Annons

Vilket program? Aperture, Elements, Lightroom eller ngt annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

trumpeten

Aktiv medlem
Hej
Första inlägget, jag är hobbyfotograf som börjat med RAW och letar efter bra bildbehandlingsprogram. Kör Mac och iPhoto just nu, vad är nästa steg? Precis laddat ner trial av Aperture och verkar vettigt och just nu bra pris (599SEK). Men ngt annat jag borde kolla in? Elements som extern redigerare till iPhoto? Lightroom?

Jag är inget efterbehandlingsfreak utan vill kunna göra det enklaste - justera nivåer, pröva lite presets m.m. Viktigt att det är smidigt, enkelt och buggfritt.

Hej !

Varför inte prova
Rawtherapee, UfRaw och Gimp ?

Eller FastStone som är en bildvisare med enklare justering/konvertering ?

Fungerar bra och du får 600 till något annat.

//MW

Senast ändrad:
Hej
Första inlägget, jag är hobbyfotograf som börjat med RAW och letar efter bra bildbehandlingsprogram. Kör Mac och iPhoto just nu, vad är nästa steg? Precis laddat ner trial av Aperture och verkar vettigt och just nu bra pris (599SEK). Men ngt annat jag borde kolla in? Elements som extern redigerare till iPhoto? Lightroom?

Jag är inget efterbehandlingsfreak utan vill kunna göra det enklaste - justera nivåer, pröva lite presets m.m. Viktigt att det är smidigt, enkelt och buggfritt.

Har du MAC så är det sjukt prisvärt för Aperture (som App - eller hur, det här nya som de startade för nån vecka sen)! Det är Appels motsvarighet till Lightroom. Det har allt du behöver - och mer, sen när du blivit varm i kläderna.

Kör på det! Leta tutorials på nätet för att komma igång.

Hej !

Varför inte prova
Rawtherapee, UfRaw och Gimp ?

Eller FastStone som är en bildvisare med enklare justering/konvertering ?

Fungerar bra och du får 600 till något annat.

//MW

Tack för svar. Skulle jag köra dessa program som extern redigare till iPhoto? Har du erfaranhet av dem? Enkla installationer, buggfria? Framtidssäkra?

Har du MAC så är det sjukt prisvärt för Aperture (som App - eller hur, det här nya som de startade för nån vecka sen)! Det är Appels motsvarighet till Lightroom. Det har allt du behöver - och mer, sen när du blivit varm i kläderna.

Kör på det! Leta tutorials på nätet för att komma igång.

Har redan testat lite grann och verkar bra! Supernenkel installation och rullar på fint. Läst lite och bävar lite inför ev. flytt av alla bilder, ngn som vet om det är enkelt?

Ska köra trial lite till om inget annat kommer upp lutar det nog åt Aperture.

Bra val. Aperture är ett mycket kompetent program.

Du kan enkelt importera bilder från iPhoto biblioteket till Aperture. Om du har bilder lite varstans kan du dra dem direkt till Aperture.

Hej !

Nu kör jag inte mac utan pc, men programmen går på alla plattformar, hur man gör för att installera i mac vet jag inte , men användarna delas nog i ca 30%pc, 30%mac resten alla möjliga andra, dvs Linlux, Ubuntu mm.

Man får väl desvärre läsa i manualen om inst.

Buggfritt, nja, ge ett exempel på något enda buggfritt program, vore kul att veta.

De fungerar utan problem, givetvis finns det buggar, men inte som jag märker, det kommer uppdateringar lite då och då, läser man releastexten står det mycket riktigt: bug nr.. fixad.

Framtidssäkra, ingen aning, de uppdateras ju kontinuerligt så ännu fungerar det.

Skulle jag bara ha ett så vore nog RT valet, ingen redigering ( retuch osv) men måga ljusinställningar och storlekskonverteringar på ett enkelt sätt.
Gimp är väl poor mans PS alternativ.

http://www.gimp.org/
http://www.rawtherapee.com/
http://ufraw.sourceforge.net/

//MW

Hej !

Nu kör jag inte mac utan pc, men programmen går på alla plattformar, hur man gör för att installera i mac vet jag inte , men användarna delas nog i ca 30%pc, 30%mac resten alla möjliga andra, dvs Linlux, Ubuntu mm.

Man får väl desvärre läsa i manualen om inst.

Buggfritt, nja, ge ett exempel på något enda buggfritt program, vore kul att veta.

De fungerar utan problem, givetvis finns det buggar, men inte som jag märker, det kommer uppdateringar lite då och då, läser man releastexten står det mycket riktigt: bug nr.. fixad.

Framtidssäkra, ingen aning, de uppdateras ju kontinuerligt så ännu fungerar det.

Skulle jag bara ha ett så vore nog RT valet, ingen redigering ( retuch osv) men måga ljusinställningar och storlekskonverteringar på ett enkelt sätt.
Gimp är väl poor mans PS alternativ.

http://www.gimp.org/
http://www.rawtherapee.com/
http://ufraw.sourceforge.net/

//MW

Tack för svar. Ska försöka kolla på dem, har en knapp månad kvar på Aperture trial...

Hej
Det blir ett köp av Aperture. Än så länge helnöjd, ett par erfarenheter.

