Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket sorts vidvinkelobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-S

Medlem
Hej!
Kan ju börja med att säga att jag har en Samsung GX-1L, har bara standardobjektivet till den som man fick med kamerahuset och känner att jag vill ta mitt naturfotograferande till en ny nivå.
Jag har funderat på ett vidvinkelobjektiv men jag har ingen koll på vilken sort jag borde införskaffa. När jag inte fotar makro så vill jag fota natur och landskap, så vilket vidvinkelobjektiv passar mig?

Tack för svar!
/Anna

Alltså, jag behöver hjälp med vad för sorts brännvidd jag ska ha. Är det ingen som kan ge mig råd?

Jag kan väl försöka. Nu vet jag inte vilket objektiv som du får med som standard men jag kan väl gissa att det är en zoom med brännvidd ungefär 18-60 eller så.
Är det ett behov av vidvinkel som är störst? Eller är det makro?
Just till landskap kan man komma rätt långt med din brännvidd. Om nu min gissning är rätt! Ska du ha något ännu kortare blir det nog billigast med en av de kortare zoomarna från Sigma eller Tokina. Själv har jag en Tokina 12-24 men Sigma 10-20 är lite billigare och den har också fått goda recensioner. Själv gillar jag stora vidvinklar men just för landskapsfotografering kanske de inte är optimala. Allt tenderar att bli så smått.
Ett riktigt billigt sätt att fota landskap utan att spendera pengar på korta brännvidder är att göra panoramabilder. Det gillar jag själv att hålla på med. Flera bilder tillsammans ger en långsmal bild som ofta passar landskap ganska bra.
Samsung, är inte det samma bajonett som till Pentax?
I så fall finns det jättemånga väldigt bra gamla objektiv som du kan köpa. Leta på Blocket eller Tradera.

Lycka till!
Johan

Fota landskap är som det mesta med foto en fråga om smak. Vi fotar olika och använder därför olika grejor. Själv fotar jag natur och landskap med antingen en vidvinkel eller en kort tele: en 10-20 zoom och en fast 85:a. 85:an kommer jag uppgradera till en 70-200 så småningom men konceptet är: antingen vidvinkel eller tele - inte dom emellan.

Andra kommer säkert föreslå motsatsen, och det är lika rätt det. En stilfråga. Sen byter man stil emellanåt, eller utvecklas om man vill kalla det så.

Jag har aldrig använt vidvinkel förut så jag vet inte riktigt vad min stil är. Men jag vill kunna fota både på långt och kort avstånd.

Jag har aldrig använt vidvinkel förut så jag vet inte riktigt vad min stil är. Men jag vill kunna fota både på långt och kort avstånd.

Stilen vet man inte, den växer fram. Man använder det man går igång på. Det är bara att prova och som grundtips kan man börja långt ut åt vardera hållet: en ganska extrem vidvinkel och ett måttligt tele. Då lär man sig hur bilden påverkas av respektive.

Förenklat skulle jag beskriva mitt användande så här: vidvinkeln bland träden, tele på öppna fält.

Jag kan väl försöka. Nu vet jag inte vilket objektiv som du får med som standard men jag kan väl gissa att det är en zoom med brännvidd ungefär 18-60 eller så.
Är det ett behov av vidvinkel som är störst? Eller är det makro?
Just till landskap kan man komma rätt långt med din brännvidd. Om nu min gissning är rätt! Ska du ha något ännu kortare blir det nog billigast med en av de kortare zoomarna från Sigma eller Tokina. Själv har jag en Tokina 12-24 men Sigma 10-20 är lite billigare och den har också fått goda recensioner. Själv gillar jag stora vidvinklar men just för landskapsfotografering kanske de inte är optimala. Allt tenderar att bli så smått.
Ett riktigt billigt sätt att fota landskap utan att spendera pengar på korta brännvidder är att göra panoramabilder. Det gillar jag själv att hålla på med. Flera bilder tillsammans ger en långsmal bild som ofta passar landskap ganska bra.
Samsung, är inte det samma bajonett som till Pentax?
I så fall finns det jättemånga väldigt bra gamla objektiv som du kan köpa. Leta på Blocket eller Tradera.

Lycka till!
Johan

Jag har läst recensionerna på sigma 10-20 och det låter mycket lovande. Jag googlade på bilder och fick fram fantastiska bilder som folk tagit med just sigma 10-20. Det verkar vara något för mig!

Jag har läst recensionerna på sigma 10-20 och det låter mycket lovande. Jag googlade på bilder och fick fram fantastiska bilder som folk tagit med just sigma 10-20. Det verkar vara något för mig!

Det är väldigt kul med stora vidvinklar. Gillar det skarpt. Man kan ha skarpt ända från en decimeter från objektivet till horisonten.

Har du testat göra panoraman? Just med landskap kan man komma långt med panorama utan att spendera massor av pengar. Och där behövs inte extrema objektiv för att ge stora bildvinklar.

Johan

Det är väldigt kul med stora vidvinklar. Gillar det skarpt. Man kan ha skarpt ända från en decimeter från objektivet till horisonten.

Har du testat göra panoraman? Just med landskap kan man komma långt med panorama utan att spendera massor av pengar. Och där behövs inte extrema objektiv för att ge stora bildvinklar.

Johan

10-22 är väl ett mindre vidvinkelobjektiv? Men jag tyckte bilderna på google när man sökte på sigma 10-22 kändes lagom. Jag vill inte ha det för luftigt.

Du menar att man ska klippa ihop tre bilder i något program då?

10-22 är väl ett mindre vidvinkelobjektiv? Men jag tyckte bilderna på google när man sökte på sigma 10-22 kändes lagom. Jag vill inte ha det för luftigt.
Lite språkförbistring! Stor vidvinkel = stor bildvinkel = kort brännvidd.
10 mm är en väldigt kraftig vidvinkel. Du får med massor. 22 mm är ungefär som din normala kompaktkameras kortaste brännvidd.

Du menar att man ska klippa ihop tre bilder i något program då?

Just det! Sätta ihop bilder som man tagit till en enda. Hur kul som helst.
Just landskap passar bra till det eftersom de för det mesta är ganska stilla. Ibland kan molnen hinna flytta sig lite men det är oftast inte så stort problem.
Finns drösar med information om det på nätet.
Jag brukar använda ett gratisprogram som heter Autostich. Det kan pussla ihop jpgbilder till ett panorama. Förvånansvärt bra. Låter man bara bilderna överlappa lite, tillräckligt, så kan programmet skapa panoramor där det är svårt att se övergången mellan bilderna. Vet man inte om att det är ett panorama kan man inte gissa det.
Finns andra program också. Om du har photoshop så finns funktion inbyggt att pussla ihop bilder.
/johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar