Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel lösning med Canons kamerablixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att slippa provexponeringar och ränna omkring och ställa om blixtar, då.

Med ETTL och slavblixtar styrda från en masterblixt på kameran ställer du allt därifrån.

Anledningen till att en 580 EX II inte skickar IR-signaler till sina slavar kan ju vara att den inte har någon IR-sändardiod. Eller så kan det vara så att den inte har någon IR-sändare för att den inte behöver någon?

Hönan eller ägget...
Du kan ju fortfarande inte modulera med ljuset om du inte kör manuellt som i studio och då förlorar du ju det roliga med multipla blixtar!!!

Det brukar gå att ställa in ett förhållande mellan de olika blixtarna som styrs trådlöst.

Det brukar gå att ställa in ett förhållande mellan de olika blixtarna som styrs trådlöst.

Tack Per!!! Frågade innan i tråden men ingen svarade. Har själv en gammal minoltablixt o den går inte att köra helauto ihop med min nya Sonyblixt + en gammal enkel slavblixt så jag kör allt i manuellt läge & det är inte så mycket jobb som vissa har fått för sig här, man får nämligen lite känla för hur man ska köra blixtarna & det är skitkul när man lyckas bättre än kamerans ETTL!!! MVH//Christer

Du har helt rätt i att med en digitalkamera så är manuellt blixtfotograferande bra mycket lättare än med en analog kamera. Jag använder fortfarande min gamla 540EZ.

Ja, ett förhållande mellan grupp A och B, samt en kompensering separat från detta för grupp C kan man ställa in. Utan att lämna kamerans plats.

Det finns inte ett givet system utan beror ju på rådanade föruttsättningar. Tror säkert inte det tar så lång tid att lära sig en fungerande blixteexponering å anpassning till omgivandeljus med hjälp av slutartid. Ibland har man inte tid med 10 bilder, å då är det bra med ETTL men i studio kan ju detta upplevas som onödigt. Ibland stör jag mig riktigt bra på att ST-E2'n inte har ngn manuell möjlighet att kontrollera blixtarna, den fungerar superbt inomhus men känns inte riktigt tillräckligt grym för att investera i ett par radio poppers till det systemet.

Om man ska ha ngt system så verkar Quantum riktigt grymma, dock lite väl saftiga i pris i Sverige, men annars är det inte fasligt mkt dyrare än Canon's ETTL system med radiopoppers...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar