Annons

Vilket objektiv ska jag välja nikon 18-105 eller 18-135

Produkter
(logga in för att koppla)

skött

Medlem
Hej
Jag har den fråga angående de två nämda objektiven ovan vilket ska jag välja.Ni som har erfarenheter av de här två kan väl dela med sej av dom.Kan ni nämna några för och nackdelar med dem vore jag väldigt tacksam.Funderar förästen att använda något av dem till en d80 eller d90 om det är till någon hjälp.

MVH Peter

Hej
Jag har den fråga angående de två nämda objektiven ovan vilket ska jag välja.Ni som har erfarenheter av de här två kan väl dela med sej av dom.Kan ni nämna några för och nackdelar med dem vore jag väldigt tacksam.Funderar förästen att använda något av dem till en d80 eller d90 om det är till någon hjälp.

MVH Peter

Jag har båda eller rättare sagt hade.
Numera sen en vecka tillbaka har jag bara 18-105VR för jag skickade med 18-135 tillsammans med D80 som jag sålde.

Och jag tyckte min 18-135 var jättebra men till min förvåning så är 18-105 ännu bättre trots att den kostar en tusing mindre.
Kanske beror det på min nya D90?
Jag var i valet och kvalet att skicka med 18-105VR tillsammans med D80n men tack o lov så gjorde jag inte det.

Så VR är bra att ha , den saken är klar.
Så jag skulle välja 18-105!

Tack för svaret!
Jag har en fråga till och det är att jag har hittat en billig d80 på blocket och den plus ett 18-105vr kommer det att kosta mej ca 6500 kr är de då lönt att byta till d80n nu eller ska man vänta tills d90n sjunker så pass i priset.Är der värt att lägga de 4000 kr extra för en d90 eller är d80 ett bra köp.Nu har jag en pentax k100d och är sugen på en uppdatering:)tacksam för svar.

MVH Peter

Tack för svaret!
Jag har en fråga till och det är att jag har hittat en billig d80 på blocket och den plus ett 18-105vr kommer det att kosta mej ca 6500 kr är de då lönt att byta till d80n nu eller ska man vänta tills d90n sjunker så pass i priset.Är der värt att lägga de 4000 kr extra för en d90 eller är d80 ett bra köp.Nu har jag en pentax k100d och är sugen på en uppdatering:)tacksam för svar.

MVH Peter

Givetvis sjunker D90 i pris vad det lider men du har ju Mediamarkt ,dom säljer D90 med 18-105Vr för 8990 kr.
Det var det erbjudandet jag gick på.
En annan kille jag känner fick samma pris när han hänvisade till MediaMarkt Bäckebol och köpte på ett annat MediaMarkt.
Sen får du ju också batterigreppet direkt från Nikon gratis , det kostar ju annars från 1590 kr till ca 2000 kr.
Och jag lovar det , det är en enorm skillnad mellan D80 och D90.
Jag har ju haft båda!

Här kan du jämföra objektiven: http://www.photozone.de/reviews
18-135 ser ut att vara aningens skarpare på full bländare men har kraftigare vinjettering - 1,5 bländarsteg ute i hörnen vilket är mycket. Det ser också ut att ge lite kraftigare distorsion än 18-105.
Jag skulle välja det senare eftersom det har VR också. Förmodligen kommer det att vara mer eftertraktat på begagnatmarknaden också om du av nån anledning vill sälja det senare, ungefär som bilar med AC.

Givetvis sjunker D90 i pris vad det lider men du har ju Mediamarkt ,dom säljer D90 med 18-105Vr för 8990 kr.
Det var det erbjudandet jag gick på.
En annan kille jag känner fick samma pris när han hänvisade till MediaMarkt Bäckebol och köpte på ett annat MediaMarkt.
Sen får du ju också batterigreppet direkt från Nikon gratis , det kostar ju annars från 1590 kr till ca 2000 kr.
Och jag lovar det , det är en enorm skillnad mellan D80 och D90.
Jag har ju haft båda!

Tror nog att de snarare höjjer priset snart pga finanskrisen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar