Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

the_suede

Medlem
Funderar på att införskaffa ett zoomobjektiv till min kommande EOS 300D, men vilket skall man välja? Har ju lagt märke till att priserna varierar starkt beroende på märke har de kvalitetsskillnader eller är det namnen som gör priset? Vad är ett lämpligt zoomobjektiv?? Frågar här istället för att prova mig fram, vill ha tag i ett hyffsat zoomobjektiv till att börja med, är ofta ute i naturen och har missat bilder på kungsörn, tjäder samt orre pga bristfällig kamera, så bytet är på g men bara med 18-55mm objektiv än så länge, detta räcker ju dock inte till i längden om man vill fota i naturen.

Jadu, detta är minst sagt en djungel!

Jag har själv ett Tamron 28-300/3,5-6,3 XR LD Aspherical till min 300D, och det objektivet fungerar mycket bra och tar riktigt bra bilder.
Dock så är det väldigt ljuskänsligt och det är ganska svårt att ta skarpa bilder med full zoom utan stativ eller annat stöd.

Det hela beror ju på hur mycket pengar du vill plöja ner i ett objektiv.

Jag rekommenderar Canon EF 70-200/2,8 L IS USM eftersom det har bildstabiliseringsmotor. Dock så kostar det rätt mycket.
Har inte testat detta själv men en polare till mig har det och jag har sett vad det objektivet presterar.

Lycka till i ditt val.

Tack för tipset

skall kolla in de alternativ du uppgett så får vi se vad det blir, att det är en djungel, ja det kan man ju lätt inse och det krävs nog test på test på test för att kunna komma fram till ett bra objektiv, tack igen.

Eftersom du verkar gilla att fota sånt som är en bit bort skulle jag rekomendera EF 300/4L. En väldigt skarp, tyst optik som iofs inte är en zoom. Gissar dock att du kommer att hålla till runt 300mm på en zoom också när du ska avbilda pippi å deras vänner.

Går att få tag i beggad för runt fem-sex tusen med stativfäste. Ångrar du dig så kan du sälja det för lika mycket igen. Den håller värdet bra om man säger så... =)

Sök gärna i forumet efter trådar som handlar om den optiken så hittar du säkerligen även testbilder.

/Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar