Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objetiv till en Canon EOS 1100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Djurfotarn

Medlem
Hej!

Jag letar efter ett bra objektiv till min Canon EOS 1100D. Men eftersom jag är ny inom foto världen med min systemkamera, vet jag inte vad jag ska ha för objektiv. Just nu har jag ett objektiv som följde med när jag köpte kameran. CANON ZOOM LENS EF-S 18-55mm heter den.

Jag fotar mycket djur, mest hundar i både rörelse och stillbilder. Men jag blir inte nöjd med bilderna, eller det är objektivet jag inte är nöjd med. Så vad tycker ni jag ska ha för objektiv? Jag fotar självklart natur m.m och ska kunna funka till allt och kunna zooma helst längre än vad mitt nuvarande objektiv kan. Och självklart att det ska bli bra bilder.

Hoppas på hjälp. Tack i förhand!

Med vänlig hälsning,
Johanna Olsson.

Hej!

Jag letar efter ett bra objektiv till min Canon EOS 1100D. Men eftersom jag är ny inom foto världen med min systemkamera, vet jag inte vad jag ska ha för objektiv. Just nu har jag ett objektiv som följde med när jag köpte kameran. CANON ZOOM LENS EF-S 18-55mm heter den.

Jag fotar mycket djur, mest hundar i både rörelse och stillbilder. Men jag blir inte nöjd med bilderna, eller det är objektivet jag inte är nöjd med. Så vad tycker ni jag ska ha för objektiv? Jag fotar självklart natur m.m och ska kunna funka till allt och kunna zooma helst längre än vad mitt nuvarande objektiv kan. Och självklart att det ska bli bra bilder.

Hoppas på hjälp. Tack i förhand!

Med vänlig hälsning,
Johanna Olsson.

Vad är det som gör att du inte blir nöjd med bilderna du tar idag och vad har du för budget för ett nytt objektiv?

Jag vet inte, blir bara inte nöjd. Svårt att förklara. Helst under 1500:- om det går.

Vet du inte vad du inte är nöjd över med ditt nuvarande objektiv blir det svårt, eller omöjligt att ge ett förslag på ett objektiv du kan bli nöjd med.
Lägg upp en exempelbild och försök förklara vad du inte är nöjd med.

Du skriver att du vill att objektivet ska kunna zooma mer, förstår jag dig rätt om du menar att du vill att objektet du fotograferar ska bli större på dina bilder?

I så fall är nog ett begagnat EF-S 55-250 ett av de få objektiv du kan finna som kanske kan hjälpa.

Med din budget är nog Canons 50mm f/1.8 det bästa alternativet. Det är förvisso inte längre än vad du har nu men det är skarpt och den stora bländaren gör det enklare att ta bilder med mer "3D" känsla.

Om du postar en bild och förklarar vad du inte gillar med den kanske vi kan ge lite fototekniska tips om vad du kan göra med objektivet du har idag.

Vet du inte vad du inte är nöjd över med ditt nuvarande objektiv blir det svårt, eller omöjligt att ge ett förslag på ett objektiv du kan bli nöjd med.
Lägg upp en exempelbild och försök förklara vad du inte är nöjd med.

Du skriver att du vill att objektivet ska kunna zooma mer, förstår jag dig rätt om du menar att du vill att objektet du fotograferar ska bli större på dina bilder?

I så fall är nog ett begagnat EF-S 55-250 ett av de få objektiv du kan finna som kanske kan hjälpa.

564-kopiajpg.jpg
Den här bilden, den är jag nöjd med. Men vill ha ett objektiv som ger bättre bilder och är bättre än det nuvarande objektivet. Personer har sagt till mig att objektivet gör en skillnad, stämmer det?

Bruset är svårt att se i detta lilla formatet, men det bör du se ganska enkelt själv på din skärm. Vilken inställning på ISO hade du när du tog bilden? På din kamera bör du hålla dig under 800 för att slippa störande brus.
Kanske svaret är så enkelt att du skall ta kontroll över bilden. Om hundarna är stilla (verkar som de sover) sätt kameran på ett stativ och välj bländare efter önskat skärpedjup och lågt ISO...

Båda dessa bilder går ju utmärkt att ta med det objektiv du har. Den första är ju egentlgen inga problem alls.

Den andra, inomhus och stilla motiv, där hjälper ett stativ/stöd allra mest.

Dock så blir bilder av den typen som den första bilden är enklare att ta med en en telezoom, t ex den föreslagna Canon 55-250 IS.

För den andra bilden skulle det föreslagna 50/1.8 kunna fungera bra.

Har ditt nuvarande objektiv beteckningen IS?

Om inte så saknar det bildstabilisering vilket skulle kunnat underlätta inomhusbilden. Dessutom är IS-varianten av ditt objektiv lite skarpare än det du har. Du bör kunna hitta ett beg med IS för små pengar och kunna få någon hundralapp för ditt nuvarande.

Ytterligare ett alternativ skulle vara att köpa Canons 18-135 IS, då får du bildstablisering och lite mer räckvidd. Borde gå att hitta beg för din budget.

Men det som kanske ger allra mest är att lära sig hantera fokuspunkter, ISO, slutartider, bländare osv.

PS. Sedan håller jag inte riktigt med ovan om att du måste hålla dig under ISO 800 med din kamera. 800 funkar utmärkt och även 1600 kan ju fungera om presentationsformatet är t ex i web-storlek.

Visa bilaga 128173
Den här bilden, den är jag nöjd med. Men vill ha ett objektiv som ger bättre bilder och är bättre än det nuvarande objektivet. Personer har sagt till mig att objektivet gör en skillnad, stämmer det?

Objektiv gör absolut skillnad...normalt mer än vad huset gör...men mest av allt styrs bildens kvalite av personen bakom kameran.
Är din budget max 1500:- har du redan fått bästa förslagen:
EF 50/1,8 II=Ljusstarkt=kameran kan jobba på lägre ISO i mörka miljöer samt fin bakgrundsoskärpa och skarpt.
EF 55-250 begagnat=Längre bränvidd=du kommer närmare. Ungefär samma optiska kvaliteter som ditt 18-55.

Lycka till!

Det låter som om du behöver lära dig använda ditt nuvarande objektiv och kamera innan du skaffar något nytt objektiv. Du kommer inte automatiskt att få bättre bilder för att du byter till ett annat objektiv.

Här är den andra bilden. Den var jag nöjd med, tills någon sa att den var brusig, vilket stämmer också...
Visa bilaga 128174

Jag kan inte se att den är brusig (vilket den förvisso ändå kan vara). Däremot tycker jag den verkar oskarp?
Möjligen har multipla fokuspunkter lurat dig? Eller också har du inte inväntat fokus innan bilden trycktes av? Eller flyttat kameran i djup efter fokuseringen? Eller för lång exponeringstid?

Antagligen har det varit dåligt med ljus vid fotograferingen. Det gör det alltid svårare. Man tvingas till längre tider -> risk för skakningsoskärpa, högre ISO -> risk för brus. Men det går att göra sig till herre över. Skruva upp ISO tills exponeringstiden blir kort nog. Brusreducera i efterhand.

Jag kan inte se att den är brusig (vilket den förvisso ändå kan vara). Däremot tycker jag den verkar oskarp?
Möjligen har multipla fokuspunkter lurat dig? Eller också har du inte inväntat fokus innan bilden trycktes av? Eller flyttat kameran i djup efter fokuseringen? Eller för lång exponeringstid?

Antagligen har det varit dåligt med ljus vid fotograferingen. Det gör det alltid svårare. Man tvingas till längre tider -> risk för skakningsoskärpa, högre ISO -> risk för brus. Men det går att göra sig till herre över. Skruva upp ISO tills exponeringstiden blir kort nog. Brusreducera i efterhand.

Tack för alla svar. Ska försöka lära mig både kameran och objektivet som ni säger.

Jag lyckas aldrig med dessa inställningar...

Jag har märkt ibland, när det gäller folk som skaffat sin första "riktiga" kamera, att det effektivaste är att fotografera tillsammans med dem i en timme eller två. Otroligt med aha-upplevelser de kan få. Det är mycket lättare för den som är mer erfaren att förstå vad nybörjaren inte förstår också, jämfört med att försöka läsa sig till det här.
Känner du ingen som du kan fjäska för lite, som kan avsätta en lärtimme eller två?

jag köpte ett 18-135is till min EOS 1100D och det blev stor skillnad på bilderna. tycker att man ska lägga ut lite mer på objektiven för om man ska byta upp sig i kamravärlden så behöver man bara ett bättre hus, för objektiven har man ju redan då.

jag köpte ett 18-135is till min EOS 1100D och det blev stor skillnad på bilderna. tycker att man ska lägga ut lite mer på objektiven för om man ska byta upp sig i kamravärlden så behöver man bara ett bättre hus, för objektiven har man ju redan då.

Det jag kan hålla med om här, är ju att det kan tyckas synd om man blir fast med bara kit-zoomens (16-55) begränsade bildvinklar. Det är ju därför man köper en systemkamera - för att kunna skifta objektiv och därmed bildvinkel = utsnitt. Och ett universalobjektiv som 18-135 erbjuder ju definitivt mer bildmöjligheter. Det är mer flexibelt eftersom det bjuder på lite tele (->135mm) också.

Och har man inte riktigt koll på vilka tider man använder, kan ju IS'en möjligen medverka till att man plötsligt får fler skarpa bilder än tidigare. Men, även om jag inte vet vilken version av 18-55 zoomen vi jämför med här (18-55mm F/3.5-5.6 USM ?), så har jag svårt att tro på att 18-135 skulle vara bättre. Mångsidigare, flexiblare, mer kreativt, ja, men inte optiskt bättre.

Det jag kan hålla med om här, är ju att det kan tyckas synd om man blir fast med bara kit-zoomens (16-55) begränsade bildvinklar. Det är ju därför man köper en systemkamera - för att kunna skifta objektiv och därmed bildvinkel = utsnitt. Och ett universalobjektiv som 18-135 erbjuder ju definitivt mer bildmöjligheter. Det är mer flexibelt eftersom det bjuder på lite tele (->135mm) också.

Och har man inte riktigt koll på vilka tider man använder, kan ju IS'en möjligen medverka till att man plötsligt får fler skarpa bilder än tidigare. Men, även om jag inte vet vilken version av 18-55 zoomen vi jämför med här (18-55mm F/3.5-5.6 USM ?), så har jag svårt att tro på att 18-135 skulle vara bättre. Mångsidigare, flexiblare, mer kreativt, ja, men inte optiskt bättre.

självklart så är 18-135 Mångsidigare, flexiblare, mer kreativt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar