Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill få objektiven att passa min Sony!!

Produkter
(logga in för att koppla)

bullfisk

Ny medlem
Hej!

Jag har hittat tv´å objektiv hos en gammal släktning. Dessa två är:

Elicar Macronet - Telecon 3x M/MD, 50mm 1.3
Tokina 80-200mm 1:4

De ska tydligen (tror jag) passa på Canon 300D om jag inte minns fel.
Nu har jag letat efter en adapter så att dessa passar till min Sony, men en sådan finns helt enkelt inte.
Men jag vill ändå inte ge upp! Går det på nåt sätt att bygga om?
Eller måste jag helt enkelt sälja dessa två?

Canon EOS har kortare registeravstånd (avstånd mellan sensorn och bajonetten) än Sony, det behövs därför en adapter med optik i, dessa är både dyrare och sämre än adaptrar utan.

Om du hittar en kommer den alltså att vara riktigt dyr (eller riktigt dålig), det är antagligen inte värt att lägga pengar på det för dessa objektiv. Om du skulle hitta en adapter utan optik så fungerar det också, men då kan du bara ta närbilder.

jelu1661 beskriver situationen helt riktigt.

Men ifall du vill använda dessa objektiv på en Sony-kamera utan problemen han beskriver, så går det faktiskt numera. Fast då behöver du skaffa dig en NEX-kamera. Eftersom registeravståndet för dessa är endast 18 mm (!), så finns det redan adaptrar framtagna för nästan alla objektiv som någonsin tillverkats. Därför får man inga problem med dessa. Några linselement behövs inte i adaptrarna, och de främmande objektiven går att fokusera i hela området ända till oändlighet.

Hej!

Jag har hittat tv´å objektiv hos en gammal släktning. Dessa två är:

Elicar Macronet - Telecon 3x M/MD, 50mm 1.3
Tokina 80-200mm 1:4

De ska tydligen (tror jag) passa på Canon 300D om jag inte minns fel.
Nu har jag letat efter en adapter så att dessa passar till min Sony, men en sådan finns helt enkelt inte.
Men jag vill ändå inte ge upp! Går det på nåt sätt att bygga om?
Eller måste jag helt enkelt sälja dessa två?
"Elicarobjektivet" är nog inget objektiv, utan en telekonverter med makrofunktion och avsedd för Minoltakameror och objektiv med MD-fattning. På den är tydligen ett 50 mm objektiv monterat. Har du provat att ta isär dem? Det borde finnas en knapp på konvertern som skall tryckas in när du skruvar loss objektivet. Om alla prylarna har använts till samma kamera så borde även Tokinaobjektivet ha Minolta MD-fattning. MD är den fattning Minolta använde på sina kameror och objektiv utan autofokus. Om det finns passande adapter till NEX-kamerorna kanske Gunnar vet.

Olle

Observera dock att adaptrar för att sätta EF-optik på andra hus oftast saknar elektroniken för att få bälndarkontroll och utan bländarekontroll så blir det inte så kul...

Jag borde kanske också ha frågat i mitt förra inlägg: Finns det adaptrar för Minolta MD-objektiv till kameror med Sony/Minolta A-fattning? Om det nu är det TS har.

Olle

Finns det adaptrar för Minolta MD-objektiv till kameror med Sony/Minolta A-fattning?
Ja, men skillnaden i registeravstånd mellan MD och A är så litet att en adapter inte får plats samtidigt som fokus på oändligheten bibehålls. En adapter utan linser blir därför som en mellanring och en adapter med linser blir som en telekonverter, (ca x1.1). Utan linser förlorar man fokus på avstånd. Med linser förlorar man kvalit'e och bildvinkel.

Till NEX finns adapter för MD. Här är avståndet tillräckligt, så adaptern har inga linser och man kan fokusera på oändligheten. Bländare och fokus är naturligtvis helt manuella, men NEX kan exponera automatiskt genom att styra ISO och/eller slutare.

"Elicarobjektivet" är nog inget objektiv, utan en telekonverter med makrofunktion och avsedd för Minoltakameror och objektiv med MD-fattning. På den är tydligen ett 50 mm objektiv monterat. Har du provat att ta isär dem? Det borde finnas en knapp på konvertern som skall tryckas in när du skruvar loss objektivet. Om alla prylarna har använts till samma kamera så borde även Tokinaobjektivet ha Minolta MD-fattning. MD är den fattning Minolta använde på sina kameror och objektiv utan autofokus. Om det finns passande adapter till NEX-kamerorna kanske Gunnar vet.

Olle

Hej! Tack för svaret.
Ja, det är ju en telekonverter, MEN den går ej att ta isär. Ser inte ut som att det skall gå heller, då linsen följer en skåra vid ut- och inzoom genom hela konvertern. Men jag kanske har fel?

Ja, de har samma fattning, de går att sätta ihop, det är mycket därför jag tycker att det hade varit så kul att testa dem! hade det varit två separata med olika fattningar hade jag nog inte orkat bry mig så mycket om det, då jag hade behövt två olika adaptrar...

Dock köpte jag min Sony Alpha för mindre än ett år sedan, och har fortfarande försäkring och garanti på den m.m vilket gör att NEX inte är aktuellt för mig än på ett bra tag.

Blir försämringen av en adapter med eller utan optik så omfattande att det helt enkelt inte är värt det?
Är det bättre att sälja dem då och, och i så fall, är det någon som vet om dessa fortfarande passar till Canon, Nikon, Pentax-K, och Olympus som det står på den gamla originalkartongen till Elicar-teleconen?
Frustrerande med alla dessa fattnings-byten tycker jag, haha!
Om någon eventuellt skulle ha en aning om ett skäligt pris för dessa två (som säljs separat) så skulle det uppskattas mycket!

Mvh
Elin

Blir försämringen av en adapter med eller utan optik så omfattande att det helt enkelt inte är värt det?

Försämringen med optik är stor, så stor så att jag skulle säga att det inte är värt besväret. Utan optik får du ingen försämring av bildkvaliteten, men du kan bara fokusera i närområdet (mindre än en meter eller så).

Är det bättre att sälja dem då och, och i så fall, är det någon som vet om dessa fortfarande passar till Canon, Nikon, Pentax-K, och Olympus som det står på den gamla originalkartongen till Elicar-teleconen?

Det är förmodligen bättre att sälja dem, men tyvärr får du nog inte mer än ett par hundringar för dem. De passar inte heller Canon, Nikon, Pentax-K eller Olympus (OM), det är olika konvertrar för varje system (även om boxen är samma).

Sony E (NEX) eller Olympus/Panasonic 4:3 är de system som har bäst förutsättningar för att använda objektiven.

Ja, det är ju en telekonverter, MEN den går ej att ta isär. Ser inte ut som att det skall gå heller, då linsen följer en skåra vid ut- och inzoom genom hela konvertern. Men jag kanske har fel?
Anledningen till att jag tror att ett objektiv är monterat på konvertern är att du skrev 50 mm. Telekonvertrar har ju ingen brännvidd.

Som Göran skrev så kommer du inte att kunna fokusera ända till oändligt med en adapter utan lins. En adapter med lins kommer att försämra skärpan. Hur mycket vet jag inte. Jag vet inte heller hur lätt det är få tag på de båda typerna av adaptrar.

Att jag tror att din telekonverter och din(a) objektiv har Minolta MD-fattning är att det tydligen står M/MD åtminstone på konvertern. Alla de andra märkena som står på kartongen har olika fattning och din konverter kan omöjligen passa till alla dessa. Det betyder nog bara att det finns Elicarkonvertrar även med dessa fattningar.

Om någon eventuellt skulle ha en aning om ett skäligt pris för dessa två (som säljs separat) så skulle det uppskattas mycket!
Jag vet inte vad de kan vara värda, men inte särskilt mycket tror jag.

Olle

ANNONS