Annons

Vill ha hjälp att välja

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders"Amatörfotograf" skrev:
Det blir bara svårare och svårare hur man ska göra, det är ju tråkigt att inte bli nöjd.
Jag vill ju kunna ta bra porträttbilder och då är kanske 50/1.4 ett bara val eller finns det andra objektiv som är bättre men inte kostar skjortan.

Hajar inte riktigt här. Du skriver att du ville ha ett L-objektiv men att det inte får kosta skjortan?! Den ekvationen får inte jag ihop riktigt...
 
mange78 skrev:
Hajar inte riktigt här. Du skriver att du ville ha ett L-objektiv men att det inte får kosta skjortan?! Den ekvationen får inte jag ihop riktigt...

nänä det verkar lite knäppigt... men han har köpt en normal iaf... visste kanske inte till 100% vad det var han ville ha. Helt normalt för nybörjare.
 
Jag är fortfarande sugen på ett L objektiv men anser att jag just nu inte har råd med ett sådant och att jag istället köper ett betydligt billigare objektiv 50/1,8 II DC som ska ge en mycket bra skärpa.
 
Om man nu nödvändigtvis inte vill labba i PS med Unsharpmask för att få till den sista "punchen" i skärpan så är ju 50mm 1.8 ett bra val.

Fast jag kan lova dig, Inget L objektiv kommer att ersätta bra kompositioner och bra blick för ljuset. L-glas för för proffs i stort sett eller för dem som inte orkar behandla varje bild 30 sek i photoshop.

Köpte själv Canon 50 1.8 Mk1 begagnat häromdagen. Fantastisk skärpa. Fast inte kommer jag använda det som allround objektiv. För axel/huvud porträtt har det däremot sin givna plats.
 
Norrland_74 skrev:
Om man nu nödvändigtvis inte vill labba i PS med Unsharpmask för att få till den sista "punchen" i skärpan så är ju 50mm 1.8 ett bra val.

Fast jag kan lova dig, Inget L objektiv kommer att ersätta bra kompositioner och bra blick för ljuset. L-glas för för proffs i stort sett eller för dem som inte orkar behandla varje bild 30 sek i photoshop.

Köpte själv Canon 50 1.8 Mk1 begagnat häromdagen. Fantastisk skärpa. Fast inte kommer jag använda det som allround objektiv. För axel/huvud porträtt har det däremot sin givna plats.

Tycker nog L-objektiven står för mer kvalite än vad PS kan ersätta bilder tagna med sämre objektiv med... Har kollat igenom en hel del bilder här på FS tagna med L-objektiv och uteslutande tycker jag de framför allt tecknar det oskarpa i bilderna betydligt mer stabilt än de billigare alternativen. Hur fixar du det i PS?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.