Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel lösning med Canons kamerablixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Via IR = infrarött ljus
Via blixten = med blixtljuset

Ok, det kanske är mer än vad jag kan få in i huvudet, men du menar alltså att den överför TTL informationen via blixtljuset?

Om det var så så skulle det ju inte vara några problem att låta en 580 sitta på ett stativ och lösas ut via tråd eller skyport och agera master på en annan 580 eller 430. Men det går ju inte. Hur kommer det sig då?

Ok, det kanske är mer än vad jag kan få in i huvudet, men du menar alltså att den överför TTL informationen via blixtljuset?

Om det var så så skulle det ju inte vara några problem att låta en 580 sitta på ett stativ och lösas ut via tråd eller skyport och agera master på en annan 580 eller 430. Men det går ju inte. Hur kommer det sig då?

Jag är inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar. 580 kan vara master enbart om den sitter direkt på kameran eller är ansluten via E-TTL-kabel. Den kan då kommunicera till andra t.ex 580EX eller 430EX som ställts som slavar. Med 580 som master kan man styra slavblixtarna i tre olika grupper samt använda ett obegränsat antal blixtar i varje grupp.
När ett kort tas skickas först en provblixt ut av resp blixt i systemet. Ljuset mäts av kameran som sedan talar om för mastern vilken effekt den och slavarna ska använda för den slutliga blixten. Mastern skickar denna information vidare till slavarna via blixtljuset. Slutligen tas kortet. Allt detta går så fort att man uppfattar allt som enbart en blixt.

Jag är inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar. 580 kan vara master enbart om den sitter direkt på kameran eller är ansluten via E-TTL-kabel. Den kan då kommunicera till andra t.ex 580EX eller 430EX som ställts som slavar. Med 580 som master kan man styra slavblixtarna i tre olika grupper samt använda ett obegränsat antal blixtar i varje grupp.
När ett kort tas skickas först en provblixt ut av resp blixt i systemet. Ljuset mäts av kameran som sedan talar om för mastern vilken effekt den och slavarna ska använda för den slutliga blixten. Mastern skickar denna information vidare till slavarna via blixtljuset. Slutligen tas kortet. Allt detta går så fort att man uppfattar allt som enbart en blixt.

Jag funderar bara på om det verkligen är skillnad på hur en ST-E2 och en 580Ex styr blixtarna, jag har väldigt mycket för mig att 580 styr slavarna med IR också. Det står inget i klartext om det i manualen för varken 580 eller ST-E2, förutom att manualen för 580 skriver att man skall rikta "mottagaren" på slavblixten så att masterblixten kan "se" den, det borde inte vara viktigt vid styrning med blixtljuset eftersom det "syns" mer än IR ljus.

Jag kan annars inte se anledningen till att inte slavblixtarna skulle kunna lösa ut på siganlerna från en blixt som inte sitter på en kamera.

Jag kan annars inte se anledningen till att inte slavblixtarna skulle kunna lösa ut på siganlerna från en blixt som inte sitter på en kamera.

Jag vet inte hur Canons system fungerar, men en rimlig förklaring till det vore att en blixt som inte sitter på en kamera inte kan skicka några signaler, utan bara fungerar som blixt.

Jag vet inte hur Canons system fungerar, men en rimlig förklaring till det vore att en blixt som inte sitter på en kamera inte kan skicka några signaler, utan bara fungerar som blixt.

Saken är ju den att vi diskuterar just det faktum att för att det trådlösa systemet skall fungera så måste blixten som är master sitta på kameran, men hur kommunicerar då den blixten på kameran med övriga blixtar? Via IR eller via förblixt? ST-ET kontrollerar blixtarna via IR. Hur gör 580 när den är master på kameran.

Saken är ju den att vi diskuterar just det faktum att för att det trådlösa systemet skall fungera så måste blixten som är master sitta på kameran, men hur kommunicerar då den blixten på kameran med övriga blixtar? Via IR eller via förblixt? ST-ET kontrollerar blixtarna via IR. Hur gör 580 när den är master på kameran.

Den kommunicerar via blixtljuset. Det gör också amycket riktigt att man (åtminstone inomhus vid rimliga avstånd) inte behöver bry sig om att rikta slavarna mot mastern. Det funkar så länge de ser blixtljuset.

använder ST-e2 och 580 och 420. Funkar mycket bra. De ultimata vore att använda två 580 med st-e2, på dem kan man ställa blixtexponeringskompensation. Ett snabbt sätt att reglera blixtljuset individuellt med flera blixtar utan att använda flera kanaler. Vilket e ganska trögt tycker jag.

bhphotovideo.com har billiga paket med två blixtar och st-e2.

Den kommunicerar via blixtljuset. Det gör också amycket riktigt att man (åtminstone inomhus vid rimliga avstånd) inte behöver bry sig om att rikta slavarna mot mastern. Det funkar så länge de ser blixtljuset.

Visserligen har detta diskuterats vid ett flertal tillfällen förut men jag vill ändå tipsa om att man med en lödkolv och lite händighet kan byta ut den befintliga kabeln på OC-E3 till en längre. Själv har jag en 6-meterskabel som fungerar utmärkt.

Jag tycker Quantum med TTL verkar som ett väldigt vettigt alternativ istället för:

1 ST-E2
Tex 2 st 580EX
3 Radiopopper

Blir hiskeligt dyrt på ngtvis.

Och när jag kikade lite extra så blir även Quantum väldans dyrt om man ska ha TTL via radio, men är säkert några strå vassare.

Angående Radiopopper så har jag inte kikat på hur det ligger till med dom på ett tag, men för ett par månader sedan fanns det 4 st på ebay iallafall:)

Men tror dom bara finns i USA...

Visserligen har detta diskuterats vid ett flertal tillfällen förut men jag vill ändå tipsa om att man med en lödkolv och lite händighet kan byta ut den befintliga kabeln på OC-E3 till en längre. Själv har jag en 6-meterskabel som fungerar utmärkt.

Ok, då kanske man skulle börja med en modifierad OC-E3 som ett bra budgetalternativ. Man skulle faktiskt kunna sätta dit en schysst kontakt i båda ändar av spiralen för att kunna byta mellan denna och en längre hemmagjord sladd. Kan tänka mig att tex en Cannon kontakt (ja, det stavas med två "n", det är inte samma som kameratillverkaren) med bajonettfattning skulle funka.

Problem på den analoga tiden men knappast med dagens histogram,,, ett par provexp. sen e det klart!!!!
För att slippa provexponeringar och ränna omkring och ställa om blixtar, då.

Med ETTL och slavblixtar styrda från en masterblixt på kameran ställer du allt därifrån.

Anledningen till att en 580 EX II inte skickar IR-signaler till sina slavar kan ju vara att den inte har någon IR-sändardiod. Eller så kan det vara så att den inte har någon IR-sändare för att den inte behöver någon?

Hönan eller ägget...

Med tanke på att det finns sisådär halvdussinet inlägg ovan, som konstaterar detta, torde det redan vara fastslaget så här dags.

Lite "off topic" kan jag, bara för att jag är så nöjd, nämna att jag lagt en beställning/bokning idag på Cyberphoto på en 5D Mk II med 24-70/2.8, 70-200/2.8 IS samt en 580EX II.

Som det ser ut nu kommer jag till att börja med komplettera detta med en OC-E3 då denna beställning rensade kraftigt i min plånbok så att jag inte har råd med något annat för tillfället. Längre fram kommer det garanterat att bli någon form av radiolösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar