Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

yrrej

Ny medlem
Det är såhär att jag ska köpa ett nytt objektiv till min Nikon D40.
Jag står och väljer mellan Sigma 55-200 och Sigma 70-300 men kan inte komma vilket jag ska välja. Har läst på recensioner men blir inte riktigt övertygad där.
Skulle någon kunna ge mig lite info om dessa objektiven?

Vet inte vilka du menar. Men om du t.ex. väljer
Sigma 55-200mmD 1:4-5:6 DC så kommer Auto fokusen inte att fungera till sammans med D40 eftersom att den inte har en egen AF-motor utan är gjord för att fungera med Nikons AF-S objektiv som har egna AF-motorer inbyggda,

Jag funderar också på att köpa ett nytt objektiv nu i sommar, men jag kan inte skillnaden på dem. Vad är skillnaden på de Jerry beskrev? Hur långt/nära kommer man med dem? Funkar det att ta hyfsade närbilder med dem? (18-55mm objektivet är inte så bra på det nämligen.. inte så bra som jag vill att det ska vara i alla fall).

nä jag håller med Emma, men jag tror nästan att jag har bestämt mig för 55-200 därför många säger att 70-300 inte är lika bra därför när man kommer upp på 300 så blir det svårt att ta bra bildet utan stativ.

yrrej skrev:
nä jag håller med Emma, men jag tror nästan att jag har bestämt mig för 55-200 därför många säger att 70-300 inte är lika bra därför när man kommer upp på 300 så blir det svårt att ta bra bildet utan stativ.

Har fotat mycket på 300mm utan stativ och inte haft några problem med skärpan. Givetvis funkar det inte en sen kväll eller med dåligt ljus.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar