Annons

Vilket objektiv med EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knolpak

Aktiv medlem
Tja!

Tänkte införskaffa mig en EOS 300D då jag känner att jag växt ur min powershot G3:a.

Frågan är då vilket eller vilka objektiv jag ska satsa på. Att ta med det 18-55 objektiv som "medföljer" verkar ju klokt med tanke på att det nästan är gratis. Men vad ska jag satsa på sen? Funderar över EF 28-105/4-5.6 USM. Kostar 2000 spänn och verka lagom rimligt. Vad tycker ni? Hur pass mycket vidvinkel får ajg med det medföljande 18-55 objektivet?

SEn kom jag och tänka på här. Eftersom jag är ny så har ajg fortfarande kvar det där med ggr zoom. Min powershot G3 har 4x zoom. Hur många ggr zoom får jag med de två objektiven jag har listat upp här?

Tack på förhand!

/Adde
 
Fördelen med orginal objectivet, är att du får en hyffsad vidvinkel för en billig peng. 300D har ju en sensor i aps format vilket ger en 1.6 ggr förstoring jämfört med 35mm film. Det betyder att canon 18-55mm i praktiken blir ett 29-88mm vilket är ganska bra för ett standard objektiv. (28-105 blir 45-165mm). Detta är egentligen det "stora" problemet med alla konsument och semi pro digitala SLR kameror, det är svårt att få en bra vidvinkel. Tyvärr är enda lösningen idag att lägga till ca: 35000:- och köpa en digitalare med fullformatssensor (typ Canon 1D). Vad vill jag då säga med detta? jo, köp med kit objektivet, som är ett bra standard objektiv (fått bra vad gäller det optiska i tester dock lite plastigt) och lägg sen ev. överblivna pengar på en zoom (typ 70-200mm) eller en ordentlig blixt, man blir snabbt less på den inbyggda. Sen när du lärt dig kameran tycker jag att du ska uppgradera den med den "hackade" firmware som finns ute, vilken ger alla de funktioner man skaknar från start med 300D (blixkompensation, spegeluppfällning ISO 3200, one shoot fockus mm). det sist nämda är dock på egen risk eftersom det är troligt att canion kan krångla med garantin på en "hackad" kamera.
 
cihlin skrev:
...det sist nämda är dock på egen risk eftersom det är troligt att canion kan krångla med garantin på en "hackad" kamera.

Här kan man dock tillägga att det torde vara fullt möjligt att flasha tillbaka orginal-softan innan man promenerar till Canons butik - och så vitt jag kan förstå kan Canon nog inte se vad man haft för softa tidigare...? Garantin borde alltså inte vara ett problem!
 
cihlin skrev:
Fördelen med orginal objectivet, är att du får en hyffsad vidvinkel för en billig peng. 300D har ju en sensor i aps format vilket ger en 1.6 ggr förstoring jämfört med 35mm film. Det betyder att canon 18-55mm i praktiken blir ett 29-88mm vilket är ganska bra för ett standard objektiv. (28-105 blir 45-165mm). Detta är egentligen det "stora" problemet med alla konsument och semi pro digitala SLR kameror, det är svårt att få en bra vidvinkel. Tyvärr är enda lösningen idag att lägga till ca: 35000:- och köpa en digitalare med fullformatssensor (typ Canon 1D). Vad vill jag då säga med detta? jo, köp med kit objektivet, som är ett bra standard objektiv (fått bra vad gäller det optiska i tester dock lite plastigt) och lägg sen ev. överblivna pengar på en zoom (typ 70-200mm) eller en ordentlig blixt, man blir snabbt less på den inbyggda. Sen när du lärt dig kameran tycker jag att du ska uppgradera den med den "hackade" firmware som finns ute, vilken ger alla de funktioner man skaknar från start med 300D (blixkompensation, spegeluppfällning ISO 3200, one shoot fockus mm). det sist nämda är dock på egen risk eftersom det är troligt att canion kan krångla med garantin på en "hackad" kamera.

JO, jag har också funderat på en rejäl zoom. Hittade en 75-300 4-5,6 II för 2000kr. Den skulle nog passa för mig. Vad tror du om det?

Det där med firmware har amn ju som dvdbrännare-ägare varit med om förut. Då jag lämnade min på service flashade jag tillbaka originalen och dom märkte ingenting. SÅ det borde ju fungera här också.. Du nämnde några funktioner som man fick med firmwaren, vad var det för något? Är det något man "måste" ha?
 
Visst är det så att i den bästa av världar kan man flasha tillbaka, men om kameran ska in på service är det ju troligt att den inte funkar som den ska, vilket i Murphys namn troligen betyder att det inte går att flasha tillbaka. ;)
Personligen tycker jag dock att det är värt risken, eftersom jag får en mer kompetent kamera. Full beskrivning av de olika funktionerna finns i 10Ds manual som finns att ladda hem på nätet, Det jag använder mest är One shoot fokus, vilket gör att man kan låsa fokus punkt (kameran slutar gissa själv...) och blxtkompensationen vilket gör att man kan styra blixtstyrkan från kameran.


Tror säker du blir nöjd med det objektivet, du kan oxo kolla på Sigma som har en del billiga zoomar av liknande kvalitet. När det gäller zoomar kommer man ju till framsidan av myntet med brännviddsförlängningen, om du köper ett 70 - 300 då får du i praktiken ett 110-500mm vilket är mycket bra och gör att man kan komma riktigt nära...
 
cihlin skrev:
Visst är det så att i den bästa av världar kan man flasha tillbaka, men om kameran ska in på service är det ju troligt att den inte funkar som den ska, vilket i Murphys namn troligen betyder att det inte går att flasha tillbaka. ;)
Personligen tycker jag dock att det är värt risken, eftersom jag får en mer kompetent kamera. Full beskrivning av de olika funktionerna finns i 10Ds manual som finns att ladda hem på nätet, Det jag använder mest är One shoot fokus, vilket gör att man kan låsa fokus punkt (kameran slutar gissa själv...) och blxtkompensationen vilket gör att man kan styra blixtstyrkan från kameran.


Tror säker du blir nöjd med det objektivet, du kan oxo kolla på Sigma som har en del billiga zoomar av liknande kvalitet. När det gäller zoomar kommer man ju till framsidan av myntet med brännviddsförlängningen, om du köper ett 70 - 300 då får du i praktiken ett 110-500mm vilket är mycket bra och gör att man kan komma riktigt nära...

Ok. Tack så hemst mycket för svaret!

Jag har båda dom funktionerna du nämnde här på min powershot. Eller om jag sk alåsa fokus slår jag bara om till manuell. Kanske inte lika sak. Men jag använder båda funktionerna flitigt. Så det är nog värt risken.

Nu är det bara en sak jag funderar över. Jag förstår det där med brännvidsförlägningen, men om jag nu har 500mm (300mm). Då är det väl extremt lätt att få rörelseoskärpa? Hur långt kan man gå utan stativ?
 
Finns det någon tråd eller nån sida med full förteckning om hur flashning och detta går till och vart man får tag på hackade firmwaren och den som är orginal?

Skulle vara glad om man kunde få denna info och testa hur det funkar med flashningen.
 
Knolpak skrev:
Nu är det bara en sak jag funderar över. Jag förstår det där med brännvidsförlägningen, men om jag nu har 500mm (300mm). Då är det väl extremt lätt att få rörelseoskärpa? Hur långt kan man gå utan stativ?

Allt beror på hur snabb slutartid Du har. Vid starkt ljus kan man ha korta slutartider. Regeln säger att slutartiden inte får överstiga 1/brännvidden. Alltså, har Du ett 500mm objektiv bör Du inte ha längre slutartid än 1/500s vid handhållen fotografering.
 
downtown skrev:
Allt beror på hur snabb slutartid Du har. Vid starkt ljus kan man ha korta slutartider. Regeln säger att slutartiden inte får överstiga 1/brännvidden. Alltså, har Du ett 500mm objektiv bör Du inte ha längre slutartid än 1/500s vid handhållen fotografering.

Jo, slutartid har ajg full koll på. Dock ej den där regeln. Tack för tipset. 1/500 är ju ganska snabbt. Ingen hit om man är inne eller så. Fast iofs hur ofta zoomar man fullt inomhus...

Men tack för all hjälp!
 
Objektiv

Vilket objektiv kan rekommenderas om man vill ha kanonskärpa med EOS 300D? Det är litet oklara uppgifter i testerna om skärpan. Tester på nätet visar att standardobjektivet inte tecknar riktigt skarpt. Går man till EOS Ds blir det genast bättre men man får inte veta vilket objektiv man hängt på då. Beror skillnaden på kamerahuset eller på objektivet?
 
Knolpak skrev:
Tja!

Tänkte införskaffa mig en EOS 300D då jag känner att jag växt ur min powershot G3:a.

Frågan är då vilket eller vilka objektiv jag ska satsa på. Att ta med det 18-55 objektiv som "medföljer" verkar ju klokt med tanke på att det nästan är gratis. Men vad ska jag satsa på sen? Funderar över EF 28-105/4-5.6 USM. Kostar 2000 spänn och verka lagom rimligt. Vad tycker ni? Hur pass mycket vidvinkel får ajg med det medföljande 18-55 objektivet?

SEn kom jag och tänka på här. Eftersom jag är ny så har ajg fortfarande kvar det där med ggr zoom. Min powershot G3 har 4x zoom. Hur många ggr zoom får jag med de två objektiven jag har listat upp här?

Tack på förhand!

/Adde

* Beräkning av zoom-faktor
Att räkna ut "ggr-zoom" gör du genom att dela ändlägerna medvarandra för brännvidderna, med den övre gränsen i täljaren och den undre i nämnaren.

ggr-zoom = 105/28 = 3,75, vilket kan avrundas till 4

ggr-zoom = 55/18 = 3,05, vilket kan avrundas till 3

Snabbt ser man att 4 ggr zoom måste vara bättre än 3 ggr zoom . Tyvärr glömmer tillverkarna att berätta inom vilket område de brännviddsförändringsbara objektiven arbetar. Nåväl. Jag har några bilder av en ko i portföljen som är tagen på någon halvmeters håll med en 15 mm objektiv med 300D kameran. I stort räcker en 18-155 väldigt långt det vidvinkliga hållet. Sedan så får bildvinklar/brännvidd multipliceras med 1,6 för att ge en uppfattning om hur bilderna blir med given brännvidd för 35-mm kamera på digitalkamera av typen 300D.

* Erfarenheter av foto
När jag började fotografera så startae jag med filmbaserad kamera 1988 och till den fanns det en zoom med 35-70 mm f/2,8-4, vilket är 2 ggr zoom. Den kameran och det brännviddsområdet hade jag god nytta av. Objektiv på 300D för att täcka in detta område är 29-112 mm. Därefetr köpte jag ett 70-210 f/4-5,6, men det kom inte med ut så ofta beroende på att dåtidens filmkänsligheter i kombination med ljusstyrkan på objektivet gjorde värden knappt fotograferingsbar annatän en icke regnig midsommarafton med solen i zenit.


När jag för något år sedan åter började fotografera efter en tids frånvaro på dryga tio år, tyckte jag mig märka att vidvinklar är mer kreativt och ger mer spännande bilder än bilder tagna med teleobjektiv av motiv på långt håll. Sedan har jag lärt mig att teleobjektiv även kan användas för motiv på nära håll och fått behållning av detta.

* Min utrustning
Exakt vad jag har tillgång till för utrustning går att lista ut genom att kika i profilen min.

* Råd
Mitt råd blir att starta med det medföljande objektivet och sedan se t vilket håll du vill gå och vilka ljusstyrkor du behöver på optiken för att inte bli begränsad.


Ltcka till
 
Re: Objektiv

Ollo skrev:
Vilket objektiv kan rekommenderas om man vill ha kanonskärpa med EOS 300D? Det är litet oklara uppgifter i testerna om skärpan. Tester på nätet visar att standardobjektivet inte tecknar riktigt skarpt. Går man till EOS Ds blir det genast bättre men man får inte veta vilket objektiv man hängt på då. Beror skillnaden på kamerahuset eller på objektivet?

Objektivet som följar med på köpet är billigt men bra om man bländar ner ett eller två steg.
Vill man ha ett bättre objektiv hade jag valt Canon EF17-40mm f/4L usm, mycket gedigen konstruktion. Dyker upp ett och annat begagnat ibland.
 
Skärpa med EOS 300D

Bra att jag fick förslag på objektiv! Varför diskuteras inte skärpan mer? Upplever ägarna till EOS 300D några problem med skärpan? Som gammal fotograf med Zeiss och Leica på 1950-talet och ännu mer med Rolliflex i 6x6 cm format godkände man inga suddbilder. Småbildsformatet tog rätt många år att utvecklas till godkänt. Nu är frågan vad ett objektiv i gammal Zeissklass egentligen skall kosta i dag. Jag har tittat på Steve´s Digicam tester på nätet och där ser man skillnaderna i skärpan mellan t.ex. EOS 300D och EOS 1Ds. Men då är detaljerna väldigt förstorade. Nikon D70 är där lika svag som EOS 300D.
 
Mellan formatet är väl oslagbart med det utgångsformatet.
För min del räcker det med en 300D eftersom jag inte gör några jätte förstoringar. EOS-1 Ds med 11,1 megapixels kostar ju en stor slant, men är ju verktyget om man tänker blåsa upp bilderna rejält. Kvalitets objektiv ett måste annars har man inte vunnit något.
Jag har ingen erfarenhet av jätteförstoringar på digitala bilder. Det analoga är nog svårslaget på det här området.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.