Annons

Vilket STATIV ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om någon kan tipsa mig om ett hyfsat stativ för min kamera. Har en Canon 40 med ett 2.8 Sigma 24-70 (sammanlagd vikt ca 1,6). Funderar dock att köpa ett till objektiv vilket ökar vikten till ca 3,2.

Har väl en budget kring 900-1500. Finns det något bra till bättre stativ??

Tack på förhand.

Erik.

Ja skulle nästan kunna rekommendera dig att kika begagnatmarknaden.. tror du kan hitta ett mer prisvärt.

Ja knallade iväg till mediamarkt..köpte ett stativ för 199kr. Tog hem det. borrade ur dom taskiga nitarna som extrastöden te mittbenet satt i å satte i nya fina så det inte glappade så mycke..Slet väck stativhuvudet och satte dit mitt egna pistolgreppshuvud efter lite pillande i verkstaden :).. nu till poängen. Gick sedan ner till scandinavianphoto å pillade lite på deras dyrare "fina" stativ runt 1500-2000 kr.. Va dom stabilare än mitt.. Vill ja inte påstå, lättare? nej..

Jag har me mig påsar i kameraväskan å eftersom stativet har ballast krok så kan ja ju lätt fylla en påse eller 2 me stenar, vatten eller annat man hittar å på så vis öka motvikten å få det helt okej stabilt. Plastigt å jäkligt är det men det funkar utmärkt te min 50D. Inga av dom plastiga grejerna som gått sönder än.

Annars har nog cyberphoto en del fina om du kikar på deras hemsida.. ja skulle nog faktiskt rekommendera dig att köpa ett stativ utan huvud å sen komplettera med ett du trivs med. Nog för mig..

Hade tankarna lite åt det hållet me är väl det som är vettigt rent längdmässigt.. Kanske skulle va kul å veta längden på trådskaparen..eller iaf hur högt han vill ha kameran.. sen kostar ju bara stativet över hans budget sen tillkommer ju huvudet oxå..

Ursäkta att ja flikar in men alla dessa stativ me "spagat" funktion för lågvinkelfotografering speciellt av dom enklare modellerna.. är ja helt dum i bollen eller kommer inte mittpelaren ivägen när man ska använda spagatfunktionen ? Ska man behöva borra ett hål i marken eller finns det nån funktion för detta.. exempel digipod stativet som länkades till innan.

Ursäkta att ja flikar in men alla dessa stativ me "spagat" funktion för lågvinkelfotografering speciellt av dom enklare modellerna.. är ja helt dum i bollen eller kommer inte mittpelaren ivägen när man ska använda spagatfunktionen ? Ska man behöva borra ett hål i marken eller finns det nån funktion för detta.. exempel digipod stativet som länkades till innan.
Det beror på hur stativet står.

tex
Ofta i skog så är ett eller två ben i full spagat men tredje utdraget max för att få stöd längre ner i slänten.

Sedan kan man på vissa stativ vända på mittpelaren.

Misstänkte att det va på nåt sätt man skulle kunna använda d.. Kikade på ett manfrotto 055 pro det går ju att vända mittpelaren. Utan stativhuvud då blire ju hyfsat pris för ett va ja antar bra stativ. *snor lite mer tråd*

Kanske skulle skrivit att ja redan har ett hq trihead som ska använda på stativet :p missade det, sorry

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto