Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket tele zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Har ett canon 18-135 objektiv som jag hade med mig på resa till New York. Utmärkt när man går runt i stan och behöver zooma in snabbt osv. men... retar mig något överjävligt på distorionen i kanterna vid vissa brännvidder.
Finns det något bra zoom objektiv med sånt spann, är då min fråga eller är alla så dåliga?

Är inte det ett ganska vanligt problem för zoomobjektiv med så stort spann? Jag är ingen expert på dessa typer av objektiv men jag gissar att du måste sänka kravet på zoomomfång om du vill ha upp kvaliteten, ett omfång på max 3-4 ggr är nog önskvärt som t.ex 17-55, 24-70 osv framförallt om du vill ha ett med någorlunda vidvinkel.

Ett alternativ är ju att satsa på två zoomar eller en zoom och ett fast objektiv för att få bättre bildkvalitet.

Jo, det förstod jag nog men vilka är bra även om det är ett mindre omfång. 18- ? är önskvärt för min 60D. Hade med fasta objektiv men insåg snabbt att tiden rann iväg vilket det var ont om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar