reine vindebro skrev:
lånar tråden och frågar hur stor skillnad det är på manfrottos 190 stativ och dess 055...
Manfrotto 190 resp. 055 aluminiumstativ är deras båda storsäljande kamerastativ (skulle tro att de tillhör de mest sålda stativen i världen).
Användare av entusiasttypen brukar anse att 190-stativet ligger lite under vad som behövs för systemkamerabruk. Det är lite för kort och man måste knäa vid användning, vilket snabbt blir väldigt jobbigt. T.o.m. ifall jag hissade mittpelaren ända upp i topp var jag tvungen att stå böjd (mittpelaren bör man ju helst inte hissa upp alls)! Köpte detta stativ begagnat, men tänker sälja det igen.
De flesta brukar anse att Manfrotto 055 är det "minsta" stativ som är praktiskt användbart för en fotoamatör. Man kan stå rak vid användning, det är stadigare än 190, och det är även användbart för mellanformat. Kostar 1.245 på Cyberphoto, och för normalamatören får det väl anses vara det mest prisvärda aluminiumstativ som finns.
190 och 055 har tillverkats i ett otal olika varianter. Data för två av de vanligaste som levereras nu:
Stativ Manfrotto .......... 190XB ... 055XB
---------------- ............. ------- ... -------
Maxhöjd med 3 ben .... 118 cm .. 137,5 cm
Maxhöjd med pelare ... 146 cm .. 178 cm
Vikt ........................... 1,8 kg ... 2,3 kg
Max belastning ........... 5 kg ...... 7 kg
055:ans största nackdel är att det är väl tungt att släpa på för annat än kortare sträckor. Därför blir det ofta lämnat hemma vid naturvandringar, och då gör det förstås ingen nytta. De som har ett 190 tar faktiskt mycket oftare detta med sig - det är inte lika tröttande att släpa på (2,4 kg stativ är betydligt värre att släpa på än 2,4 kg kamerautrustning, antagligen beroende på att ett stativ ju inte är en punktmassa, utan det kommer in en besvärande vridmoment-belastning också).
Hur löser man detta då? Somliga löser det med att ha både ett 190 och ett 055. Detta är ju en lite osmidig lösning - ett kolfiberstativ är ett mycket bättre alternativ. Jag rekommenderar dock inte Manfrottos, deras Magfiber-stativ sjanserar fort. Ett som jag däremot verkligen kan rekommendera är Velbon Sherpa Pro CF-630. Kostar cirka 2.700 kr. Velbon brukar kallas för "fattigmans Gitzo" (Gitzos närmaste motsvarighet går på över 7 papp). Velbon har ju mycket längre erfarenhet av att tillverka stativ än vad Manfrotto har. CF-630 är längre och minst lika stadigt som 055, har betydligt mindre känslighet för vibrationer och det väger mindre än 190:an t.o.m. Dessutom riskerar man inte att frysa fast som man kan göra med aluminiumstativ i minusgrader...
Av allt jag hittills har hittat på marknaden anser jag att CF-630 utgör den mest väl avvägda kompromissen och är för den genomsnittlige fotoamatören det absolut mest prisvärda kolfiberstativet. Det finns ju också ett antal glasfiberstativ i samma prisläge eller kanske något under från ett antal färska kinesiska tillverkare, men dessa håller betydligt ojämnare kvalitet (Velbon har tillverkats i Japan under mer än ett halvt sekel).
Basdata för Velbon Sherpa Pro CF-630:
Maxhöjd med 3 ben .... 167 cm
Maxhöjd med pelare ... 200 cm
Vikt ........................... 1,6 kg
Max belastning ........... 6 kg