Annons

Vilket SD kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

larssa99

Aktiv medlem
Har precis beställt en Canon Powershot S3 IS och tänkte även beställa minneskort. Vet dock inte vilket Secure Digital-kort man skall köpa?
Finns ju en hel uppsjö av olika märken, snabbhet mm. Någon som kan ge lite tips?
 
TwinMOS är snabbare, men det spelar bara roll om du har en separat minneskortläsare till datorn och inte använder USB-kabel till kameran för att föra över bilderna. Även Sandisk Ultra II är troligen snabbare än vad kameran kan skriva.

Bäst? Vet ej, men Sandisk har bra rykte. TwinMOS vet jag inget om.
 
Jag köpte ett Sandisk Extreme III på 2 GB, inte minst för att få med ett "räddningsprogram" till min S3 för en ringa mellanskillnad. Någon hade också fått mig att tro att III:an var säkrare i och med att den mätt för högre prestanda, men det har jag inga belägg för.

Jag lyckades aldrig lura ut om S3 använde FAT16 eller FAT32. För FAT16 skall 2 GB vara maximal adresserbar storlek.

2 GB verkar ge storleksordningen 700 bilder på största filstorleken.

Vad gäller hastigheten lär inte S3 kunna utnyttja III:ans förmåga särskilt långt.
 
Tack för svaren. Blev ett TwinMos 1024MB,150x Ultra-X, 17/22.5MB Write/read speed för 209:- på komplett.se vilket verkar väldigt billigt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.