Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv för extremt långt skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Malvefors

Avslutat medlemskap
Jag behöver mer skärpedjup än vad mitt Canon EF 100/2.8 Macro eller EF 20/2.5 Macro ger på bländare 32, vad skall jag köpa? Är det ett Canon TS-E EF 90/2,8 som gäller eller vad skall jag ha?

Kameran är en EOS 5D Mark 2.
 
Quick Reference Guide: Depth of field is governed by three factors: aperture, lens focal length and shooting distance. Remember the following relationships:

The smaller the aperture, the deeper the depth of field (the other two factors remaining the same). For example, if the lens focal length and the shooting distance stay the same, the depth of field is much deeper at f/16 than at f/1.4.

The shorter the lens focal length, the deeper the depth of field (the other two factors remaining the same). For example, comparing a 28mm lens with a 50mm lens at the same aperture and shooting distance, depth of field is deeper with the 28mm lens..

The greater the shooting distance, the deeper the depth of field. i.e. other two factors remaining the same). For example, if the subject is photographed from three and then from seven meters away, the zone of sharpness in the foreground and background is greater at seven meters.

Another characteristic of depth of field is that it is generally deeper in the background than in the foreground.

Use Google Translate if nec.
 
Om det är makro på hjälpligt stilla saker är det nog lättare att ta mängder av bilder på olika fokusavstånd och sticka ihop i Photoshop i efterhand. Då kan du få ett "oändligt" (vilket även kräver oändligt tålamod, misstänker jag) skärpedjup.
 
Mig veterligt finns bara två sätt: TS-E 90/2,8 eller att göra det digitalt. Kanske någon här på FS kommer ihåg vilket program det var. Har för mig att just detta gicks igenom av "digital foto" tidningen i den här månadens upplaga, men även foto har gjort reportage. Du kan säkert googla på något som "combine images depth of field" för att hitta rätt. Man tar alltså en serie bilder på ett stillastående motiv med minimala fokusförskjutningar mellan bilderna och så trollar datorn ihop dem.

Givetvis ger en kompaktkamera större DOF men detta är missvisande då diffraktionen följer med skärpedjupsökningen så det förtar upplösningen. Samma sak händer med kortare brännvidd dom TS-E 45. Dessutom för samma förstoring ger ju kompakten och 45an kortare arbetsavstånf. Allt detta vet du säkert redan.
 
Jag behöver mer skärpedjup än vad mitt Canon EF 100/2.8 Macro eller EF 20/2.5 Macro ger på bländare 32, vad skall jag köpa? Är det ett Canon TS-E EF 90/2,8 som gäller eller vad skall jag ha?

Kameran är en EOS 5D Mark 2.

I den analoga världen fick jag alltid lära mej att minsta gluggen( ex f22) och kort brännvidd( ex vidvinkel etc) gav största skärpedjupet
 
Focus bracketing

http://en.wikipedia.org/wiki/Bracketing

Läste någonstans att det finns mjukvara som du kan göra detta med, kopplat direkt till kameran, dvs mjukvaran flyttar fokus i fasta steg och sedan lägger den samman de skarpa områdena, men hittar inte länk till det nu.

Går även att göra i PS, men då får du mecka själv. Har dock ej provat själv ännu.
 
Jag behöver mer skärpedjup än vad mitt Canon EF 100/2.8 Macro eller EF 20/2.5 Macro ger på bländare 32, vad skall jag köpa? Är det ett Canon TS-E EF 90/2,8 som gäller eller vad skall jag ha?
Nja, delvis kan man säga det. Att bytatill annat objektiv lär inte fungera såvida du inte använder just specialoptik såsom ett TS objektiv. Med det kan du lägga skärpan i vilket plan du vill men du får se upp så det ger den effekt du eftersträvar.
Få köper ett sådant utan att veta exakt vad de gör, inte minst med tanke på priset.
Du kan googla fram massor med info om TS gluggar.
 
Focus stacking med CombineZP är en bra metod. Det går att göra manuellt också, men det är jobbigt.

En bra demovideo - lite idioförklarande kanske, men en bra intro.

http://www.youtube.com/watch?v=fJiEw4VCcYU

BTW: så är faktist TS-optik rätt skönt till de bilderna när man önskar ett lutande focusplan. Med en bra macobälg så kan man få den funktionen utan att ha ett speciellt TS-objketiv. Lite struligare, men blir minst lika bra och klart billigare.

BTW2: Focus stacking är ett bättre buzzword än Focus bracketing om man letar info om tekniken.
 
Jag skulle nog faktiskt rekommendera att prova en kompakt. Jag använder ibland min LX3 för vidvinkliga makrobilder, och måste säga att det blir en rätt speciell känsla. Fortfarande lite kort skärpedjup men stor skillnad mot systemkameran.
Annars är det nog tilt som hjälper bäst.
 
Jag hade en tråd i detta ämne för länge sedan: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=97479&page=4
Man kan använda sig av ett sk retrofocus objektiv.
Som är ett sammansatt linsystem. Där huvudobjekivet har mycket kort brännvidd, exvis 5 mm. detta kan ju inte sättas på en sysemkamera och det lyser inte ut hela bildytan.
Genom att ta den bild detta obketiv skapar emd en vanlig makrobjektiv kan man dra ut den lilla bilden från 5 mm objektivet.
Faktum är att de felsta objektiv till sytemkameror med kortare brännvidd än omkring 35 - 50 mm är retrofokusobejktiv.
Har du ett 24 mm objektiv så sitter ju det längre än brännvidden ifrån filmplanet, dvs bildsensorn än dess brännvidd.
Det finns vidvinkeltillsatser att sätta framför, särskilt för kompaktkameror, som då bildar ett retrofokusystem. Givetvis med avkall på kvalteten.
Sådana objektiv du efterfrågar finns inte att köpa, men har specialtillverkats för vissa framstående fotografer.
Det finns kirurgisk instrument, "slangkikare", som har ett objetkiv med mycket kort brännvidd, sen tittar man på dess bild med ett annat linsystem som liknar ett perioskop. Att sätta en kamera på en sådan "tittslang" skulle kunna vara en lösning.

En kompakt med liten sensor och korta objektiv ger långt skärpedjup, mne vill man ha möjlighter och kvalitet från en systemkamera blir det svårare.


de
Roy
 
Vad är det du ska fota? Vilken storlek har motivet? Vilket avstånd från kameran?

Det gäller produktfotografering och det är väldigt varierande prylar, exempel är en metallbit på ca. 2x25 cm som skall fotograferas med kortänden rakt mot kameran och kunden kräver knivskärpa i bägge ändar vilket jag har lite svårt att leverera. Avståndet från kameran kan jag inte riktigt precisera i skrivande stund, allt från 1 meter ned till 2 - 3 dm beroende på storlek på produkten.

Till övriga kommentarer

Givetvis har jag inga problem att köpa ett TS-E efter som jag själv föreslår det och jag är mycket väl medveten om att liten bländaröppning ger mest skärpedjup och att det även beror på brännvidden. Men ett vidvinkelobjektiv lider av andra optiska fel, vilka visserligen går att korrigera i Photoshop. Speciellt i CS5 med den underbara funktionen "Lens Profile Correction". Men jag vill helst ha så lite sådana fel att korrigera som möjligt.

Att köra minsta bländare ger även andra effekter som sämre skärpa över lag, då alla objektiv har en så kallad Sweet Spot, på nästan alla mina objektiv ligger den runt bländare 11. Även detta går att fixa till i efterbehandlingen så därför har jag kört på bländare 32 för att få längsta möjliga skärpedjup.
 
Kort avstånd alltså, och därmed ger ju även små bländaröppningar relativt begränsat skärpedjup. Som tidigare föreslagits är det nog TS-objektiv, eller focus stacking som är dina alternativ.
 
Men bilder med nära nog oändligt skärpedjup har funnits i alla år, dvs även på tiden då kemisk film användes och då datorer inte ens var påtänkta.
Hur gjorde man då?

Möjligen fanns objektiv med bländare 64 eller ännu mindre förr.

Hålkamera med mycket litet hål kanske.

De
Roy
 
Använd DOF-master för att kolla vilken brännvidd du behöver. Ställ in önskad bländare, fyll i avstånd till motivet och sedan är det bara att testa sig fram till vilken brännvidd som du behöver. Alternativt att du sätter bländare och brännvidd och justerar avståndet till motivet.
 
Det gäller produktfotografering och det är väldigt varierande prylar, exempel är en metallbit på ca. 2x25 cm som skall fotograferas med kortänden rakt mot kameran och kunden kräver knivskärpa i bägge ändar vilket jag har lite svårt att leverera. Avståndet från kameran kan jag inte riktigt precisera i skrivande stund, allt från 1 meter ned till 2 - 3 dm beroende på storlek på produkten.

Helicon Focus (se http://www.heliconsoft.com/heliconfocus.html) är ett program för att automatiskt stacka bilder med olika fokusavstånd samt sammansmälta dem till en bild med "syntetiskt" stort skärpedjup. De har ett sidoprogram, Helicon Remote (se http://www.heliconsoft.com/heliconremote.html) som kan köra din kamera via en USB-kabel. Där ser man bilden på skärmen och kan fjärrstyra fokusmotorn så att man utgår från en viss fokuspunkt, talar om hur många steg fokusmotorn skall ta för varje exponering, samt hur många bilder som skall tas. Därefter kan den då automatiskt ta en större mängd bilder med olika fokus, vilka sedan kan läggas ihop av Helicon Focus.

Skall du ta en större mängd bilder med "omöjligt" skärpedjup, kanske detta kan vara en lösning för dig. Helicon Remote finns i dagsläget endast för Windows, men Mac-version är under utveckling.

/Björn
 
Här följer en penna som är fotograferad med Helicon Remote + Focus. Först en förminskning av hela bilden och därpå 100 % crop av båda ändarna:
 

Bilagor

  • Penna1.jpg
    Penna1.jpg
    85.6 KB · Visningar: 163
  • Penna2.jpg
    Penna2.jpg
    88.8 KB · Visningar: 162
  • Penna3.jpg
    Penna3.jpg
    89.9 KB · Visningar: 165
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar