Hej Fahloin. Kamerorna är båda jättebra på lite olika sätt men de är bra. Ta den du trivs med. Men jag skippar det tekniska - det finns miljoner andra som kan diskutera det.
Men om du anser dig vara nybörjare så kan jag ge ett gratistips .
Kommentera bilder här på Fotosidan. Utvecklande och uppskattat.
Det sämsta är om du tror du ändå inte kan kommentera bilder konstruktivt. Många tror att de "ändå inte kan tala om något för de som kan mer". Bra och ödmjukt resonerat men...då har man knepig logik för då kan ju bara den bästa - nummer ett- av alla här kommentera. Kan du se bilden kan du kommentera den. Annnars är det klubben för inbördes beundran. Du är fotografens "kund" och då har han/hon nytta av din reaktion om han/hon är lyhörd. Tolka ordet konstruktivt till att du säger vad du upplever av bilden.
Kan du inte skriva annat än "bra bild"? Skriv det då. Men försök skriva varför. Vad är bra? Var det färgen, ljuset , skojigt motiv eller vad var det? Vad känner du inför bilden? Eller vill du fråga hur han gjorde den så skarp? Fråga då. Kommentera en bild om dagen och se sen om något hänt i huvudet efter tio dagar i insikt om bildtänket. Testa det och fota mycket, sånt du gillar.
Men blir det inte töntigt om jag som nybörjare ger kritik till en van fotograf? Jo. det blir jättetöntigt om du självsäkert säger att han borde använt bländare 22 och 1/125 på en viss bild. Då bör du veta vad du talar om. Men säg att "jag upplever bilden som oskarp och undrar om det ska vara så?" Du är ingen kursledare i Fotografisk teknik, du är fotoamatör och kritiker. De som är så duktiga att de kan ge tekniska tips är en annan sak.
En del säger så här "Jag kommenterar bara de bilder jag tycker är bra men jag vågar inte ge kritik för de är ju så bra". Hm, låter det logiskt? Då väljer de alltså enbart att kritisera bilder de inte vågar kritisera?
Nej, kasta dig över första bild du ser. Via "nya bilder" eller "slumpvisa bilder och prova, det gör att du lär dig själv. Säg din mening om bilden, om någon inte tål det ska de inte ha bilden här. Så länge det inte är personpåhoppp så är det bara att köra.
Skriv nu inte "ja jag lovar att göra det". För det var ingen order, utan ett tips som kan vara till nytta.
PS/
Finns det ingen fotoförening/klubb i ditt onmråde? De borde väl bli jätteglada för nya medlemmar