ANNONS
Annons

Vilket telezoomobjektiv till min K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta, jag skrev otroligt klumpigt.

Jag menade att ett antal objektiv tillsammans med en teleförlängare, där teleförlängaren var konstruerad tillsammans med objektiven för att i någon mån minimera felen, borde vara det sammanhang där teleförlängare är mest intressanta eller användbara.

Frågan var alltså egentligen om det finns sådana gynnsamma kombinationer, där tillverkaren av objektiven och teleförlängaren redan tänkt att de ska användas tillsammans, och om de då blir användbara/bra?

Jag är rejält off-topic nu upptäcker jag. :)

Jo, det finns teleförlängare som är avsedda för ett visst objektiv men pentax har inte sånt. Däremot finns dom äldre Pentax t-f som är avsedda för kortare eller längre brännvidder.
Det kan vara en fördel att t-f är avsedd för ett visst objektiv, men viktigast är nog att den är "bra".
Det man ska titta på enligt mig är att objektivet är ljusstarkt, tex 50/1,4, 100/2,8, 200/2,8 eller 400/4 eftersom en teleförlängare på 1,5X minskar ljusinsläppet med ett steg och en 2X förl. med två steg.
Då med ett 100/200/300mm och bl2,8 får man ca bländare 4 med en 1,5X förlängare och bländare 5,6 med en 2X förlängare, vilket blir ganska acceptabelt för slutartiden och hyggligt ljusstarkt i sökaren.
Och med ett skarpt objektiv blir det med 1,5X liten skärpeförlust och något sämre med en 2X förlängare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar