Äh, du behöver inte överdriva.
Köper man ett nytt Sigmaobjektiv och det råkar felfokusera så fixar Tura det på garantin.
Man kan få samma problem med Canons objektiv. Det tycker jag egentligen är anmärkningsvärt. Dyra kvalitetsgluggar och avancerade kamerahus från samma fabrikat som inte trivs ihop från början.
Sammantaget verkar 18-135 mm. vara ett mycket vettigt alternativt tillskott till systemet i detta fall.
"reseobjektiv/superzoom/walkaround" kärt barn har många namn.
24-105mm är överkurs. Den ska helst sitta på en fullformatare.
Idag dök det upp en intressan annons här på FS
MVH J O
Hej Jan Olovf!
Köpte ett nytt SIGMA 70 - 300 med OS i början av Maj detta år, det var helt omöjligt att få till en enda riktigt fokuserad bild. Vidare, zoomringen nöp fast i 200 - 300mm läget varför milt våld var tvunget att brukas för att häva stilleståndet, nej, inte något mer SIGMA för min del.
Skickade givetvis tillbaka detta missfoster från SIGMA, byte istället till ett TAMRON efter att ha läst ett antal testresultat av detta objektiv på div amerikanska objektivtestsajter - det nya TAMRON:et funkar perfekt.
Tydligen är det så att alla större tillverkare av elektronik å fotoprylar som Canon, Nikon, Pentax och SIGMA styrs av galna vinstmaximeringstalibaner då de tydligen har skippat all kvalitetskontroll, samt att de lagt ut mycket av tillverkningen i länder djupt präglade av masstillverkning av engångs-krimskrams. Företagsekonomerna har tydligen beslutat sig för att lägga all kvalitetskontroll hos köparna.
Läste på en amerikansk fotosajt om Canon EF 17 - 85 IS USM där det framkom att de objektiv av det nämnda fabrikatet som tillverkats i Taiwan presterade betydligt sämre än de som var tillverkade i Japan.
Håller med om att Canon 24 - 105 blir helt fel på en croopkamera som 40 D samt att det då inte passar i mitt system med önskad överlappning av de objektiv jag redan har.
Har kollat in bilder på FS tagna med Canon 18 - 135, de verkar överlag vara av bra kvalitet, givetvis har de flesta av dem efterbearbetas i något bildbehandlingsprogram, ja, så är det säkert med de allra flesta bilder som visas oavsett vilket objektiv eller kamera som använts.
Mvh//Bert