Annons

Vilket objektiv ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

H-G-D

Medlem
Ska ha ett objektiv 70-200, till min Canon 30D.
Det finns några att välja på.
- CANON OBJEKTIV EF 70-200/4L USM TILL EOS
- CANON OBJEKTIV EF 70-200/2.8L USM TILL EOS
- SIGMA OBJEKTIV 70-200/2.8 EX DG APO HSM TILL CANON

Dom tre ser bra ut men vilken ska man satsa på, användningen är konsertfoto.
Skulle det gå med 70-200/4L? den väger inte mycket en bra orsak tycker jag.

Någon som har erfarenhet av dom...
Svårt att välja.

70-200 F/4 IS

Kanske ett 70-200 F/4 med bildstabilsator skulle passa bra. Sigmat ska inte ha ngn vidare skärpa på bländare 2.8 har jag hört. De beror ju som sagt på vilken budget du har. För mig duger de enkla och skarpa 70-200 F/4 alldeles utmärkt, men jag fotar mestadels med de i soligtväder. Har du ett enbensstativ skulle kanske de också funka. Om inte så har du ju redan bländare 2.8 på ditt Sigma macro.

har haft väldigt dåliga erfarenheter av två exemplar av Sigma EX 70-200/2.8 (den nya "macro" modellen) men det är inget som säger att du skulle ha det

dock tycker jag att de extra slantar det kostar för canon "L" original är väl använda och skulle personligen köpa ett EF 70-200/2.8L om jag var du men tror att många kommer rekommendera EF 70-200/4L IS men ett begagnat /4 kanske inte är fel och dessutom finns det många /4 och /2.8 på begagnatmarknaden sedan /4 IS kom

hur ljusstarkt du behöver beror även på hur mycket brus du kan acceptera - jag fotograferar ishockey med EF 300/4 L IS och använder iso 1600 ofta och tycker att det är helt inom ramarna för vad jag accepterar och dessutom har jag inte råd med ett 300/2.8 som tidningsfotografen som är på samma matcher har men för honom är det säkert viktigt att inte behöva gå över iso 800 - så tänk på att dubbel iso "ger" ett bländarsteg ner

en stor anledning till att jag skulle valt /2.8 är möjligheten till kort skärpedjup men när jag tänker efter så skulle jag nog skippa zoomarna och gå på ett EF 135/2 istället ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar