Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket stativ ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseLarsson

Aktiv medlem
Hejsan

Jag ska ta och köpa mitt första stativ imorgon hade jag tänkt. Inget avancerat alls, utan ett rätt enkelt.
Jag har hittat 2 st som passar min budget bra.
1. Hama Star 700 EF Digital
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...D=g4DD4QFHCLEAAAEOZNVCGhkL&CatalogCategoryID=
2. ONOFF Kamerastativ 5651 LIGHT.
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/10136?opendocument&markID=20-18-51

Inga höjdar stativ direkt, men jag vill inte lägga ut så mycket pengar nu i början.
Så, vilket skulle ni rekommendera av dessa två?

Mvh Fredrik
 
sören! okej, men det går alltså inte alls att använda dom med en systemkamera? Ska in i lumpen om ett par veckor så ekonomin tillåter tyvärr inte stativ för tusenlappar :(
Aja får på jakt efter ett begagnat.

Mvh Fredrik
 
Jag tror faktiskt jag kör på en chansning och tar hama stativet, skulle det inte funka så är det det är ju inte så mycket pengar det handlar om.

mvh Fredrik
 
Det kommer inte att funka till en systemkamera. Den som köper billigt, köper dyrt, för han får köpa två gånger, heter det ju.

Detta är väldigt sant, förutom att man vanligen får köpa mer än två gånger...

Det har jag själv erfarenhet av - dvs jag började precis så som du tänker göra. Köpte först ett billigt stativ som verkade "se bra ut". Men det var värdelöst. Köpte ett lite dyrare. Inte nämnvärt bättre. När jag till slut hade kommit upp i stativ som var användbara, så låg jag rysligt mycket back jämfört med ifall jag hade satsat vettigt redan från början.

Råder dig starkt till att avstå från att köpa Hama-stativet, det är pengar rätt i sjön. Den lägsta nivån som är meningsfull är Manfrotto 190 (aluminiumvarianten - Manfrotto är inte bra på att göra kolfiberstativ). Kostar 1.040 kr på CyberPhoto. Vill du spara lite grand kan du ju titta på Velbons stativ, deras serier är ganska OK lite under detta pris (Manfrottos billiga, Digi-serien, är inget att ha till en systemkamera).

Räcker kosingen just för tillfället bara till ett Hama-stativ, så följ råden ovan, och avstå från köp. Kör istället med naturliga stöd eller med en "bönpåse" tills vidare.
 
Gunnar har rätt, strunta i dom där rangelbenen, köp en bönpåse så länge.

Manfrotto 190 är minimum, inget jag igentligen rekomenderar heller, men det duger väl till lättare kameror och objektiv i nödfall, stativ och ballheads är något dom flesta vill pruta på, så gjorde även jag i början, men som sagt det blir dyra läropengar....

/kent
 
Ja ni har rätt, jag avstod.
Jag har aldrig tänkt på en bönpåse och det kanske inte är så dumt ändå. Får spara lite till.
Tack för svaren!

mvh Fredrik
 
reine vindebro skrev:
lånar tråden och frågar hur stor skillnad det är på manfrottos 190 stativ och dess 055...
Manfrotto 190 resp. 055 aluminiumstativ är deras båda storsäljande kamerastativ (skulle tro att de tillhör de mest sålda stativen i världen).

Användare av entusiasttypen brukar anse att 190-stativet ligger lite under vad som behövs för systemkamerabruk. Det är lite för kort och man måste knäa vid användning, vilket snabbt blir väldigt jobbigt. T.o.m. ifall jag hissade mittpelaren ända upp i topp var jag tvungen att stå böjd (mittpelaren bör man ju helst inte hissa upp alls)! Köpte detta stativ begagnat, men tänker sälja det igen.

De flesta brukar anse att Manfrotto 055 är det "minsta" stativ som är praktiskt användbart för en fotoamatör. Man kan stå rak vid användning, det är stadigare än 190, och det är även användbart för mellanformat. Kostar 1.245 på Cyberphoto, och för normalamatören får det väl anses vara det mest prisvärda aluminiumstativ som finns.


190 och 055 har tillverkats i ett otal olika varianter. Data för två av de vanligaste som levereras nu:

Stativ Manfrotto .......... 190XB ... 055XB
---------------- ............. ------- ... -------

Maxhöjd med 3 ben .... 118 cm .. 137,5 cm
Maxhöjd med pelare ... 146 cm .. 178 cm
Vikt ........................... 1,8 kg ... 2,3 kg
Max belastning ........... 5 kg ...... 7 kg


055:ans största nackdel är att det är väl tungt att släpa på för annat än kortare sträckor. Därför blir det ofta lämnat hemma vid naturvandringar, och då gör det förstås ingen nytta. De som har ett 190 tar faktiskt mycket oftare detta med sig - det är inte lika tröttande att släpa på (2,4 kg stativ är betydligt värre att släpa på än 2,4 kg kamerautrustning, antagligen beroende på att ett stativ ju inte är en punktmassa, utan det kommer in en besvärande vridmoment-belastning också).

Hur löser man detta då? Somliga löser det med att ha både ett 190 och ett 055. Detta är ju en lite osmidig lösning - ett kolfiberstativ är ett mycket bättre alternativ. Jag rekommenderar dock inte Manfrottos, deras Magfiber-stativ sjanserar fort. Ett som jag däremot verkligen kan rekommendera är Velbon Sherpa Pro CF-630. Kostar cirka 2.700 kr. Velbon brukar kallas för "fattigmans Gitzo" (Gitzos närmaste motsvarighet går på över 7 papp). Velbon har ju mycket längre erfarenhet av att tillverka stativ än vad Manfrotto har. CF-630 är längre och minst lika stadigt som 055, har betydligt mindre känslighet för vibrationer och det väger mindre än 190:an t.o.m. Dessutom riskerar man inte att frysa fast som man kan göra med aluminiumstativ i minusgrader...

Av allt jag hittills har hittat på marknaden anser jag att CF-630 utgör den mest väl avvägda kompromissen och är för den genomsnittlige fotoamatören det absolut mest prisvärda kolfiberstativet. Det finns ju också ett antal glasfiberstativ i samma prisläge eller kanske något under från ett antal färska kinesiska tillverkare, men dessa håller betydligt ojämnare kvalitet (Velbon har tillverkats i Japan under mer än ett halvt sekel).


Basdata för Velbon Sherpa Pro CF-630:

Maxhöjd med 3 ben .... 167 cm
Maxhöjd med pelare ... 200 cm
Vikt ........................... 1,6 kg
Max belastning ........... 6 kg
 
Senast ändrad:
Fredrik Larsson skrev:
Ja ni har rätt, jag avstod.
Jag har aldrig tänkt på en bönpåse och det kanske inte är så dumt ändå. Får spara lite till.
Tack för svaren!

mvh Fredrik
Varför inte ett Gorillapod? Undvik den minsta modellen bara - den klarar bara kameror på något hekto.
 
FlyerOne skrev:
Manfrotto 190 resp. 055 aluminiumstativ är deras båda storsäljande kamerastativ (skulle tro att de tillhör de mest sålda stativen i världen).

Användare av entusiasttypen brukar anse att 190-stativet ligger lite under vad som behövs för systemkamerabruk. Det är lite för kort och man måste knäa vid användning, vilket snabbt blir väldigt jobbigt. T.o.m. ifall jag hissade mittpelaren ända upp i topp var jag tvungen att stå böjd (mittpelaren bör man ju helst inte hissa upp alls)! Köpte detta stativ begagnat, men tänker sälja det igen.

De flesta brukar anse att Manfrotto 055 är det "minsta" stativ som är praktiskt användbart för en fotoamatör. Man kan stå rak vid användning, det är stadigare än 190, och det är även användbart för mellanformat. Kostar 1.245 på Cyberphoto, och för normalamatören får det väl anses vara det mest prisvärda aluminiumstativ som finns.


190 och 055 har tillverkats i ett otal olika varianter. Data för två av de vanligaste som levereras nu:

Stativ Manfrotto .......... 190XB ... 055XB
---------------- ............. ------- ... -------

Maxhöjd med 3 ben .... 118 cm .. 137,5 cm
Maxhöjd med pelare ... 146 cm .. 178 cm
Vikt ........................... 1,8 kg ... 2,3 kg
Max belastning ........... 5 kg ...... 7 kg


055:ans största nackdel är att det är väl tungt att släpa på för annat än kortare sträckor. Därför blir det ofta lämnat hemma vid naturvandringar, och då gör det förstås ingen nytta. De som har ett 190 tar faktiskt mycket oftare detta med sig - det är inte lika tröttande att släpa på (2,4 kg stativ är betydligt värre att släpa på än 2,4 kg kamerautrustning, antagligen beroende på att ett stativ ju inte är en punktmassa, utan det kommer in en besvärande vridmoment-belastning också).

Hur löser man detta då? Somliga löser det med att ha både ett 190 och ett 055. Detta är ju en lite osmidig lösning - ett kolfiberstativ är ett mycket bättre alternativ. Jag rekommenderar dock inte Manfrottos, deras Magfiber-stativ sjanserar fort. Ett som jag däremot verkligen kan rekommendera är Velbon Sherpa Pro CF-630. Kostar cirka 2.700 kr. Velbon brukar kallas för "fattigmans Gitzo" (Gitzos närmaste motsvarighet går på över 7 papp). Velbon har ju mycket längre erfarenhet av att tillverka stativ än vad Manfrotto har. CF-630 är längre och minst lika stadigt som 055, har betydligt mindre känslighet för vibrationer och det väger mindre än 190:an t.o.m. Dessutom riskerar man inte att frysa fast som man kan göra med aluminiumstativ i minusgrader...

Av allt jag hittills har hittat på marknaden anser jag att CF-630 utgör den mest väl avvägda kompromissen och är för den genomsnittlige fotoamatören det absolut mest prisvärda kolfiberstativet. Det finns ju också ett antal glasfiberstativ i samma prisläge eller kanske något under från ett antal färska kinesiska tillverkare, men dessa håller betydligt ojämnare kvalitet (Velbon har tillverkats i Japan under mer än ett halvt sekel).


Basdata för Velbon Sherpa Pro CF-630:

Maxhöjd med 3 ben .... 167 cm
Maxhöjd med pelare ... 200 cm
Vikt ........................... 1,6 kg
Max belastning ........... 6 kg
man får tacka för den sammanfattningen... enligt den vekade ju 055 passa mycket bättre för mina behov..

du kanske har svar på en till fråga:
både 190 och 055 har versioner som man kan sätta mittpelaren i horisontell position... detta verkade vara en lätt manöver på 190 (enligt den broschyr jag hittade) medans 055 stod det inte alls hur mycket jobb det var... nån kommentar på det?

PS
just nu har jag ett stativ som jag snott från far min... tungt och stabilt men man kan inte spreta på benen för att komma ner till marknivå för makrofoto.... därför jag tittar på nytt stativ...
 
reine vindebro skrev:
...
... men man kan inte spreta på benen för att komma ner till marknivå för makrofoto...
Kanske ett Benbo Trekker II med 3D-huvud? Finns på photax.se. Med den kommer Du t.o.m. UNDER marknivå om Du nu skulle behöva det. Ett synnerligen mångsidigt stativ. En varning dock - det är ett Love<->Hate stativ.
 
tannler skrev:
Kanske ett Benbo Trekker II med 3D-huvud? Finns på photax.se. Med den kommer Du t.o.m. UNDER marknivå om Du nu skulle behöva det. Ett synnerligen mångsidigt stativ. En varning dock - det är ett Love<->Hate stativ.
intressant... hittar dock inget trekker II... bara ett trekker (utan II)...
men dess maxhöjd, 1,6 meter är det med pelaren så högt upp som möjligt eller är det bara benen som kommer upp till 1,6 meter?
 
Alltså ni som kan, vad är det för skillnad på Manfrotto 055 och XPROB 055.
Jag har ett XPROB055 och tycker det funkar bra, Iaf är det en barnlek att fälla mittpelarni horisontellt läge!

God Jul!
 
reine vindebro skrev:
intressant... hittar dock inget trekker II... bara ett trekker (utan II)...
men dess maxhöjd, 1,6 meter är det med pelaren så högt upp som möjligt eller är det bara benen som kommer upp till 1,6 meter?
Asch - skillnaden är hårfin - missade det totalt. Trekker I + kroken för att haka på extra vikt = Trekker II, fast den kallas bara Trekker hos Photax.

160cm är maximal höjd till kamerafästet. Med ett 3D-huvud och kamera monterad, är ögonhöjden 173cm, vilket är tillräckligt för att alla kortare än 186cm ska slippa kuta rygg.

Den största skillnaden mellan Benbo1 och Trekker är vikten. Trekker är behagligare att släpa med sig.
 
tannler skrev:
Varför inte ett Gorillapod? Undvik den minsta modellen bara - den klarar bara kameror på något hekto.

Ja jag har funderat lite på det faktiskt. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha det till. Eftersom jag vill ha lite höjd, slippa stå lutad hela tiden. Det finns ju tyvärr inte alltid saker man kan krama fast sin Gorilla Pod på när man är ute. Men man kan säkert hitta roliga vinklar med det också.

Mvh Fredrik
 
Hejsan!
Jag tänkte ta och låna den här tråden, kändes onödigt att skapa en egen för en nästan identisk fråga.

Jag tänkte ta och köpa mig ett stativ. Men som många andra så försvann jag snabbt i djungel av tillverkare och olika sorters stativ och allt vad det heter.
Har bara fotot i ett år, så är inte allt för insatt i allt vad foto heter och har en begränsad budget, som ligger på ett max av cirka 1200kr.
Jag kollade runt och tyckte att kanske http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7186800 skulle passa mig.
Men det var inte så stor efterfråga på just den modellen, så tvivlar på att det är något att ha, eller?
Vilka rekommenderar ni till mig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.