Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nytomta

Avslutat medlemskap
Hej.

Hjälp en novis på fotografering.

Jag har en canon eos 400 D systemkamera.

Har vidvinkelobjektiv som följde med kameran när jag köpte den. Köpte samtidigt ett 70-300 1:4-5.6 objektiv för att kunna ta bilder på lite längre håll.

Nu undrar jag vilket objektiv jag ska köpa för att kunna ta bilder på djur på ca 100 m håll utan att de bara blir en liten prick på bilden.

Finns det någon telezoom som inte kostar skjortan. Och vilken beteckning ska det var i såfall.

Tacksam före hjälp då jag är ny på detta med systemkamera och objektiv.

Du har ju redan en telezoom som inte kostar skjortan. Om inte 300 mm räcker till så är det nog risk att det blir ganska dyrt. Det billigaste alternativet som ger dig rejält längre brännvidd är nog Sigmas 150-500, som kostar 9000 kr. Vill du ha ännu längre brännvidd hoppar priserna upp i nivå med en lätt begagnad småbil.

Hej.

Hjälp en novis på fotografering.

Jag har en canon eos 400 D systemkamera.

Har vidvinkelobjektiv som följde med kameran när jag köpte den. Köpte samtidigt ett 70-300 1:4-5.6 objektiv för att kunna ta bilder på lite längre håll.

Nu undrar jag vilket objektiv jag ska köpa för att kunna ta bilder på djur på ca 100 m håll utan att de bara blir en liten prick på bilden.

Finns det någon telezoom som inte kostar skjortan. Och vilken beteckning ska det var i såfall.

Tacksam före hjälp då jag är ny på detta med systemkamera och objektiv.

Hej Laila!

Du har redan fått bra råd av Erland.

Det är ju skillnad på djur och djur också. En elefant på 100 m får du inte in hela ens med 300 mm. på 100 m. avstånd, medan en myra blir nog en liten prick oavsett vilket objektiv du har.

Det ska ju bli bra kvalitet också. Längre brännvidder än 300 mm. är inte bara att handla ett objektiv, det kräver en del träning och teknik också.

Sen beror det på hur du ska använda bilderna. För att publicera på webben eller titta på datorn så är inte upplösningen så stor och du har ett rejält överflöd med dina 10 megapixel, så att genom att beskära bilden kan du komma närmare iom detta.

Annars är rådet att försöka komma närmare rent fysiskt, det blir helt enkelt bättre då.

Läs gärna det här för nybörjartips om telefoto: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1689019#post1689019

Jag har f.ö. just det Sigma 150-500/5-6,3 OS HSM som Erland nämnde och är toppennöjd med det objektivet, det är verkligen bra, men det är inte där du ska börja tycker jag.

Börja att utnyttja ditt 70-300 och försök att komma närmare och sen om det inte räcker kan det kanske vara lönt att uppgradera kameran till en 550D eller 600D istället som har 18 megapixel, vilket gör att du har mer material att beskära med. Ta en sak i taget och börja med det du har, träning och färdighet gör mera än att handla dyrare grejer.

Skippa manuella Samyang spegeltelen eller andra telen, det blir bara dåligt och du kommer bli missnöjd.

Lycka till med djuren!

/Mats

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto