Fast det är nog inget särskilt märkligt med det. Det är papperstillverkarna som tar fram profilerna till deras egna papper. Problemet är väl bara att papperstillverkarna kanske fokuserar främst på de fotoskrivare som dominerar i det segmentet, så man kommer nog inte undan som användare att själv kolla upp detta. Det går ju att göra detta på papperstillverkarnas webbar.
Som ett exempel:
Jag kör numera främst Canson Infinity Etching Rag med min Epson SC-P900 och Canson gör profiler till en massa skrivare från HP, Canon och Epson bl.a. till just din skrivare (ligger högst upp i Epson-listan. Se länk nedan.
ICC Profiles & Printer Settings - Canson Infinity (canson-infinity.com)
Du måste välja Epson som till verkare i övre fältet och din skrivare i det nedre för att filtrerar fram en lista över alla Cansons papper till din skrivare. Sedan måste du kryssa i vilka papper du är intresserad av och ladda ner ICC-profiler för dessa.
Du behöver även läsa i pappersöversiktslistan för varje av dessa papper hur "Mediatyp" ska ställas in. Eftersom det inte finns några mediatyper med etiketter med Cansons namn i din skrivare så måste du istället välja den Epson variant som Canon föreslår att du ska använda istället. Det här kan vara viktigt då papperna är väldigt olika tjocka.
Om du är intresserade av andra tillverkares papper så får du uppsöka deras webbplatser och göra precis likadant där.
ICC-profilerna ligger i Cansons fall packade i ZIP-filer. I finner du förutom ICC-profilen även en PDF-fil med installationsanvisningar och inställningsbeskrivningar, så det är svårt att misslyckas.
Jag skulle dock själv aldrig beställa mina stora A2-papper på nätet för risken är stor att de får knäckta hörn i transporterna. Jag föredrar att köpa papper i butik av det skälet och har de inte hemma så kan man beställa. Undantaget som jag hittat är Scandinavian för det funkar där att beställa och sedan hämta i butik. Då ser man om papperna är defekta.