Annons

Vill gärna gå över..

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
..Till digitalt för att det är mer ekonomiskt men samtidigt vill jag kunna köra dia för att kunna visa på duk..

Finns det utrustning så att man på något sätt kan visa de digitala bilderna på duk?
 
Det var inte så farliga priser.. Den billigaste där.. Är den något att ha? Vad blir det för kvalitet om man jämför med det gamla klassiska sättet med projektor och en dia!
 
Kvaliteten går inte att jämföra med en vanlig projektor. De digitala projektorerna har än så länge alltför låg upplösning för det.
 
Som Jim skriver... upplösningen är väl kanske inte nåt att hurra över i det billigare segmentet
vanligast är 800*600

dyrare är dom som klarar
1024*768 men dom som har tillräcklig ljusstyrka är inte billiga.. exv en sony med 5400 ansi lumen för endast 130.000 typ =)
 
De lite finare modellerna finns väl begagnade? En polare fick tag i en, Dell kanske eller nåt, för 5000:-. Den var visst rätt bra.
 
om du får tag i en begagnad projektor som tar 1024x768 ger det ju ändå väldigt dålig bildkvalité, jag vet inte vad du har för digitalkamera men säg att du fotar med 2048x1536 pixlar och är van vid att få justa kopior i typ 10X15. med en bra projektor får du med häften av pixarna förstorat till låt oss säga 50X75 på duken...
Jag kollade igenom mina digitalbilder på en projektor i 50.000 kronorsklassen (lånad) och blev väl måttligt imponerad, det funkar ju hyfsat om man bara bläddrar igenom massa oseriösa foton. stannar man upp och vill kolla nogrannare på någon bild blir man genast besviken.

Att jämföra kvalitén med dia är väl egentligen inte ens meningsfullt...
 
Pott skrev:
Att jämföra kvalitén med dia är väl egentligen inte ens meningsfullt...

Sen är det ganska svårt att använda diaprojektorn som

1) tv
2) datorskärm

också.

Plus att man inte behöver en 6mp projektor. Man ser ju vad bilden ska föreställa, ju.
 
kan inte jämföra!

Att jämföra en bild på en TV/duk med videoprojektor med en kopia är som att jämföra en fläskkotlett med en bananklase!!! Betänk att en TV-bild, jag har kört digitalbilder direkt från en gammal Sony Mavica till Tv:n, endast har ca 500X400 bildpunkter. Trots detta upplever man bilderna skarpa och bra. En bra video/data-projektor, med 1024 bildpunkter på bredden bör väl i ett släckt rum ge ett bra resultat om man inte drar upp bilden mer än till 1-1,3 meter?. Jag är själv nyfiken så ni som har en nyare projektor kan väl dela med er av erfarenheterna?
 
Tony om du är nöjd med resultatet när man kollar på bilderna på tv:n så är nog en dataprojektor en bra idee för dig. Det är ju himla enkelt och snabbt att göra slideshows mm med datorn. Vill man (som jag skrev) bläddra igenom massa bilder håller jag med edward, man ser ju vad det föreställer... Det är väl upp till var och en vad man kräver för kvalité.
Mitt tips är att du lånar en projektor från ditt jobb eller hyr en. Thorn borde väl hyra ut sånt!?! Har inte de tv och dvd och sånt?
Då kan du ju själv se om det funkar för dig.
 
Jag har testat med både min BARCO (som kostar runt 70-90 000 ny). Den är nog bland det bättre, har tre crt kanoner, men kvaliten är för bedrövlig. Likaså har jag tagit hem projektorerna på jobb, nya dyra DLP men samma sak där. Om man vill ha dia känsla så får man fortfarande köra på vanlig dia projektor eller så får man skaffa ett par projektorer och skapa en konstalation ala Hasselblad.

Sedan skrev du:
..Till digitalt för att det är mer ekonomiskt men samtidigt vill jag kunna köra dia för att kunna visa på duk..

Tja, digitalkamera ala D10 kostar 20 000 förutsatt du har objektiv. En projektor kan du hitta för 10 000 om du nöjer dig med halvbra. Plus hårddiskar och minneskort osv....

Jag ser inte att det är så mycket mer ekonomiskt? Det är i alla fall en annan diskussion, men jag undrar om ni verkligen har tänkt igenom vad som är mest ekonomiskt :)

>30 000 kr blir en hel del film och framkallning i många år! Hur länge har du en digitalkamera innan den blir out-of-date?

Jag har både en EOS 3:a, Hasselbladare och digitalkamera och det dyraste jag har just nu är digitalkameran, för priset mer än halverats sedan jag köpte den i sommras och det har kommit ut 2 nya modeller efter den... *suck*
 
Är det diakvalitet som du vill ha ska du fortsätta med det. Digitalt ligger inte i närheten av detta än. Hade en riktigt dyr proj på ett jobb för ett år sen och jag var inte imponerad av den. Ett vanligt småbildsdia med en bra projektor ligger kvalitetsmässigt mycket högre. Själv har jag nästan helt gått över till digitalt men då är det papperskopior upp till 15x20 och då är det överkomligt tycker jag. Kör ut bilderna på Fotodesign har tyvärr inte kommit överens med bilderna jag fått från Fuji o liknande digitallab.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.