Advertisement

Annons

Vill ha ny kamera efter Canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

wistrom84

Aktiv medlem
Jag har just nu en Canon 1000D men är lite sugen på ett nytt kamerahus som inte är allt för avancerat. Vad har ni för tips?
Prisklass? Under 10.000:-

Har läst lite om 550d, vad sägs om den? Tack på förhand!

Så länge du inte specificerar vad det är du saknar hos din 1000D kan vad som helst duga.
Vad är det du vill ha, utöver vad du har? Det är kanske inte alls en kamera du ska ha, det är kanske en blixt eller ett objektiv.

Så länge du inte specificerar vad det är du saknar hos din 1000D kan vad som helst duga.
Vad är det du vill ha, utöver vad du har? Det är kanske inte alls en kamera du ska ha, det är kanske en blixt eller ett objektiv.

1000d känns lite plastig och tråkig. Vill ha ngt med bättre grepp och ngt mer rejält. Ngt som är lite snabbare, högre ISO, återger färg bättre bl a.

Jag har seeplite 430 ex till samt några objektiv. Det jag använder mest och är jättenöjd med är canon ef 50mm 1,8.

Några småfunderingar:

-Själv tycker jag alla kameror i xxxD-serien är ganska plastiga med lite för litet grepp. Är väl ganska lika 1000d i det avseendet tycker jag.

-Om man funderar på 60d så tycker jag 7d ligger för nära i pris.. d.v.s. jag skulle sparat lite till och tagit en 7d. (obs: jag har egentligen dålig koll på både 60d och 7d, så det är bara en känsla jag har)

-Ett alternativ kanske är att köpa en begagnad 40 eller 50d? Då får du kanske lite pengar över till roliga objektiv!

Jaha, då håller jag med om vad som skrivits ovan.
Antingen en begagnad 40D eller 50D, eller om du ska ha en ny kamera så gå på en 60D.
Med den nya kan du filma, det kan du inte med de två begagnade.

550D ger utmärkta bilder, men retar du dig på plastighet och allmän "litenhet" är det inte den vägen du ska gå.

Visst är 7D en utmärkt kamera (jag har en), men då får du spara ett tag, så att du kan höja kostnadsribban.

Jaha, då håller jag med om vad som skrivits ovan.
Antingen en begagnad 40D eller 50D, eller om du ska ha en ny kamera så gå på en 60D.
Med den nya kan du filma, det kan du inte med de två begagnade.

550D ger utmärkta bilder, men retar du dig på plastighet och allmän "litenhet" är det inte den vägen du ska gå.

Visst är 7D en utmärkt kamera (jag har en), men då får du spara ett tag, så att du kan höja kostnadsribban.

Okej då har jag kikat runt lite (ännu en gång). Har inte haft en tanke på begagnat men kanske borde tänka om. Nåväl, ska fundera lite till. Tack för tips!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto