ANNONS
Annons

Vill börja med mac, använder lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej
Kör för tilllfället en äldre PC med lightroom 4. är i behov av ny dator pga av större filer mm. allt blir väldigt segt idag. '
AMD X2 6000 + 4GB RAM.

Vill testa med mac men blir lite velig, känns något föråldrat med Stationär men samtidigt förblir frågan klara man lightroom på en bärbar till rimlig kostnad.

Alternativt en mac mini med thunderboltskärm, gillar inte riktigt konceptet med imac känns som man vill byta "dator" oftare än skärm.

Om man kör mac är det ju alltid lite begränsat med plast för HDD, bortskämd med det på PC.

kan man köra hela biblotetket på extern disk, importera redigera lokalt och sedan flytta till extern?

Hej
Kör för tilllfället en äldre PC med lightroom 4. är i behov av ny dator pga av större filer mm. allt blir väldigt segt idag. '
AMD X2 6000 + 4GB RAM.

Vill testa med mac men blir lite velig, känns något föråldrat med Stationär men samtidigt förblir frågan klara man lightroom på en bärbar till rimlig kostnad.

Alternativt en mac mini med thunderboltskärm, gillar inte riktigt konceptet med imac känns som man vill byta "dator" oftare än skärm.

Om man kör mac är det ju alltid lite begränsat med plast för HDD, bortskämd med det på PC.

kan man köra hela biblotetket på extern disk, importera redigera lokalt och sedan flytta till extern?
Om du med biblioteket menar alla bildfiler så kan de nog utan problem ligga på en extern disk (USB3 borde funka bra, men det finns ju även thunderbolt). Katalogen vill du däremot ha på intern SSD.

Jag gick själv från stationär PC till bärbar macbook. Har alla bildfiler på extern disk (time capsule) och kommer åt dessa trådlöst i hela huset. Ganska skönt att bara kunna ta bärbara och slå sig ner i soffan och komma åt alla bilderna utan att koppla in sladdar.

Som Magnus skriver är det nog en bra idé att dock ha katalogfilen lokalt för att det ska flyta på smidigt.

När jag tömmer kameran brukar jag ladda ner dessa lokalt på macbooken först, inte för att det går segt att redigera bilderna som jag sparat externt utan för att det går väldigt segt att importera bilderna från kameran när man har externa vald som måldisk av någon anledning. Förmodligen för att jag kör trådlöst. Sedan går det dock snabbt att flytta bilderna till den externa disken, att alltså dra mappen från den lokala disken till den externa i LR efter att importen är klar.

Låter bra men vad ska man satsa på gällande datorn, är det en PRO som är minimum eller klarar man sig med en air.
Kan även tänka mig en fjolårsmodell begagnad.

Nu kör jag Aperture, men det borde inte vara någon större skillnad. Mina erfarenheter borde kunna användas ändå. Bilderna jag hanterar är till största delen RAW från 5D MkII.

I många år använde jag Mac Pro, men bytte för ett tag sedan till en Mac Mini med Thunderboltskärm och externa diskar. Alla bilder på ett par externa thunderboltdiskar och en SSD i datorn för allt annat. Jag köpte Minin med en vanlig snurrdisk och bytte själv till en 250 SSD som jag hade över. Innan jag bytte hann jag testa att köra med snurrdisk och det var olidligt då jag kört SSD i alla datorer sedan flera år. Men nu med 16GB RAM och SSD känner jag ingen begränsning i datorn. Och att alla bilder ligger på externa diskar tänker jag inte på, då både diskar och överföring är snabbt nog.

På resa kör jag med en MacBook Pro 15 Retina (late 2012) och den funkar också bra till bildredigering. Kanske något mindre rapp än minin i praktisk användning, men fullt duglig. Så en Air skulle jag nog kunna ha som ren resedator, men som enda dator skulle jag inte vilja ha den.

Låter bra men vad ska man satsa på gällande datorn, är det en PRO som är minimum eller klarar man sig med en air.
Kan även tänka mig en fjolårsmodell begagnad.
Jag har inte testat air så det kan jag inte svara på själv, men jag har för mig att någon skrivit tidigare här i forumet om att Lightroom flöt på bra på en air. Jag velade själv mellan pro och air innan jag köpte pro, det blev till slut pro då jag inte har så stort behov av att släpa med mig datorn hemifrån stup i kvarten. Kan bara säga att pro väger en del så jag lämnar den helst hemma.

Jag gick från stationär PC till en 15" MacBook Pro i7 med 16GB minne och minsta SSD'n för ett halvår sedan. Lightrooms katalog och alla RAW-filer ligger på en budgetlösning i form av extern USB3-disk och det flyter på riktigt bra. Jag har inga som helst prestandaproblem och ser inget behov av att flytta filer mellan interna disken och USB3-disken då en USB3-disk är såpass snabb.
Jag använder alltså den externa disken på samma sätt som en intern disk i en PC, enda skillnaden är att den är USB-ansluten.

Thunderbolt-disk är nog att föredra, men för mitt behov har USB3-disk fungerat perfekt som arbetsdisk. Arkivering/backup görs på en QNAP NAS med stöd för TimeMachine (och NAS'en backas i sin tur upp till USB-diskar som förvaras på annan plats).

OM man köper en bärbar PRO. Klara man sig med en i5 . Av pris och storlek vore det fint med en 13tummmare och en eventuell extern skärm som komplement??

OM man köper en bärbar PRO. Klara man sig med en i5 . Av pris och storlek vore det fint med en 13tummmare och en eventuell extern skärm som komplement??

Av egen erfarenhet så kan jag säga att det absolut fungerar.
Kör själv med en MBP från 2011. Med just i5 på.
Rekommenderar dock att du maxar minnet.
(Lite osäker på om det är lika enkelt att uppgradera minne och hårddisk på den billigaste varianten, dvs den utan retina. Som det var tidigare).

Fungerar utmärkt med Lightroom.

Har du råd, köp med SSD. Det gör skillnad.

Kan tilläggas att jag kör med extern skärm på kontoret.
Samt extern tangentbord och mus.

Lightroom är relativt enkelt att flytta över.
Du kan få med inte bara bilder och databas. Utan även presets för import, framkallning, metadata och export.

The only MacBook Pro which is still user upgradable and available from Apple is the 13" non-Retina model.

Oavsett bärbar eller inte, om man har bildarkivet på en extern disk. Hur kör man backup på den då? Ansluter man en extern till?

Oavsett bärbar eller inte, om man har bildarkivet på en extern disk. Hur kör man backup på den då? Ansluter man en extern till?

Det går bra att stoppa in en extern till. Det är bra att kolla upp antalet portar i förväg om du vill ha samma anslutning på dem.

Jag har 256GB disk så jag har de senaste åren lokalt och resten på en extern disk. Jag använder Time Machine för backup i hemmet och ett hemsnickrat script för att göra backup till en dator utanför hemmet.

Kör en Macbook pro 15 retina som jag just bytte till från en rätt hyffsad Sony Vaio. Måste säga att det blev som natt och dag. Jag kör på en extern hårddisk men med extra preview på intern minnet från lightroom för att kunna pilla med dom även utan externa om det skulle behövas.
Allt flyter på som smör hitintills. Älskar att jobba på macen även om det tog ett litet tag med att vänja sig vid samma program fast för mac med alla kommandon etc.
/Martin.

Jag gick över från PC till en iMac i våras. 27", 8GB minne och 1TB flash drive. "Aktuella" bilder återfinns på den interna hårddisken och bunkrar med övriga bilder på extern. Backup med en Time Capsule. LR och PS fungerar prima!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar