Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill börja testa med RAW, starthjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Läste lite inlägg här angående RAW-formatet. Blev sugen på att testa det.
Men som jag förstått det så behövs det lite extra program.
Vad behöver jag för program för att jobba med RAW-filer? Vad använder ni? Hur är ordningen när ni ska behandla era filer?

Gärna tips på gratisprogram. Har redan Photoshop CS2

Hej!
Vad bra att du ville ha hjälp, här får du min!
Om du kör Nikon, testa deras "Nikon Capture" program.
Att köra Photoshop Cs 2 är ju det bästa programmet. Fast tar kraft på datorn. Det finns fler program. "Image konverter".
Tycker att du absolut ska köpa med Photoshop!

Mvh Markus Asp

När vi ändå är inne på program;

finns det något program som lägger sig i windowsskalet som man kan högerklicka på en råformats-fil och välja typ "konvertera till jpeg" på direkten?
Alltså utan att öppna själva programmet..

Jag använder Irfanview som browser (snabb som tusan) och Nikon Capture som konverterare.

Denna kombnation är kanonbra coh snabb. Deet gäller bara att ställa in Nikon Capture som extern läsare/redigerare. Detta görs under Altanativ/Egenskaper, fliken "Övrigt 2" i Irfanview.

Angående direkt konvertring till JPG av markerade filer så går det att göra i exempelvis Picture Project.

elohim skrev:

finns det något program som lägger sig i windowsskalet som man kan högerklicka på en råformats-fil och välja typ "konvertera till jpeg" på direkten?

Kanske nedanstående är nästan lika bra?

Irfanview går att köra från kommandorad. Det går säkert att knacka ihop ett enkelt script som gör en batch-konvertering. Se filen "options.txt" som ligger någonstans i Irfanview-katalogen, speciellt raderna

Example for conversion:
i_view32.exe c:\test.bmp /convert=c:\giftest.gif
=> Convert file: 'c:\test.bmp' to 'c:\giftest.gif' without GUI ;-)
i_view32.exe c:\*.jpg /convert=d:\temp\*.gif
i_view32.exe c:\*.jpg /resample=(500,300) /aspectratio /convert=d:\temp\*.png
(Note: supported are all IrfanView read/save formats except audio/video)

Kan Phase Ones program konvertera Fuji S3pro rawfiler?

Just nu konvertar jag i PS men är nyfiken på andra program. Jag skulle vilja kunna konvertera en hel batch med samma inställningar.

Kan någon rekommendera ett program som gör snygga konverteringar från både S3pro och D2x?

Preview Extractor

Har faktiskt blivit riktigt imponerad att detta gratisprogram som så snabbt fixar jpeg från NEF-filen.

Tydligen, enligt tillverkaren, ligger inte bara den lilla jpeg-filen med i NEF-filen utan även en fullformats jpeg.

Denna extraheras med rasande snabbhet, om bilden är horisontell, skall bilden roteras tar dock beräkningen en sekund eller så. Ingen konvertering alltså utan kamerans egen jpeg-fil.

Jag använder den, i stället för Nikon View för att snabbt göra bilderna betraktningsbara. Sedan använder jag Photoshop för att justera de bilder som behövs.

/AnWi

Tack för alla svaren!

Jag ska kolla igenom lite program och börja testa, lär nog få anledning att återkomma ;)

therese skrev:
Kan Phase Ones program konvertera Fuji S3pro rawfiler?

Just nu konvertar jag i PS men är nyfiken på andra program. Jag skulle vilja kunna konvertera en hel batch med samma inställningar.

Kan någon rekommendera ett program som gör snygga konverteringar från både S3pro och D2x?

Det är ju enkelt att göra både i Camera Raw och i Capture One. Båda programmen stöder både S3Pro och D2X om du använder de senaste versionerna av dem.

MVH/Stefan

Tack för ditt svar Stefan!

Jag sitter med ett modem just nu och ville veta att det fungerade innan jag laddar hem demo.

elohim skrev:

Då är det väl lika bra att du plåtar i jpg. Att konvertera raw rakt av är ju exakt samma sak som att göra det i kameran. Men du kanske vill ha rawfilen som "negativ"?

Slowfinger skrev:
Att konvertera raw rakt av är ju exakt samma sak som att göra det i kameran.

Stämmer det verkligen? RAW-filen innehåller väl rå-data från sensorn? Det innebär väl att
- de olika PC-programmens (RAW-konverterarnas) defaultvärde (samt dina egna justeringar i programmet såklart) för färg, kontrast och skärpa mm påverkar output-filen och därmed bilden?
- om du fotar i jpg så bearbetar kameran RAW-filen enligt kamerans inställningar för färg, kontrast och skärpa mm (dvs kameran gör det jobbet du kan göra i en RAW-konverterare).

Vitsen med att fota i RAW är väl att man inte behöva tänka på inställningar för färmättnad och kontrast mm, utan det justerar man i efterhand med bättre resultat i RAW jmf en jpg som redan "optimerats"?

Är jag ute och cyklar? Jag är själv nybörjare på RAW, men jag trodde att det funkade så och det är anledningen till att jag fotar i RAW.

Varför går det inte att justera vitbalans och exponering i PS CS när filen är öppnad? Inställning eller? I de andra programmen funkar det när filen är "öppnad".

Men jag förstod det som att du inte ens vill justera i programmet utan bara konvertera direkt till jpg och då fattar jag inte vitsen. Man plåtar ju i raw för att få större kontroll på resultatet och att då bara slabang konvertera om utan att ens titta på bilden verkar meningslöst.

En bra råkonverterare påverkar inte bilden utan ger dig möjligheten att påverka bilden som du vill ha den.

Men jag kanske inte fattar vad du menar?

Hassepe skrev:
Varför går det inte att justera vitbalans och exponering i PS CS när filen är öppnad? Inställning eller? I de andra programmen funkar det när filen är "öppnad".

Visst går det att justera bilden efter det att du öppnat den i Photoshop, men de verktyg du har i råkonverteraren är så mycket kraftfullare att arbeta med. Viktigast är att om du utgår från den ursprungliga råa filen kommer bilden inte förlora valörsteg på samma sätt som om du skulle göra samma färg- och kontrastjusteringar i bilden efter det att du öppnat dem i ditt bildbehandlingsprogram.

Tänk dig att du har en bild som innehåller 4000 valörer i varje färgkanal. Om du bearbetar den kraftigt i ditt bildbehandlingsprogram kanske du får kvar en fjärdel av alla valörerna, alltså 1000 valörsteg, fortfarande OK.

Startar du med en jpeg-bild innehåller den från början bara 256 valörer. Om du behöver göra lika kraftiga ändringar medför det att du har en fjärdedel av 256 steg, alltså 64 steg. Då lyckas du aldrig få en snygg bild.

Om du utgår från en råfil och gör en optimal inställning har du 4000 valörer efter det att du konverterat den.

MVH/Stefan

Slowfinger skrev:

Men jag kanske inte fattar vad du menar?

Det gjorde du kanske, men det är inte jag som ville konvertera "slabang". Jag håller med dig, jag förstår inte heller vitsen med att göra så om det inte är så att man vill ha möjlighete till optimeringarna i framtiden.

Att kovertera "slabang" gissar jag kan ge ett sämre resultat jmf med att låta kameran göra konverteringen...

stefohl skrev:
Visst går det att justera bilden efter det att du öppnat den i Photoshop

Ja, jo jag är helt med på allt du skriver.

MEN: När jag öppnar en raw i PS så får jag först upp en dialogruta med en liten tumnagelbild där jag kan göra justeringar för vitbalans och kompensation för exponering. Efter det är gjort verkar det inte gå att justera dessa parametrar när raw-filen väl är öppnad.

I andra program (RSE, C1, NCE), kan dessa justeringar göras närsomhelst. Men inte i PS (?).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto