Annons

Vilket objektiv hade du köpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag fotar med en Panasonic GX7 med ett 20mm f1,7 objektiv. Nu kanske jag inte utrycker det korrekt men för mig är det ett standardobjektiv med lätt vidvinkel, det motsvarar 40 mm för min 4/3 kamera.

Det vore intressant att läsa hur någon annan skulle bygga ut systemet och därför undrar jag:

Om du hade haft detta paket och skulle köpa ett nytt objektiv, vilket hade det varit? Och varför?

Den normale fotografen som köper en DSLR köper med en standardzoom.
Nästa inköp brukar vara en telezoom.
Efter ett litet tag köper man en vidvinkelzoom/stativ.

Och till slut så använder man en normalzoom till de flesta bilder.

Sen finns det alltid varianter.
Man byter ut:
till zoom med bättre kvalité
Fasta
Säljer zoomar
Skaffar ett macro
mer ljusstyrka
lättare utrustning

Men startgrunden brukar vara den väg vi vandrar de första 2-4 åren.

Personligen efter att ha fotat i många år så vet jag att en bra ljusstark normalzoom o en vidvinkel är mina mest använda objektiv.
Nu är jag liiite sugen på några fasta 1,4-gluggar.

Den normale fotografen som köper en DSLR köper med en standardzoom.
Nästa inköp brukar vara en telezoom.
Efter ett litet tag köper man en vidvinkelzoom/stativ.

Och till slut så använder man en normalzoom till de flesta bilder.

Sen finns det alltid varianter.
Man byter ut:
till zoom med bättre kvalité
Fasta
Säljer zoomar
Skaffar ett macro
mer ljusstyrka
lättare utrustning

Men startgrunden brukar vara den väg vi vandrar de första 2-4 åren.

Personligen efter att ha fotat i många år så vet jag att en bra ljusstark normalzoom o en vidvinkel är mina mest använda objektiv.
Nu är jag liiite sugen på några fasta 1,4-gluggar.

Jag är inte så normal ;-)

Bör kanske nämna att jag har en till kamera med standardzoom, telezoom bland annat. Men jag vill bara ha kul med fotandet och därför köpte jag en liten och lätt kamera för att bara leka med. Den skulle vara lätt att ha med sig och använda när kreativiteten faller på.

Jag vill köpa de objektiven som jag tycker verkar trevliga, det behöver inte vara så logiskt. Men visst en normalzoom vore ju praktiskt! Någon som har tips på en bra sådan till ovan nämnda kamera? Som inte sticker i väg i pris och storlek.

Är också lite sugen på en telezoom eftersom jag är fågelintresserad.

Jag hade köpt en bra fast vidvinkel, sedan en telezoom 45-150 eller liknande och sedan kanske ett fast 45 (eller 60) med bra ljusstyrka. Beroende på användningsområde hade jag kanske sneglat på de fina 2.8-zoomar som finns till systemet.

Har en m4/3 som komplement till mina Canon. Panasonic 25/1,4 och Olympus 45/1,8....trodde att jag skulle köpt något till objektiv vid det här laget...men jag är rätt nöjd med den set-up:en som det är. Kolla även Sigmas Art-serie till m4/3, riktigt prisvärd. Skall du ha bra zoomar (som är ljusstarka) så sticker det lätt iväg prismässigt, men bra, ljusstarka fasta brännvidder är rätt "billiga".

Om du hade haft detta paket och skulle köpa ett nytt objektiv, vilket hade det varit? Och varför?

Olympus M.Zuiko 45mm f/1.8

Mest pang för pengarna när det gäller m4/3-objektiv och det skulle vara värt pengarna om det vore dyrare också.

Obligatoriskt objektiv för varje m4/3-kameraägare! :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto