Annons

Vilket objektiv passar till mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan alla.

Jag har några frågor och funderingar om objektiv.
Jag äger en canon 50d, men min tanke att jag skall gå upp till fullformat om något år.

Så jag vill ha ett objektiv som jag kan ha nu och även ha användning av senare.
Min budget är runt 10 tusen.
Min tanke är att jag vill ha ett objektiv som har bra kvalitet samt ljus starkt, eller bör det vara det?
Det jag fotar mest är min 2 årige son så att ha lite zoom att leka med samt att det ska vara snabbt och tål att fotas inomhus så att jag slipper blixten.

Jag har bara det vanliga 18-55 just nu och ett fast på 50.

Dessa har jag funderat på.

CANON EF 16-35/2.8 L USM II
Varför bör jag ha detta ?..:)

CANON EF 17-40/4 L USM
Men lite synd att det inte är 2,8...eller är det någon skillnad ?

CANON EF 24-70/2.8 L USM
Detta objektivet har jag siktat in mig på men har läst om att canon snart kommer med en uppföljare som kanske är lite lättare och har IS.
Bildstabilisator är det något som hjälper ? har klarat mig bra utan hittills.

Hur är det med sigmas objektiv ?
Eller finns det något annat märke som ni kan rekomendera?

Någon som har något förslag ide eller tipps ?

Help me obi wan kenobi you are my onley hope

Jag har nu haft mitt 24-70 i 18 månader och bara älskar det.
Stort och tungt? Javisst. Men det sitter fint på kameran och ger en härlig balans i handhavandet.
Dina andra alternativ var ju lite vidare. Men för mig sitter 24-70 som en smäck. Använder mestadels 40-70-området.
(var har du hört om efterföljaren? Jag skulle gärna ha en "inombordare", alltså en som inte växer vid zoomning))

Petter ...

Jag sitter också och väntar på vad som kommer att presenteras av Canon i början på Januari. Den kommande 24-70 verkar ju intressant, men den ska visst inte få IS enligt vissa rykten.

Frågan är ju sedan vad den nya 24-70 MkII kommer att få för pris så att säga och så är ju frågan vad den gamla 24-70 kommer att sjunka till när den nya släpps på marknaden.

Den som lever får se....

/ Stolpe

I read your post and fixed on a few things:

"Jag äger en canon 50d, men min tanke att jag skall gå upp till fullformat om något år.

Så jag vill ha ett objektiv som jag kan ha nu och även ha användning av senare."

and

"Min tanke är att jag vill ha ett objektiv som har bra kvalitet samt ljus starkt, eller bör det vara det?
Det jag fotar mest är min 2 årige son så att ha lite zoom att leka med samt att det ska vara snabbt och tål att fotas inomhus så att jag slipper blixten."

With what you are mainly shooting - are you really well served by spending 10,000 SEK on a lens?

You don't say *which* 50mm you have - but actually the one below is what I would recommend. For the price - about $350 in the US - it is one heck of a lens - It is the only non "L" lens I have in my bag - and on your body right now it's a nice 80mm for nice tight shots of your son...

But - sometimes you want more - or that's not the way you shoot - so.... =*^)

The 16 - 35 is a lovely lens - I have it - for you it would be a 26 - 56 approx. Nice useful lens now and more so later - IF you shoot a lot of wide angle images or work in tight areas. But is 2.8 enough indoors for you?

Expensive....

24 - 70 is too short for me with a full frame body - I bought the 24 - 105 f4 "L" IS instead. Very, very sharp and the range is more useful for me - but then I also use the 70 - 200 2.8 "L" as well..=*^)

(with these three lenses I am pretty well covered, especially with a 2X extender for the 70 - 200)

And the 50 1.4 for when I *really* need a fast lens - and not wanting to spend for the 1.2..=*^)

For you right now it would be a 38 - 112 fairly fast lens but less useful later (I think) - but f2.8 is not always enough for shooting without a strobe - so.....

From:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/canon_lenses.shtml

It's my sense that any lens with a Grade above 3.5 is capable of critically sharp images, especially when used at medium apertures. Lenses with ratings above 4.0 are ones that won't disappoint even the fussiest perfectionist.

Canon EF 50mm f/1.4 USM
Grade: 4.4

So-called "normal" lenses are not in vogue right now. For a long time a 50mm lens was what was sold with a camera body and the only real choice was whether to get the f/2.0 or spend a bit more and get the f/1.4 version. Today zooms predominate. But, zooms are generally slow.

At f/1.4 this lens is one to two whole stops faster than almost anything else I own. I don't use it often, but when I do — particularly at ISO 800, I'm able to shoot in extremely low light conditions. Considering the high image quality that this lens is capable of and its relatively low price, I consider it a must for every photographer's kit.

A normal lens is likely the hardest to become proficient with for beginners. It lacks the extreme coverage and excitement of a wide angle and the compression and intimacy of a telephoto. Yet, for street shooting it's almost ideal. Probably half of Cartier Bresson's work was done with a 50mm lens.

This probably didn't help much - sorry - but the thing is - only the one doing the shooting can really decide what would work - and why..=*^)

Cheers,

Christer

EF 50mm f/1.4 USM är ett ganska trevligt objektiv, men man måste vara beredd på att det har rätt låg kontrast vid full öppning. Det går delvis att korrigera i efterbehandlingen.

Nedbländat ett par steg är det ett alldeles utmärkt objektiv.

Istället för att "slippa använda blixten" tycker jag du ska skaffa dig en bra blixt, om du inte redan har en, och "utnyttja blixten" i fortsättningen. Då spelar det inte så stor roll att du har paketobjektivet på 18-55 mm nu. Blixten kommer att hjälpa dig att få bra bilder ändå. Tiden tills du skaffar dig en 5D, för det tycks ju vara en sådan du tror du vill ha, kan du använda till att lära dig hur man ljussätter med blixt på ett sådant sätt att det inte alls förstör bilden, utan tillför något som du inte hade fått ut annars.

För hur du än gör så får du vara så snäll och inse att det finns inte ett objektiv som fyller samma syfte på din 50D som det kommer att göra på en 5D. Nu behöver det ju inte göra det heller, men om du nu inte själv vet vilken bildvinkel du egentligen vill ha, då är det bättre att du inte köper något objektiv alls tills du kommit underfund med det. Det finns ju ofta någon man kan låna ett objektiv av, några dagar, och prova sig fram. Canon är ett spritt märke.

Hade du obegränsat med pengar kunde du ju köpa lite olika och prova dig fram, men det har du redan sagt att du inte har. Att då lägga pengar på något så dyrt som exempelvis EF 24-70 mm f/2,8L USM, baserat på rekommendationer från folk som aldrig sett dig fotografera, det verkar inte vettigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar