ANNONS
Annons

Vill ha råd om inställningar på blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

SixxStar

Medlem
Jag är nybörjare inom det här med softboxar och paraplyer men har nu införskaffat mig ett helvitt paraply och en softbox 40x40, som ska upplysas av en Canon 580ex II och en 430ex (med extra blixtsko med synkuttag), och Elinchroms EL-Skyport som fjärrstyrning.

Inom ett par dagar ska jag ha en fotosession med en modell i en gammal fabrikslokal och undrar nu hur jag ska ställa in blixtarna och kameran för bästa resultat?

Kameran jag plåtar med är en Canon 5D.

Vore uppskattat med snabba svar. :)

Det beror helt på hur du vill att bilderna ska se ut.

Men generellt så kan du inte ha snabbare slutartid än ca 1/160 sek när du använder radiosändare och 5d. Det är sällan nåt problem då blixtens korta brinntid fryser eventuella rörelser.

Sen får du använda bländaren för att justera exponeringen, då jag förmodar att du måste köra fullt ös på blixtarna.

Hur du ställer blixtarna i förhållande till modell finns det 1000 lösningar på, beroende på vilket resultat man vill ha.

Hitta en exempelbild så kan nån här tala om hur den är belyst.

Att öva hemma med bilder på sig själv är ett bra sätt att testa ljussättningar mm, eller gör det på plats.

Det finns ingen optimal ljussättning som funkar överallt, experimentera och du kommer finna en ljussättning som blir bra.

Slutartiden kan du variera till det längre om du vill "släppa" in lite mera naturligt" ljus i bilden.

Glöm inte att ta med en reflexskärm.

Kolla gärna lite klipp på Youtube, sök på strobist och du kommer att finns massor av intressant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar