Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket photoshop program ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna199792

Ny medlem
Jag har länge funderat på att skaffa ett ordentligt bildredigeringsprogram och känner att det är dags nu. Men det finns hur många som helst att välja på och blir bara mer och mer förvirrad. Har kollat lite på Elements 12 och Lightroom 5, men ser inte riktigt skillnaden på dem?
Jag skulle bli jätte tacksam om ni ville dela med er av tips och råd. Vilket program använder ni eller skulle ni rekommendera?
Jag har en NikonD7000, är ute efter att kunna fin justera, förstärka bilderna och experimentera med färger och skuggor. Dessutom skulle jag vilja göra en panorama bild av mina bilder från New York. Jätte tacksam för tips och råd!
Mvh Johanna

Det är nästan helt säker Lightroom du är ute efter, det är något av ett "standardval" för fotografer.

Det är inte så dyrt och de är utvecklat för att göra just de saker du efterfrågar plus att det ger dig en katalogiseringsfunktionalitet som är nästan oumbärlig om du tar mycket bilder.

Fotar du inte i RAW format och vill ha något gratis att så är Googles Picasa mycket liknande i sitt upplägg, lite enklare och mer lättanvänt.

Tim

Jag har LR3 och elements 11. Behöver jag göra något med lager måste jag använda elements, men annars tycker jag LR överglänser elements. Tycker både skärpning och brusreducering i elements ser rätt taffligt ut i jämförelse med LR. LR5 lär ju inte vara sämre då 3:an är fantastisk.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto