Sp Di macro 1:1 för Minolta. Det fungerar bra även som porträtt objektiv eller för att ta närbilder. Annars kan ett zoomobjektiv 70-300 vara ett bra val det finns både hos minolta och sigma. Jag har provat båda och kan inte märka någon skillnad. Hoppas att detta kan hjälpa dig
Emil
 
Har själv den kombinationen som du har. (+ en hel del andra kameror nuförtiden) och de är inget fel på dom grejjerna. Men en sak man märker om man testar andra kameror är att objektivet är väldigt långsamt och ljussvagt. Så se om du kan hitta ett annat objektiv beg. t ex minoltas 28-100. Som är ett helt ok objektiv som brukar följa med i nyare paket. Bör vara ganska enkelt att hitta beg. Sen så är ett telezoom objektiv alltid trevligt också. T ex 75-300 eller så. Och minolta har ju även 50mm 1,7 objektiv. Kostar 1350 spänn nytt och är helt underbart. Kör med det hela tiden när jag använder film i kameran nuförtiden. (Då visserligen med dynax 5 istället för 500si men det är lika bra på den kameran.)
 
lite knäpp fråga men försöker kolla på lite begagnade objektiv, vet inte riktigt vad jag skakk kolla efter för slags objektiv. På mitt objektiv står ju AF, måste det göra det på de objektiv jag köper.

Såg annonser för Minoltaobjektiv med M-fattning, de passar inte till min kamera eller?

Såg en del annonser på tradera för objektiv till minolta kameror, men vågar inte lägga bud då jag inte vet om de passar.
 
Linda: Jaga rätt på ett Minolta AF 70-210/4 så har du ett riktigt bra objektiv som räcker långt.Inte helt omöjligt att hitta för 700-1500:-
i fint skick.(Tillverkas inte längre).Se till att du får med originalmotljusskydd.Komplettera gärna med mellanring eller en converter senare.
Mvh/Gunte..
 
Linda, jag har fotograferat med Minolta i 25 års tid,dom senaste 10 åren med AF kameror.Objektivet jag använt mest är ett 35-70mm.Om du vill lära dej mera grunderna,sikta in dej istället mer på val av motiv och hantering av olika ljusförhållanden.Ett cirkulärt polfilter kan dockvara bra att ha.
 
Köp absolut inte ett som det står M på, om det är fokusen/fattningen som åsyftas! När Minolta gick över till autofokus, bytte man nämligen bajonettfattningen, så det passar INTE! Det finns adaptrar, men det är ganska krångligt att skaffa och hålla på med, köp hellre rätt ifrån början. Alla dina objektiv osv, ska alltså vara till för AF. Köp aldrig något som benämns "manuell", "M", eller liknande. Ganska sniket att man bytte fattningen, men det får vi leva med.

För övrigt är Tamrons 28-75mm zoom det bästa objektivet i sin prisklass jag alls kan tänka mig, och det har fått en otrolig massa utmärkningar osv. Går väl på 3000 ungefär. Och Minoltas 50mm 1,7 är nästan ett måste som normalobjektiv. Helt utmärkt.
 
När jag fick min kamera (Dynax 505 i present) för ett antal år sedan medföljde en Minolta 35-70 och en Sigma 70-210. Med dessa brännvidder täcker man de flesta situationer. Den långa zoomen kommer du absolut att ha nytta av.
Det nästa steget som var naturligt för mig var att skaffa en fast vidvinkel. Jag hittade en beg 24mm. Tendensen för mig är att jag använder vidvinkel mer än långa telen men beroende av vad du fotar så märker du själv åt vilket håll du vill utöka. En fördel med fast optik är att de medger större bländaröppning vilket i sin tur gör att du kan använda kortare slutartider eller fota i mörkare miljöer.

Köp absolut begagnat. Objektiv som är utöver "standard" är dyra. Tyvärr är begagnatmarknaden för Minolta inte gigantisk så man kanske får nöja sig med vad man hittar vilket gör det svårt att bestämma i förväg exakt vad man ska ha. Objektivet måste vara av typ af (autofocus) men fabrikatet är mindre viktigt så länge det är gjort för att passa Minolta. Sigma, Tamron och Cosina är exempel på fabrikat. Deras objektiv tillverkas med olika infattningar för att passa antingen Minolta, Canon eller Nikon. På Blocket och Tradera är det lite rotation på prylarna och ibland dyker det upp riktiga godingar till riktigt bra priser. Sök på "Minolta". Jag har bl.a. köpt en Minolta 16mm fisheye där för 2.500kr (nyp 9.400) och en Minolta 20mm vidvinkel för 1.800kr (nyp 8.000).
"Rariterna" säljs fort så det gäller att vara het på gröten när de dyker upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.