Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag ha till 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

movemaniac

Ny medlem
Hej
Har nu en eos 400d och tänkte byta upp mig till en 50D,
Men vad ska jag ha för allround objektiv till denna kamera??? Alla recensioner sågar både 17-85 objektivet som hör till i kittet o 18-200 får inte iheller några bra recensioner..
Men vad ska man då välja till...??? (tänkte max 5000-6000kr för objektivet..)

Hej
Har nu en eos 400d och tänkte byta upp mig till en 50D,
Men vad ska jag ha för allround objektiv till denna kamera??? Alla recensioner sågar både 17-85 objektivet som hör till i kittet o 18-200 får inte iheller några bra recensioner..
Men vad ska man då välja till...??? (tänkte max 5000-6000kr för objektivet..)

Ett begagnat Canon EF-S 17-55 2.8 kanske?

Jag ska tillägga att just nu har jag bara kit objektivet till 400d och ett sigma 70-300 1200kr modellen så jag vill kunna märka skillnad på kvalitén när jag köper nya grejor. Så det behöver inte vara L serien och det behöver inte vara canons egna iheller!!! ....

som jag skrev 28-75:an är klockren till hyffsat pris, funkar även till FF om du senare skulle få för dig att ta steget dit senare med.
Vill du ha tele så 70-200/2.8 både tamron och sigma tror dock det blir nån krona över 6000kr men det finns på begagnat marknaden.

24 och 28 mm är inte mkt till allroundobjektiv i de lägsta brännviderna.
har haft det och saknar de extra mm, särskilt i trånga utrymmen som vid fester och stora folkmängder.
Sålde mitt Sigma 24-70/2.8 i förmpn till Tammron 17-50/2.8. Sigma 18-50/2.8 var också på tal då den har ett fuskmacro på 1:3. har dock riktigt makro så jag tog Tamron till min 50D (en som haft 400D)

Objektivet ger rättvisa till de extra MPx som 50D.

/Stefan

Tack för tippsen
har även kollat på Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro någon som vet något om det? det är kanske sämre än canons 17-85...

Köp en med fast bländare som typ 2.8. Du kommer inte ångra dig. En som också ägt Canon 17-85

/Stefan

Tack för tippsen
har även kollat på Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro någon som vet något om det? det är kanske sämre än canons 17-85...

Jag har Sigma 17-70 som köptes samtidigt med en 30D och fick med en Canon 17-85 i paket med min 50D i vintras. Utan att ha gjort någon större vetenskaplig test annat än normal användning så kan jag säga att Canon 17-85 mest ligger och samlar damm och det objektiv som sitter på kameran är Sigma 17-70. Canon är inte speciellt skarpt i det område jag ofta använder (17-24 mm), och har en hemsk CA som märks i kontrastrika motiv. Sigma har knappt märbar CA, är riktigt skarp och har en bra byggkvalitet.

Sammanfattat är Sigma 17-70 prisvärt, men det är heller inte världens bästa objektiv. Jag föredrar Sigma 17-70 i nästan alla lägen före Canon 17-85. De enda gånger jag hellre skulle ta 17-85 är i situationer där IS är nödvändigt. Har man mest Canonoptik kan man föredra färgbalansen i Canon 17-85 före Sigmas något gulare färgton.

Titta på någon av de 18-50/2.8 som nämnts tidigare också. Skillnaden i mellan 50mm och 70mm är inte så jättestor som man kan tro och du får bl 2.8 över hela registret vilket kan vara värt en del.

/Leif

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto