Annons

Vilket objektiv hade DU valt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smulalex

Medlem
Jag ska snart köpa min första SLR-kamera(350D) och har tre objektiv att välja mellan och skulle uppskatta alla tips och råd så jag inte drar en riktig nitlott!

Canon 17-85/4-5,6 IS USM
Sigma EX 18-50/2,8 DC
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD

Är det t.ex. värt att köpa ett objektiv med bildstabilisator som har lite sämre ljuskänslighet, än ett med 2,8 i ljuskänslighet?

Vilket hade DU valt och varför??!!!

Tack på förhand för alla svar!
Mvh. Alexandra!
 
Smulalex skrev:

Är det t.ex. värt att köpa ett objektiv med bildstabilisator som har lite sämre ljuskänslighet, än ett med 2,8 i ljuskänslighet?

IS ger dig aldrig snabbare slutartid, den hjälper dig baar att hålla kameran/objektivet stadigt den tiden som slutaren är öppen. så behöver du snabba slutartider som vid ex. sport sår är det bättre med större bländaröppning än med IS.
 
Jag stod inför ett liknande val och det föll på 17-85 IS. Dels för omfånget och dels för bildstabilisatorn. Ett bra all-round objektiv. Har inte testat eller utvärderat de andra så jag vet inte hur de presterar i förhållande till 17-85 IS dock.
 
Jag röstar för Sigman, men då vet jag ingenting om Tamronen.

Allt ljussvagare än bländare 2.8 är egentligen rätt drygt. Speciellt med en liten dSLR-sökare.

Mitt förstahandsval skulle nog vara den kommande EF-S 17-55/2.8 IS USM men den är ju å andra sidan 3800 kr dyrare än 17-85 IS. Ännu värre dessutom om man köper 17-85 i kit med kameran.
 
Jag vet inte hur Tamronet presterar, så det kan jag inte uttala mig om. Av 17-85:an och Sigmas 18-50 hade jag valt Sigman. Större bländare ger möjlighet till snabbare slutartider och kortare skärpedjup.

Inget av dem lär vara en riktig nitlott dock.
 
Har angående just dessa objektiv ingen åsikt.

Är man skakig på händerna är allt som heter bildstabilisering bra. Enn optik med 2,8 som största bländare är dock trevligare än en med 4.

Ett trevligt objektiv för halvkroppsporträtt med 350D är EF 50/1,8. Alltid lika roligt att tillföra en ny parameter att ta hänsyn till.
 
Jag hade valt ljusstyrka framför IS pga av möjlighet till kortare skärpedjup. Har goda erfarenheter av sigma 30/1.4 och 350d Vill dock säga att många har problem med felfokusering med den kombinationen. Och att fokusera manuellt med 350d sökare är nästan omöjligt tycker jag.

/F
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.