Annons

vilket objektiv ska man köpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Danielbeck84

Aktiv medlem
hej

funderar på att köpa ett macro objektiv från sigma.
dom två som jag funderar i mellan är Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 & Sigma EX 150/2,8 DG APO Macro 1:1.

det som jag tänkte använda det till mest är att fota mest insekter & kanske lite blommor.

lutar lite åt Sigma EX 150/2,8 DG APO Macro 1:1 en del men det är priset för stunden som gör mig fundersan om man ska välja det andra som är betydligt biligare. men risken är nog att man gör bort sig lite kanske oxå om man snålar & köper ett kortare & sen ser att man skulle ha köpte ett längre.

här det någon som har tips om vad som är vättigt att tänka på vid ett sådant här köp?

hej

funderar på att köpa ett macro objektiv från sigma.
dom två som jag funderar i mellan är Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 & Sigma EX 150/2,8 DG APO Macro 1:1.

det som jag tänkte använda det till mest är att fota mest insekter & kanske lite blommor.

lutar lite åt Sigma EX 150/2,8 DG APO Macro 1:1 en del men det är priset för stunden som gör mig fundersan om man ska välja det andra som är betydligt biligare. men risken är nog att man gör bort sig lite kanske oxå om man snålar & köper ett kortare & sen ser att man skulle ha köpte ett längre.

här det någon som har tips om vad som är vättigt att tänka på vid ett sådant här köp?

Hej!

Det beror delvis vilken typ av makrofotografering du mest kommer att syssla med. Enkelt uttryckt så styr brännvidden arbetsavståndet vid makrofoto. Längre brännvidd ger längre arbetsavstånd. Längre avstånd kan göra det enklare att fota t.ex. insekter som påverkas mindre om avståndet är större. Dessutom blir det i allmänhet enklare att ljussätta om du har mer avstånd mellan objektivet och det du fotograferar.

Fotar du däremot produkter blir det ofta bökigt med en lång brännvidd eftersom man då kan ha svårt att stå tillräckligt långt från prylen man fotar ... Plus att man ibland vill åt perspektivet som ett kortare arbetsavstånd ger.

Sist men inte minst är det ju inte ovanligt att ett makroobjektiv också används för annat än rent makrofoto - då kan ju vissa brännvidder kännas mer användbara än andra.

skulle villa stå med kameran på ett lite längre avstånd från insekterna & fjärillarna utan att skrämma bort dom allt för mycket. men skulle vill komma nära med objektivets brännvid. & få en hyfsat stor del av motivet i bild ytan. ex att kunna fokusera på själva huvudet & antenerna på en fjärill så att man ser det tydligt & att det känns stort.

har ett Olympus Zuiko Digital 35/3,5 Macro som jag har använt en del men känner i bland att man måste gå så otroligt nära med kameran för att fulla ut bildytan.

Blev kanske rörigt nu fick svårt att formelera tankarna till ord i en vätig samman hang känner jag

skulle villa stå med kameran på ett lite längre avstånd från insekterna & fjärillarna utan att skrämma bort dom allt för mycket. men skulle vill komma nära med objektivets brännvid. & få en hyfsat stor del av motivet i bild ytan. ex att kunna fokusera på själva huvudet & antenerna på en fjärill så att man ser det tydligt & att det känns stort.

har ett Olympus Zuiko Digital 35/3,5 Macro som jag har använt en del men känner i bland att man måste gå så otroligt nära med kameran för att fulla ut bildytan.

Blev kanske rörigt nu fick svårt att formelera tankarna till ord i en vätig samman hang känner jag

Det låter som den längre varianten är vad du egentligen är ute efter, då kan du fylla upp bilden med en fjäril på lite längre avstånd än med den kortare varianten.

En nackdel med längre brännvidd är att det är lite svårare att hitta tillbaka till motivet om man tappat bort det, vilket onekligen är lätt hänt med så rörliga motiv som fjärilar.

Men bägge de objektiv du tittar på kommer att kännas rejält mycket längre än den du har nu.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto