ANNONS
Annons

Vilket objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

jessssiicca

Ny medlem
Nu har jag bestämt mig att byta upp mig till en d90 från en d40x men jag har en liten fundering innan jag skickar iväg min beställning, vilket objektiv ska jag köpa till kameran?
Nikon AF 50/1,8D eller Nikon AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR?

Jag har ett Nikon AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6 och ett Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR just nu och jag fotar allt möjligt, men börjar mer och mer bli intresserad av porträtt!
Så vilket objektiv tycker ni att jag ska välja till min nya "älskling"?

om du nu håller på att byta upp dej så borde du nog ha någon insikt i vilken typ av optik du behöver. vad har du för tankar kring fast eller zoom, kring optiken du lägger upp som alternativ? vad är du vill ha bekräftat?

såg att du är fotostuderande. med största sannolikhet skulle jag uppmana dej att skita i zoomarna över lag och satsa på bra fast optik och lära dej plåta med det.

35/1.8 är en utmärkt allround. För porträtt så vill man ha lite längre så kanske den nya 50/1.8 kan vara något (eller den gamla för man fick den under 1000:- nu eller?). Ett annat vettigt porträttsobjektiv är 85/1.8 leta efter dessa objektiv begagnade tycker jag.

eftersom jag är studerande så jag har inte mycket pengar att leva på så antlingen blir det 18-105 som är kitobjektivet, eller så blir det 50mm som dom säljer 300kr billigare nu på cyberphotos hemsida.

håller absolut med nu när jag insåg att det faktiskt är 1.5x cropfaktor. skulle till och med överväga en 24mm eller 28mm

Fast även om jag älskar mitt 24mm hade jag likväl valt 35mm, dels för att det är snabbare optik och dels för att det är snäppet skarpare, om du inte rör dig ner mot 24mm f/1.4, men då blir det svindyrt :)

eftersom jag är studerande så jag har inte mycket pengar att leva på så antlingen blir det 18-105 som är kitobjektivet, eller så blir det 50mm som dom säljer 300kr billigare nu på cyberphotos hemsida.

35mm är inte sååå mycket dyrare än 50mm, och som sagt en mycket mer dynamisk brännvidd för kameran i fråga :) 50mm blir väldigt snävt med DX, fast det är givetvis ett klockrent objektiv, som lämpar sig exceptionellt väl för porträtt.

Fast även om jag älskar mitt 24mm hade jag likväl valt 35mm, dels för att det är snabbare optik och dels för att det är snäppet skarpare, om du inte rör dig ner mot 24mm f/1.4, men då blir det svindyrt :)

Nu känner jag till så dåligt nikons linser och kan inte göra jämförelser mellan dem, så det är bra att du kommenterar det. jag utgick rent från brännvidder.

Då du är seriös inför foto (antar det eftersom du valt att studera det). gör dej själv en tjänst så här i början. skippa zoomen, lär dej jobba med fast optik, du kommer att förstå det senare. ge dej själv en chans att skapa ett personligt bildspråk, att verkligen arbeta fram bilden. det är det som kommer att vara din framtid inom foto.

Då du är seriös inför foto (antar det eftersom du valt att studera det). gör dej själv en tjänst så här i början. skippa zoomen, lär dej jobba med fast optik, du kommer att förstå det senare. ge dej själv en chans att skapa ett personligt bildspråk, att verkligen arbeta fram bilden. det är det som kommer att vara din framtid inom foto.

Instämmer till fullo!

Eftersom du köper en D90 kan du skaffa den billigare gamla nikkor 50mm f/1,8 eftersom D90 har inbyggd af motor.
Att ersätta 18-55mm med 18-105mm låter ungefär som att gå från en gräsmatta till en annan gräsmatta. Det kanske ser annorlunda ut i början, men man inser ungefär att det är gräsmatta som gräsmatta med endast små skillnader.

Tack för tippsen!
En snabb fråga bara, vad tycker ni jag ska sälja min d40x för? Det är bara huset+batteri, laddare och usb sladd som ska säljas och den är ca tre år gammal, inga repor och aldrig tappad.

Tack för tippsen!
En snabb fråga bara, vad tycker ni jag ska sälja min d40x för? Det är bara huset+batteri, laddare och usb sladd som ska säljas och den är ca tre år gammal, inga repor och aldrig tappad.

verkar på ebay ligga beg. runt 2000-3000sek. någon klokare kan rätta till om det är helt fel.

Jjag kör kombon D90 + Nikkor's 35 mm mest hela tiden! Älskar det objektivet, ljusstarkt och skarpt! Tycker det funkar utmärkt som allround.

Nu är jag långt ifrån någon expert men måste säga att det var ett av de bättre köpen jag gjort i optikväg. Det stora klumpiga 18-200 står mest och samlar damm...

Jjag kör kombon D90 + Nikkor's 35 mm mest hela tiden! Älskar det objektivet, ljusstarkt och skarpt! Tycker det funkar utmärkt som allround.

Nu är jag långt ifrån någon expert men måste säga att det var ett av de bättre köpen jag gjort i optikväg. Det stora klumpiga 18-200 står mest och samlar damm...

Håller med dig ! D90+35an är oslagbar ! Det objektivet funkar till allt (utom tele förståss)

Fasta objektiv i all ära, men zoomarna idag är inte dåliga de heller. Jag skulle inte satsa på en D90 med bara en 50:a, utan helt säkert istället köra på en normalzoom till att börja med. Men det bästa du kan göra som jag ser det är att skaffa D90 med 50:an (eftersom du vill köra porträtt är 50mm att föredra) och spara kitzoomarna du redan har till din D40x. De funkar ju bra på D90 också.

Det kommer någon gång då du kommer gråta av att inte ha en brännvidd kortare än 24 mm om du har en DX kamera. Men förmodligen skulle det dröjja ett bra tag, men någon gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar