Annons

vilket objektiv till canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

bradfridell

Aktiv medlem
har en canon 1000d. kommer antagligen köpa en bättre kamera i framtiden, men vilket av dessa objectiv borde ja köpa. vill kunna ta allround bilder, vill säga vinter, sport, bilsport, djur, människor.

Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD

Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD

Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM

tack på förhand

Hej,
Det är en ganska rejäl skillnad på 18 och 70mm, skulle säga att 70mm som minsta brännvidd inte är så värst allround. Eller du kanske har kitoptik på t.ex. 18-55mm redan och vill kombinera detta med en telezoom?
Enkelt förklarat så är det svårare är göra ett skarpt objektiv ju större zoomomfånget är.

Här kan du se en jämförelse mellan de båda Tamron-objektiven:
http://photo.net/equipment/tamron/18-270vc/review/
Skillnaden är väldigt stor i skärpa på ~270mm på båda, speciellt i kanterna.

Canon presterar bättre än Tamron, om det är rätt objektiv som testas här:
http://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/telezoomar_test.pdf

Hej,
Det är en ganska rejäl skillnad på 18 och 70mm, skulle säga att 70mm som minsta brännvidd inte är så värst allround. Eller du kanske har kitoptik på t.ex. 18-55mm redan och vill kombinera detta med en telezoom?
Enkelt förklarat så är det svårare är göra ett skarpt objektiv ju större zoomomfånget är.

Här kan du se en jämförelse mellan de båda Tamron-objektiven:
http://photo.net/equipment/tamron/18-270vc/review/
Skillnaden är väldigt stor i skärpa på ~270mm på båda, speciellt i kanterna.

Canon presterar bättre än Tamron, om det är rätt objektiv som testas här:
http://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/telezoomar_test.pdf

Tamrontestet i kamera och bild som visas i sista länken är den äldre och sämre 70-300 utan bildstab. Tamron 70-300 VC som jag förstår avses här är bättre och är minst lika bra optiskt som Canons 70-300 IS. Tamrongluggen har även direkt manuell fokus utan att behöva flytta på en spak som Canon och har d u ett icke roterande främre linselement. Sannolikt dock fokuserar Canongluggen snabbare och säkrare överlag på en Canonkamera.

Tänk på att dessa objektiv har ganska klen ljusstyrka så räkna inte med möjlighet till snabb AF eller någon vidare bildkvalitet i sportfoto i annat än dagsljus. Skall du foto sport inomhus behövs minst en ljusstyrka på f/2,8.

Tamrons VC och Canons IS 70-300 är helt klart prisvärda så länge man har realistiska förväntningar. Ett ännu billigare alternativ för kameran är 55-250 IS. Man lär förlora inget i bildkvalitet om man kan offra 50mm på telesidan.

Tamrontestet i kamera och bild som visas i sista länken är den äldre och sämre 70-300 utan bildstab. Tamron 70-300 VC som jag förstår avses här är bättre och är minst lika bra optiskt som Canons 70-300 IS. Tamrongluggen har även direkt manuell fokus utan att behöva flytta på en spak som Canon och har d u ett icke roterande främre linselement. Sannolikt dock fokuserar Canongluggen snabbare och säkrare överlag på en Canonkamera.
.

Tack för påpekandet!

Om du vill ha ett allround objektiv skulle jag inte skaffa en telezoom.
Jag tipsar om Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM.

Tänk på att dessa objektiv har ganska klen ljusstyrka så räkna inte med möjlighet till snabb AF eller någon vidare bildkvalitet i sportfoto i annat än dagsljus. Skall du foto sport inomhus behövs minst en ljusstyrka på f/2,8.

Tamrons VC och Canons IS 70-300 är helt klart prisvärda så länge man har realistiska förväntningar. Ett ännu billigare alternativ för kameran är 55-250 IS. Man lär förlora inget i bildkvalitet om man kan offra 50mm på telesidan.

så om ja skulle ta dessa val istället dåda. vilken rekomenderar ni då.
fick en bra lön så blev att ja köpte mig en canon eos 70d igår så gav 1000d till min farsa, (han har inte samma förväntningar på objectivet som mig).
vi skippar sport och motorsport delen också.
Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS STM lanserad 2013
och denna
Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS lanserad 2007

fick en bra lön så blev att ja köpte mig en canon eos 70d igår så gav 1000d till min farsa, (han har inte samma förväntningar på objectivet som mig).
och denna

Det är alltså en telezoom du vill ha?
Vad har du för budget?
Om du vill ha en billigare telezoom så finns ju Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD, den har jag själv och den är helt okej, rätt mycket för pengarna. Men den är ju, liksom de andra du kollat på inte så ljusstark. Det objektivet jag tipsade om tidigare är ett ljusstarkare objektiv och som i många fall kan fungera bättre till det du vill fota, dock är det ju inte så mycket zoom.

och denna

Utav dom två så skulle jag ta "Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS STM lanserad 2013",
Snabb och tyst fokus med STM också en bonus tillsammans med filmegenskaperna hos din 70D.

Bildkvaliteten upplevde jag att var bättre med Tamrons 70-300 dock enbart ej vetenskapligt jämfört med den tidigare modellen av Canons 55-250.

Utav dom två så skulle jag ta "Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS STM lanserad 2013",
Snabb och tyst fokus med STM också en bonus tillsammans med filmegenskaperna hos din 70D.

Bildkvaliteten upplevde jag att var bättre med Tamrons 70-300 dock enbart ej vetenskapligt jämfört med den tidigare modellen av Canons 55-250.

Ja, köper man nytt och har en 70D vars främsta fördel över 60D är AF vid filmning så instämmer jag till fullo med 55-250 IS STM och inte den äldre just p g a autofokusmöjligheterna vid filmning via STM motorn.

Däremot, har man budget för 70D, så kanske man kan klämma till med 3500:- för en beg Canon 70-200/4 L USM (utan IS). Den är av professionell kaliber avseende byggkvalitet och skärpa. Dess AF motor är inte optimerad för filmning däremot. Den saknar även bildstsbilisering. Den har ett steg bättre ljusstyrka över mycket av zoomspannet bland de vi pratade om men klarar förstås inte innomhussport med f/4.

Ja, köper man nytt och har en 70D vars främsta fördel över 60D är AF vid filmning så instämmer jag till fullo med 55-250 IS STM och inte den äldre just p g a autofokusmöjligheterna vid filmning via STM motorn.

Däremot, har man budget för 70D, så kanske man kan klämma till med 3500:- för en beg Canon 70-200/4 L USM (utan IS). Den är av professionell kaliber avseende byggkvalitet och skärpa. Dess AF motor är inte optimerad för filmning däremot. Den saknar även bildstsbilisering. Den har ett steg bättre ljusstyrka över mycket av zoomspannet bland de vi pratade om men klarar förstås inte innomhussport med f/4.

jag ska ta en titt på den där canon 70-200. väldigt svårt att hitta ett lämpligt objectiv till 1000d, men jag tackar för alla svar o tiden ni lagt på dom, ska kolla igenom va ni tipsat om.

jag ska ta en titt på den där canon 70-200. väldigt svårt att hitta ett lämpligt objectiv till 1000d,

Tycker du? Det fins gott om objektiv till Canon, så att hitta något som passar borde inte vara jättesvårt. Att det är just 1000D har (nästan9 inte med saken att göra.

Vad är det du saknar hos ditt 18-55, mera exakt?

Per.

Det är inte alls svårt att hitta ett lämpligt objektiv till en Canon EOS. Det finns gott om olika att välja på. Här är det snarare att bli klok på vad det egentligen är du vill ha som är problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar