Annons

vilket objektiv till D300s?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
vilka gluggar är att föredra om man har en D300s ?
till en D90 så funkade ju den där 18-105 ganska bra. skulle den dra ner prestandan med en D300s?
men de jag vill få hjälp med är vilka gluggar som är att föredra till detta hus. vill inte ha ett skit objektiv om man skaffar en D300s.
budget spelar ingen roll, men inte ett kit objektiv iaf. har en nikon 50/1.8D skulle den funka bra?
samt hur skulle 35/1.8 funka på den?
eller finns de fler gluggar att öppna ögonen för?
jag tar tillbaka de där med budget...men sej mellan 0 - 6000kr.

Att D300s är sämre är väl lite att ta i. Det är iaf ett roligare verktyg att arbeta med än d90. Men du behöver inte bättre objektiv bara för att du köpt en dyrare kamera.

Jag vet vad jag hade gjort iaf, struntat i att köpa D300s och istället köpt ett Nikon 17-55/2,8 till D90.

D300 med af-s 16-85 tycker jag verkar trevligt.
Men en D90 med 17-55 2,8 är nog svårslaget.

35mm 1,8 är också en bra glugg, prisvärd desutom, funkar till båda husen.

50/1.8D skulle funka bra men vet faktiskt inte hur de presterar optiskt, skulle gissa på att de är skarpa

Intressant, vad baserar du detta på? Lanseringsdatum?

Bara det att trådskaparen skapat 3 nya trådar på samma ämne senaste veckan där många försökt berätta ett bilderna från båda husen är typ samma då sensorerna är typ samma. Sedan att D300s är bättre tätad, bättre AF, snabbare, skönare att hålla, tyngre, bättre sökare etc. gör inte att den kräver objektiv som optiskt är bättre än de som används till D90.

så de är samma kvalite som d90?
men ett 17-55 borde ju prestera bättre på en d300s, tror jag iaf?
man kan faktiskt se skilnad i bildkvalite mellan dessa kameror. d300s har båttre färger och kontrast mm..sen har den 14 istället för 12 som d90 har.
men bortse om vilken som är bäst. vilket objektiv skulle ge mest för pengarna på en d300s?

Förstår inte hur de räknar på den här* sidan

Inte jag heller alla gånger. DxO tenderar att bli väl kliniskt och teoretiskt ibland, till den grad att de slår knut på sig själva och drar slutsatser därefter. Deras sanningar är inte per automatik den enda sanningen. Ett exempel är att de verkar mäta och räkna med sensorernas alla pixlar, även de som inte kommer med i bildfilen. Om man sedan använder den siffran för att t.ex. räkna ut pixel pitch blir det lite fel och därmed följdfel osv. Jag kan vara ute å cykla, men så uppfattar jag det utan att ha fördjupat mig i ämnet.

Om bildkvalitet räknas i skärpa så gå för Nikon fasta gluggar.
35mm/2,0
50mm/1,4
85mm/1,8
105mm/2,8
135mm/2,0
180mm/2,8
Om den sortens bildkvalite inte är så viktigt så köp en zoom, vilken som.
18-200mm är ganska praktiskt, nästan som en kompaktkamera.

Varför skulle du ha olika gluggar till D90 och D300s?

Sensorerna är ju likadana, det är ju bara huset som skiljer så samma glugg gör exakt samma jobb på båda!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto