tfseglare
Ny medlem
70D är (tillsammans med några Sony) de enda systemkameran som skall kunna ge vettig autofokus när man filmar.
Om man när man filmar inte vill höra af-motorns ljud på kamerans ljudspår så väljer man ett STM objektiv.
(Sen att jag tycker att man skall skaffa en separat ljudinspelare om man är intresserad av att filma är en annan femma)
Dessutom täcker i princip 18-135 85% av alla normala motiv sett utifrån brännvidd.
Vill man senare ha ett ljusstarkt objektiv så kan man köpa en1,4 i just den brännvidd man behöver just då.
Räcker inte ljuset, köp till en vettig originalblixt som tex 430.
Det är MITT råd.
Jag håller med Erland. Jag använder Canons 18-135 /3,5-5,6 s som allround-objektiv. Det finns säkert skarpare objektiv men då är prislappen en annan. Som med alla zoomar så blir det litet av en kompromiss. Vill du ha riktigt skarpa objektiv så är det fast brännvidd som gäller. Väljer du sedan en 60D eller 70D så får du räkna med brännvidds förlängningen pga av den något mindre sensorn. Jag tog bara med ovanstående objektiv på en USA resa i somras och bilderna blev riktigt bra.
Detta med att jaga objektiv med hög ljusstyrka kostar mycket pengar och som Erland antyder. En blixt är billigare, sedan får man ibland trixa litet med att inte slå blixten rakt på fotoobjektet utan via taket eller väggar får att slippa få bilder som är kritvita i mitten och mörka i kanterna