Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket Sigmaobjektiv skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Jag är på väg att köpa ett Sigma objektiv.
Jag står i valet och kvalet mellan 24 - 70 2,8 eller 28 - 70 2,8.
jag har läst att zoomen kärvar på 24 - 70.
24 - 70 är även dyrare. är prisskillnaden värd den extra brännvidden och hur mycket problem ställer den kärvande zoomen till med?
MVH
Olav
 
Annars är ju Tamron AF 28-75/2,8 XR Di ett bättre objektiv, 4163:- på Cyber.

Det skulle vara mitt val.
 
Vill du ha dom extra 4mm från 28 till 24?
Jag ville det och är mycket nöjd med 24-70'n.
Det är en stor kloss, tänk på det om du har en liten kamera. Och ja, zoomningen går inte som att skära i smör, det går lite trögt. Men jag skulle inte kalla det 'kärva'.
 
eller på tyska technikdirekt så sparar man ytterligare några hundra kronor. Fast leveransen är allt från 5 dagar till 3 veckor.
 
Jag är också mycket nöjd med min Sigma 24-70/2.8. Även mitt exemplar är en smula trögt mot vidvinkelläget, men håller med 'rob' om att det inte kan betecknas "kärvt".

Objektivet har bra optisk kvalité, men är något tungt och otympligt. Skillnaden mellan de båda föreslagna Sigmagluggarna är dock bara 55 gram, så det spelar knappast någon större roll vilket du väljer.
 
Hej

Tamron 28-75/2.8 fungerar mycket bra och är förvånansvärt litet, smidigt,lätt och håller, upplever jag, hög kvalitet. Något av en överraskning faktiskt! Optiskt verkar den hålla mycket fin klass och vid jmf tester med min 18-35/3.5-4.5, som ju toppklassades av Foto, så verkar den faktiskt vara snäppet skarpare på samma brännvidder.

Mvh
Johan
 
Sigma

Jag har bara bra erfarenhet av 24-70 2,8 men det är ett mkt bra objektiv som inte kärvar (ännu). Använder den dagligen i mitt arbete till min Canon 10D

// Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.