Det här har jag hittils haft nytta av/uppskattat:
Lupen! Perfekt att kunna kolla bilderna i detalj uppförstorat.
Presets, även gjort själv, smidig förhandsgranskning.
Quick preview - bra när jag laddat in ett gäng RAW och snabbt vill kolla igenom.
Helskärmsläget med inspector, snyggt sätt att redigera
Integrerad lösning för att dela med sig av bilder via ex. facebook, flickr etc.

Det här är viktigt att komma ihåg:
Stänga av automatiska facebook-, iDiskuppdateringen etc, så inte den står och tickar och segar till.

Mindre bra:
Känns resurskrävande - vill man lite för mkt för snabbt på en 2,4Ghz MacBookPro segar det.

Tyvärr inte hunnit kolla andra alternativ så noga, men Aperture funkade direkt, ok pris (599SEK) och känns framtidssäkert då Apple står bakom och jag kör Mac.

Kul att du är nöjd. Några kommentarer och egna erfarenheter:

Luppen är bra, men jag använder mig numera oftare av 'z' för att visa bilden i 100% och sedan flyttar jag runt med två fingrar på plattan för se olika delar av bilden.

Presets har jag aldrig testat. När är det smidigt och vilken typ av egna har du gjort?

Faces och places känns inte färdiga funktioner. Jag har gjort som du och stängt av.

Angående att det är resurskrävande. När jag är på resa använder jag en MacBook Pro och numera funkar den helt ok med Aperture. Det jag gjort är att byta från två till fyra gig internminne. Innan det gick det alldeles för segt. Sedan har jag anpassat inställningarna för preview. Inte använda någon jpeg från kameran, alltid generera nya previews vid import. Storleken har jag valt 1280*1280 för att funka på just den skärmen. Sedan låter jag datorn få den tid den behöver för att skapa previews direkt efter importen. Innan den gjort det klart är den skitseg, men efter det rullar det på bra. Och med tillräckligt stora previews så räcker 'p'-läget långt. Visst går det fortare på min rätt feta MacPro, men så stor skillnad är det faktiskt inte.

Jag har också 4 gig och tycker det funkar fint med ett par enkla inställningar. Tack för tipset om Z, några andra snabbkomandon jag behöver ha i fingrarna?

Eftersom jag är novis så tycker jag presets är bra för att snabbt få en känsla av vad man kan göra med en bild. Visst på sikt ska jag väl förstås fatta alla reglage men just nu känns det som ett enkelt sätt att få lite grep om det. Efter att ha dragit och snurrat lite på några bilder från en Florida resa i januari hittade jag på ett eget preset som jag kallade "Florida Vintage". Testade att köra det rakt av på bilderna, blev lite skön 50-tals känsla på allt:

Bilagor

• 2011-01-26 at 18-58-09.jpg
    2011-01-26 at 18-58-09.jpg
    25.5 KB · Visningar: 747
Jag har också 4 gig och tycker det funkar fint med ett par enkla inställningar. Tack för tipset om Z, några andra snabbkomandon jag behöver ha i fingrarna?

Eftersom jag är novis så tycker jag presets är bra för att snabbt få en känsla av vad man kan göra med en bild. Visst på sikt ska jag väl förstås fatta alla reglage men just nu känns det som ett enkelt sätt att få lite grep om det. Efter att ha dragit och snurrat lite på några bilder från en Florida resa i januari hittade jag på ett eget preset som jag kallade "Florida Vintage". Testade att köra det rakt av på bilderna, blev lite skön 50-tals känsla på allt:

Är det där möjligen från Fort Lauderdale?

Haha, i den byggnade var jag 1981! Överst fanns en restaurang som roterar 360 grader (om det nu är den byggnaden)

Tagit precis där! Tog bilden på en balkong just utanför snurrgolvet (tyvärr så låste jag mig ute och ingen var därinne, fick gå på utsidan ner till en personalhiss och hamnade i hotellets restaurangkök). Jättehäftigt hotell, byggt på 50-talet.

Bilagor

• hyatt.jpg
    hyatt.jpg
    13.7 KB · Visningar: 693
Tagit precis där! Tog bilden på en balkong just utanför snurrgolvet (tyvärr så låste jag mig ute och ingen var därinne, fick gå på utsidan ner till en personalhiss och hamnade i hotellets restaurangkök). Jättehäftigt hotell, byggt på 50-talet.

Var det inte så att det hette "hmhmhm 66" någonting? Ett varv runt tog 66 minuter, hissen upp tog 66 sekunder m.m?

Konstigt att jag kände igen det från en detaljbild, det var ju 30 år sedan jag vara där :)

Tror Photoshop kan vara perfekt för dig! Om du är studerande så kan du ju ta del av student rabatten på Adobe och köpa Photoshop cs5 extended för runt 3k vilket är MYCKET prisvärt då du kommer in i adobe "systemet" mycket billigare än annars + att du kan uppgradera dig väldigt billigt sen när en ny version kommer :)

Var det inte så att det hette "hmhmhm 66" någonting? Ett varv runt tog 66 minuter, hissen upp tog 66 sekunder m.m?

Konstigt att jag kände igen det från en detaljbild, det var ju 30 år sedan jag vara där :)

Bra bildminne du har! :)

Hotellet heter "Hyatt Regency Pier Sixty-Six". Hyatt kan säkert lagts till i ngt uppköp.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto