ANNONS
Annons

Vill börja fotografera, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fahloin

Aktiv medlem
Hej, har en tid nu gått och sugit på att börja fotografera. Min sambos syster och hennes pappa är lite av amatörfotografer så jag har väl blivit påverkad, även som fågelforskare/skådare vill jag börja fota.

Jag har länge funderat på att köpa en systemkamera och det lutar mer och mer åt en Nikon D70 efter MKT läsande om den och Canon 300D.

Några tips som ni kan ge mig? Dumy att börja med en digital systemkamera? Något annat jag ska tänka på?

Jag har ju fototat lite innan med, men mest med en Olympus Superzoom120 och en Kodak digitalkamera.

Det bästa tipset jag kan ge är att gå till biblioteket och låna hem allt om foto som ser ut att rikta sig till nybörjare.

Om du är helt insnöad på digitalt kan du ju hoppa över de delar som gäller film (dock ej filmkänslighet!), framkallning och kopiering i traditionellt mörkrum. - Resten gäller fortfarande.

Fahloin skrev:
Hej, har en tid nu gått och sugit på att börja fotografera. Min sambos syster och hennes pappa är lite av amatörfotografer så jag har väl blivit påverkad, även som fågelforskare/skådare vill jag börja fota.

Jag har länge funderat på att köpa en systemkamera och det lutar mer och mer åt en Nikon D70 efter MKT läsande om den och Canon 300D.

Några tips som ni kan ge mig? Dumy att börja med en digital systemkamera? Något annat jag ska tänka på?

Jag har ju fototat lite innan med, men mest med en Olympus Superzoom120 och en Kodak digitalkamera.

Såg bara för ett litet tag sedan en konverter till Canon som du kan tätta på kameran och din ev. tubkikare då får du en helvetes teleobjektiv!

Hej Fahloin. Kamerorna är båda jättebra på lite olika sätt men de är bra. Ta den du trivs med. Men jag skippar det tekniska - det finns miljoner andra som kan diskutera det.

Men om du anser dig vara nybörjare så kan jag ge ett gratistips .

Kommentera bilder här på Fotosidan. Utvecklande och uppskattat.
Det sämsta är om du tror du ändå inte kan kommentera bilder konstruktivt. Många tror att de "ändå inte kan tala om något för de som kan mer". Bra och ödmjukt resonerat men...då har man knepig logik för då kan ju bara den bästa - nummer ett- av alla här kommentera. Kan du se bilden kan du kommentera den. Annnars är det klubben för inbördes beundran. Du är fotografens "kund" och då har han/hon nytta av din reaktion om han/hon är lyhörd. Tolka ordet konstruktivt till att du säger vad du upplever av bilden.

Kan du inte skriva annat än "bra bild"? Skriv det då. Men försök skriva varför. Vad är bra? Var det färgen, ljuset , skojigt motiv eller vad var det? Vad känner du inför bilden? Eller vill du fråga hur han gjorde den så skarp? Fråga då. Kommentera en bild om dagen och se sen om något hänt i huvudet efter tio dagar i insikt om bildtänket. Testa det och fota mycket, sånt du gillar.

Men blir det inte töntigt om jag som nybörjare ger kritik till en van fotograf? Jo. det blir jättetöntigt om du självsäkert säger att han borde använt bländare 22 och 1/125 på en viss bild. Då bör du veta vad du talar om. Men säg att "jag upplever bilden som oskarp och undrar om det ska vara så?" Du är ingen kursledare i Fotografisk teknik, du är fotoamatör och kritiker. De som är så duktiga att de kan ge tekniska tips är en annan sak.

En del säger så här "Jag kommenterar bara de bilder jag tycker är bra men jag vågar inte ge kritik för de är ju så bra". Hm, låter det logiskt? Då väljer de alltså enbart att kritisera bilder de inte vågar kritisera?
Nej, kasta dig över första bild du ser. Via "nya bilder" eller "slumpvisa bilder och prova, det gör att du lär dig själv. Säg din mening om bilden, om någon inte tål det ska de inte ha bilden här. Så länge det inte är personpåhoppp så är det bara att köra.

Skriv nu inte "ja jag lovar att göra det". För det var ingen order, utan ett tips som kan vara till nytta.

PS/
Finns det ingen fotoförening/klubb i ditt onmråde? De borde väl bli jätteglada för nya medlemmar

Senast ändrad:
Ahh... Ja, jag jar sett att det finns det, men det borde finnas till Nikon också tycker jag, eller borde komma?

Tack för dom orden Sven. Det ligger nog mycket i vad du säger. Är inne här på fotosidan varje dag nu och ju mer bilder jag tittar på (dock inte kommenterat än), desto mer sugen blir jag på att börja fota lite mer seriöst. Jag märker ju även att man ganska fort lär sig uppskatta vissa saker i en bild som jag inte ens funderat över förr, så det är absolut en stor lärokälla att titta på andras bilder.

Perfekt uppmuntran!

Svens inlägg var det bästa jag läst om varför och hur man ska kommentera andras bilder. Jättebra uppmuntran för oss som är lite nya och osäkra.
Tack för de orden
/Jana

Gatufoten skrev:

Det sämsta är om du tror du ändå inte kan kommentera bilder konstruktivt. Många tror att de "ändå inte kan tala om något för de som kan mer". Bra och ödmjukt resonerat men...då har man knepig logik för då kan ju bara den bästa - nummer ett- av alla här kommentera.

Ja, det var knepig logik. Det betyder väl att nr 1 kan kommentera ALLA bilder. Nr 2 kan kommentera alla bilder utom nr 1's osv.

Men nu ska vi inte vara petiga. Jag har själv jättesvårt att komma mig för att kommentera. En bra bild behöver ju inte min kommentar och ger jag kritik till en mindre bra bild känner jag mig elak.

Samtidigt blir jag jätteglad när någon, nybörjare eller proffs, ger en kommentar på mina bilder. Så jag håller med dig Sven, kommentera så mycket du orkar. Jag skall försöka skärpa mig och skriva lite kommentarer.

Re: Re: Vill börja fotografera, tips?

121an skrev:
Såg bara för ett litet tag sedan en konverter till Canon som du kan tätta på kameran och din ev. tubkikare då får du en helvetes teleobjektiv!

Givetvis finns det även till Nikon

mvh Göran

Att det även finns till Nikon var det skönaste jag hört idag. Det är lite avgörande för en fågelintresserad som mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar