Annons

Vilket program för HDR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för det tipset !

Mitt första försök till HDR-bild Tack vare "Photomatix pro"... (finns större bild på min sida)
 

Bilagor

  • min första hdr-bild.jpg
    min första hdr-bild.jpg
    36.8 KB · Visningar: 1,648
Lite synd att programmet inte verkar kunna få bort "glorian" runt de mer exponerade partierna... Men det är väl sånt man får fixa till själv i efterhand kanske.
 
Är det nån som vet vart man får tag på HDR programmen?
Fick tag på photomatix i testversionen, men där sätts ju en vattenstämpel på alla foton..
Skulle vilja ha fullversionen av något bra HDR program.

Tacksam för svar....
 
knut8 skrev:
Är det nån som vet vart man får tag på HDR programmen?
Fick tag på photomatix i testversionen, men där sätts ju en vattenstämpel på alla foton..
Skulle vilja ha fullversionen av något bra HDR program.

Tacksam för svar....

Via den här sidan kan du bli av med vattenstämpeln..........
http://www.hdrsoft.com/order.php

Det är ju bara att köpa programmet, vattenstämpeln ligger ju där av en anledning.
 
knut8 skrev:
Är det nån som vet vart man får tag på HDR programmen?
Fick tag på photomatix i testversionen, men där sätts ju en vattenstämpel på alla foton..
Skulle vilja ha fullversionen av något bra HDR program.

Tacksam för svar....
eller thepiratebay.org , tar också bort vattenstämpeln :)
 
Photomatix, i alla fall inte test-versionen, exporterar inte jpg-filer.

Hur konverterar ni till jpg??
 
D_J skrev:
Photomatix, i alla fall inte test-versionen, exporterar inte jpg-filer.

Hur konverterar ni till jpg??

Fullversionen sparar bilderna i ett flertal olika format, bla TIFF och Jpeg

Ang gloria effekten så går det ganska enkelt att få bort i Photomatix, det handlar alltså om att lära sig programmet :) Ett vanligt fel är att man just gör fel... vitsigt till tusen...:)
 
Det går snabbt att förstöra dyr rostfri skuv - genom att hamra in dem med Sandvik 16oz - med lite mer finess, tar man till en skruvmejsel.

Rule no1 - Know your trade
 
Denna tråd tar då priset.

Först ska ni ha ett specialprogram gratis och sedan klagas det över att testversionen inte kan spara ned i tiff.

Programmet kostar strax under en tusenlapp. Jag kan förstå om man gnölar över priset på fullversionen av Photoshop CS3, men Photomatrix är ju en av de billigare programmen.

Går det inte att spara ner i annat än i tiff, öppna filen i ett annat program och spara om den i jpg där. Ska allt vara gratis så får du/ni väl jobba lite för det!

Vrider man till tonmappningen i ytterlägena kommer man inte ifrån att det blir halos. Kika på bilden och gissa varför det blir så!

Ursäkta att jag låter grinig
 
Dynamic Photo HDR finns som demo. Demoversionen lägger på en text i hörnet på bilden, och du lovar som användare att inte beskära bort texten. Länk högre upp i tråden.

På samma sida hittas också en PS-plugin som gör "fusk-HDR" utifrån en enda exponering. Finns också som demo med samma begränsningar som programmet. Jag har testat båda lite grann, och utifrån mitt begränsade testande tycker jag att pluggen är väldigt användbar. Ska jag jobba med flera exponeringar trivs jag, åtminstone än så länge, bättre med Photomatix. Kan i och för sig mycket väl tänka mig att de båda programmen är olika bra lämpade till olika typer av bilder...

Edit: Bernt Carlzon skriver i sin blogg lite grann om detta.
 
Senast ändrad:
De är på tiden att någon hackat ihop en HDR-plugin till GIMP, tycker jag.

På tal om Linux-program
 
"Går inte" att få in riktig HDR i GIMP, kommer inte riktigt ihåg varför, men någon tyckte att "8 bits are enough" vad gäller GIMPs bilder.
Vilket tyvärr betyder att du inte snyggt kan få in HDR-bilder i GIMP, finns däremot en fork: CinePaint (kallades innan Film Gimp) som klarar av upp till 32bit, tyvärr forkades den vid GIMP 1.06 :(
 
Jag har 15st bilder i en serie som jag vill lägga samman.
Jag har testat med olika gratisversioner men inte lyckats med det jag vill.
Det är en motljusbild där solen finns med i bild.
Någon som har en färdig hdri i motljus som kan berätta hur jag får ett bra resultat ?

Visa gärna här eller länka till er profil.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.