Annons

Vilket objektiv ska jag välja

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Här får man många bra svar har jag märkt, så jag frågar på.
(Jag jobbar som systemutvecklare och hjälper många på programmeringsforum, jag får väl anse att jag betalar tillbaka med det JAG är bra på! :) )

Nåja, jag står i begrepp att skaffa en Canon 10D. Efter att ha läst en massa jämförelser i forumen så har jag bestämt mig. Jag har redan en Canon EOS 33.

Men vilket objektiv ska jag välja? Jag vill ha ett som jag kan använda till min analoga också. Till den har jag ett Sigma UC-III 28-105 3.8-5.6

Jag kan inte så mycket om det här med objektiv, men jag har funderat på det här:

Sigma C 3,5-5,6/28-200 C/EF

Kommentarer?
 
Beroende på vad du fotar...men som ett generellt råd:

Överväg en kortare vidvinkelzoom t ex Canons egen 17-35?? f4,0

Du köper ett bra kamerahus, köp bra glas till det också!!
 
Ok, jag trodde att det var ett bra "glas" :) Jag vill definitiv lägga pengar på ett BRA objektiv.

Men ett vidvinkelobjektiv? Tja, kanske det?

Finns det inte en Sigma kopia på det du rekommenderar? Eller är inte Sigma ett bra "piratmärke"? Ett bra objektiv behöver ju inte vara onödigt dyrt ;)
 
Ett prisvärt objektiv som fått fin kritik i FOTO är Tamrons 28-75mm f/2.8 ger bildvinkel motsv. 46-120mm på 10D.
 
Ja Tamrons har fot fint betyg, men sigma gör också finna objektiv om man inte vill lägga ut dubbelt så mycket på ett orginal, och ett fint alternativ tycker jag är sigmas EX 17-35/2,8-4 HSM för en fin peng på 4595:- inte så farligt och så har den som sagt HSM som monga gillar har själv funderat på att fixa en sådan sen när man har en DSLR som jag funderar på att skaffa, men lycka till i att hitta ett som du gillar och passar dig !
 
Ett begagnat Canon 28-135 IS USM. Förvisso inte så mycket vidvinkel men väldigt användbart och så får du stabilisatorn. Jag köpte ett begagnat här på fotosidan för 4.500:- för någon vecka sedan och är helnöjd. Jag har sett något för 4000:- så det lönar sig att leta. Lycka till!
 
Jag köpte en för 3500:- här på FS i våras med ett halvårs garanti, UV och polfilter! japp..det är ett fint objektiv, finns inget bättre med det omfånget.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.