Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv rekomenderas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullan

Medlem
Har tänkt skaffa ett objektiv till min EOS 350D.
Vill kunna fota en bra bit ifrån...då jag gärna fotar djur tex.

Objektivet som följde med kameran är väldigt klent i zoomningen.

Jag vill samtidigt få skarpa bilder och så litet brus som möjligt.

Kommer att fota både inne och ute.

Vill ha ett som fungerar litet typ "allround"!...så man inte behöver byta objektiv.

Funderat på ett 70-300 4-5.6 IS USM ...men är det för dåligt i svagt ljus?

Tacksam för svar!
 
Jag vet inte hur mycket du tänkt spendera på objektivet, men jag hade tittat på Canon 70-200/4 eller Sigma 100-300/4. Båda är grymma objektiv och förmodligen de mest prisvärda jag provat.
 
70-300mm IS är ett mycket bra objektiv.
Stabiliseringen fungerar utmärkt och är mycket användbar på långa exponeringstider.

Ett objektiv som är bra inomhus kräver antingen hög ljusstyrka, helst ned till bländare 2,8 eller stabilisering.
Ljusstyrkan på 70-300mm IS räcker inte till alla gånger.

Jag kan rekommendera Sigmas nya 2,8/50-150mm som är en kompakt, ljusstark och skarp telezoom.

Mvh J O
 
Så...om man har stabilisering på objektivet, så behöver det inte vara lika ljusstarkt?

Vil gärna komma ifrån det där med att bilderna blir "gula" i färgen inomhus.

Kanske en speedlight kan hjälpa?
 
Helt off topic, men som svar på förra frågan...

Anledningen till att bilderna blir gula inomhus är pga vitbalansen är fel, vilket märkligt nog de digitala kamerorna är märkligt dåliga på att fånga inomhus.

På alla(?) digitala kameror finns förutom den automamtiska vitbalansen (AWB) även möjlighet att ställa in manuell vitbalans. Välj då symbolen med en glödlampa eller liknande, alternativt ställ in vitbalansen helt manuellt genom att ändra temperaturen som anges i K(elvin). En blixt löser iofs problemen, men det blir ofta mindre levande bilder med blixt. Ett alternativ är att fotografera i RAW, då kan du ändra vitbalansen i datorn efteråt, men det kanske är överkurs.

Sammanfattning av olika metoder:

1. Ändra vitbalans till glödlampa
2. Ändra vitbalans till grader Kelvin som stämmer
3. Använd blixt
4. Använd RAW och justera i datorn.
 
Att inte behöva byta objektiv alls är i de flesta fall svårt att lösa, speciellt om man vill kunna fotografera djur med "telebrännvidd". Det finns ju superzoomobjektiv med brännvidd 18-200. I dena klass är nog tamrons variant att rekommendera. Tyvärr är dessa superzoomobjektiv trotts allt in kompromiss. Det stora zoomomfånget existerar på bekostnad av distorsionsfel, bristande kantskärpa och dålig skärpa ochljusstyrka i teleläget. Men det beror ju lite på vilka förväntningar man har.
Att välja ett 70-300mm objektiv resulterar i bättre bildkvalitet på telesidan. Jag tycker nog det är en av de bättre lösningarna. Själv tar jag dock bara ca 10-20% av samtliga mina bilder i det omfånget. D v s det fungerar knappas som enda objektiv för de allra flesta fotografer. För att ha en kombo som fungerar bra på framför allt resor, så att man slipper byta objektiv så mycket (och för att slippa missa ögonblicksbilder) så har jag oftast 28-135IS på min 350D. Sedan ligger ett 12-24 och ett fast 50 med mellanringar i väskan. Det ger ganska bra bildkvalitet och flexibilitet utan alltförmånga objektivbyten. Däremot blir det ju inte så mycket till tele med 135mm (men det räcker för mig). Nu vet jag inte vilken kamera du har. Men Nikons 18-200VR verkar ju vara relativt bra. Visserligen samma problem som andra superzoomar, men inte i lika stor omfattning (förutom distorsionen i vidvinkelläget vilken är hiskelig med drygt 4% tror jag).
 
28-135

Hej!
Äger själv en liknande kamera och använder mitt 28-135 IS en hel del. Ett bra allroundobjektiv som dessutom har bildstabilisering. Det finns en del beg till bra pris.
Sigmas 18-200 med bildstabilisering är på G tror jag. Skulle välja detta om jag ville ha mer vidvinkel även om det inte ger samma kvalitet som Canongluggen. Kolla på recensionssidorna vad folk tycker så kanske det klarnar lite. Lycka till! /Stefan
 
Ja...ser ut som att jag får inskaffa ett objektiv att ha inomhus, som är ljusskarpt och ett telezoom att ha ute :)

EN ANNAN FRÅGA...

Eftersom jag har en EOS 350D...så borde väl Canons objektiv att föredra? De borde väl ha bäst kompatibilitet?

Ser juh dock att många har Sigmas objektiv till sina Canons.
 
Bullan skrev:
Ja...ser ut som att jag får inskaffa ett objektiv att ha inomhus, som är ljusskarpt och ett telezoom att ha ute :)


Absolut, det är ju hela vitsen med en SYSTEMkamera - byta objektiv efter förhållandena! Om man vill klara sig undan med bara ett objektiv kan man lika gärna köpa någon av de oerhört kompetenta och prisvärda lång-zoom kamerorna typ Powershot S3 IS, men det är ju inte lika skoj! ;)


Bullan skrev:

EN ANNAN FRÅGA...

Eftersom jag har en EOS 350D...så borde väl Canons objektiv att föredra? De borde väl ha bäst kompatibilitet?

Jag tror inte man kan dra den slutsatsen. Ett bra objektiv från Sigma eller Tamron är bättre än ett dåligt från Canon.

Jag har inte märkt några inkompatibilitet med min 400D och Sigma eller Tamron objektiven.

Canons kitglugg 17-55 var däremot inget vidare, men den EF-S 17-55 2.8 IS som jag köpte sedan var fantastiskt bra så det varierar enormt även inom de olika märkena.

Läs recensionerna av objektiven här på fotosidan så får du nog en ganska bra bild av det hela.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.