Annons

Vilket objektiv sigma eller tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tengvall

Avslutat medlemskap
Jag har en Eos 400D och tänkte byte upp mig från standard objektivet som följde med. Vill ha ett objektiv med normalzoom för att sedan köpa ett tele.
Jag skulle behöva hjälp med att välja objektiv! Har tittat på dessa tre Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro, Sigma EX 28-70/2,8 DG och Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di och undrar vilket ni skulle rekomendera? eller om det finns andra som är bättre?

Tacksam för hjälp!

Emil
 
Normalzoom till en 400D innebär att Du kan glömma 28-70/75 tycker iaf jag. Med Crop-faktorn på 1,6 blir det ju ca 42-110 vilket ger för mkt tele för ett normal-zoom.

Själv satsat jag på ett Sigma 18-50/2.8 som jag är mkt nöjd med.

Sigmas 17-70 kan ju vara ett alternativ precis som Du skriver.
 
Förslag

Har iofs inget att jämföra med - men jag har använt 17-70n som standardglugg i snart ett år. Äger också det billiga Sigma 70-300. Det är hela arsenalen f n. Ja - plus huset då - alltså 400D.

Som du förstår har jag varit helt nöjd med 17-70n. Men du bör tänka på är att den här gluggen INTE har IS (bildstabilisering). Fundera på om det ändå inte är värt att satsa på en Canon IS-optik istället. I ett sådant fall blir det inte riktigt lika viktigt att gluggen är ljusstark eftersom man kan använda längre slutartid.
 
Re: Förslag

motalarolf skrev:
I ett sådant fall blir det inte riktigt lika viktigt att gluggen är ljusstark eftersom man kan använda längre slutartid.

Under förutsättning att motivet inte rör sig, ja. IS motverkar bara skakningsoskärpa, inte rörelseoskärpa.
 
också beslutsångest

Funderar själv på vilket allroundobjektiv jag ska välja. Är riktigt trött på kitobjektivet (till Canon 400d) nu. Sedan tidigare har jag ett vidvinkel- och ett teleobjektiv. Men känner att jag behöver ett objektiv som ger lite mer frihet.

De jag väljer mellan är följande:

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Billigt, men räcker det till? Vill inte känna att jag behöver köpa ett nytt igen om ett år.

Sigma AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro
Makrofotografering lockar, men är inte nödvändigt.

Tamron AF 17-50/2,8 DI II SP XR
Känns ju riktigt gediget, men ligger kanske något över min budget. Samtidigt vill jag känna att jag verkligen bytt upp mig.

Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro
Har egentligen ingen koll på, men det är ju ljusstarkt.

Finns det någon som kan ge mig lite vägledning här?
 
Själv kör jag med Sigmas 24-70 2,8 som standard objektiv och den funkar bra och ligger hyffsat i pris, helst om man kan hitta en beggad.

Enda nackdelen är att den är lite stor och klumpig så jag har funderat på en superzoom som man lättare kan ha med sig. Då har jag tittat lite på Sigmas 18-200 med OS (sigmas bildstabelisering) som verkar intressant. Den ligger runt 4000. Annars släpper Sigma snart en 18-125 med OS som oxo verkar intressant, då den nog blir lite billigare och mindre.
 
Jag skulle rekommendera Tamron 28-70/2,8 om du vill ha en bra allroundglugg. Jag har haft den på min EOS350D allt som oftast och den har väldigt sällan svikit mig. Tycker att den har grym skärpa och rätt bra omfång. Har dock bytt den mot en EF-S 17-55/2,8 IS men den är i en helt annan prisklass.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.