Annons

Vilket objektiv behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanHelenius

Ny medlem
Hej, jag är en amatörfotograf (med betoning på amatör). Har en Canon 450d med medföljande normallins. Denna är det inget fel på men den är inte så ljuskänslig. Dessutom har jag köpt en EF 50mm 1:1.8 II som är en prisvärd porträttlins om jag har förstått det rätt.

Är det någorlunda bra linser jag har? Är min kamera tillräckligt bra för att jag ska kunna ta varierade och konstnärliga fotografier? Off topic: hur nödvändigt är det mest stativ vid fotografering, är det viktigt att ha vid mer genomtänkta fotograferingar?

Jag tar mest porträtt och situationsbilder i stadslandskap.

Du behöver dem brännvidder du använder.

Det är som att fråga någon: Vilken bil behöver jag?
Svaret kan vara:
lastbil
buss
Ferrari
Volvo

Din 50mm är en mycket bra lins. Om du ska ta konstnärliga foton är det väl ganska mycket upp till dig själv.

När det gäller situationsbilderna så vet jag inte vad det är för situationsbilder. Om du fotar situationsbilder på människor kanske du vill ha lite längre brännvid?

Gällande stativ så beror det ju helt på vad du ska fota. Om du ska fota porträtt tror jag inte att du behöver ett stativ. Det beror ju i och för sig på miljön du tar porträtten i. Om du tar i en studio kanske du vill ha stativ om du fotar på en så liten yta, men om du mer är ute och fotar kommer det kanske bara kännas i vägen. Detta är förstås en smaksak.

Stativ har ju haft åtminstone fyra klassiska användningsområden: 1) då man får för lång slurartid så man får skakningsoskärpa - gamla regeln slutartid längre än 1/effektiv brännvidd 2) för att hålla tung utrustning 3) innan det var lätt att snurra på och beskära bilder - att se till att horisonten var rak 4) makrofotografering kombination av tunt skärpedjup och liten bländaröppning = lång slutartid.

Stämmer inget av detta lär du inte behöva stativ.

Stativ har ju haft åtminstone fyra klassiska användningsområden: 1) då man får för lång slurartid så man får skakningsoskärpa - gamla regeln slutartid längre än 1/effektiv brännvidd 2) för att hålla tung utrustning 3) innan det var lätt att snurra på och beskära bilder - att se till att horisonten var rak 4) makrofotografering kombination av tunt skärpedjup och liten bländaröppning = lång slutartid.

Stämmer inget av detta lär du inte behöva stativ.

Det är nog vid längre slutartid som jag behöver ett stativ. Helt riktigt! Tack för hjälpen.

Din 50mm är en mycket bra lins. Om du ska ta konstnärliga foton är det väl ganska mycket upp till dig själv.

När det gäller situationsbilderna så vet jag inte vad det är för situationsbilder. Om du fotar situationsbilder på människor kanske du vill ha lite längre brännvid?

Gällande stativ så beror det ju helt på vad du ska fota. Om du ska fota porträtt tror jag inte att du behöver ett stativ. Det beror ju i och för sig på miljön du tar porträtten i. Om du tar i en studio kanske du vill ha stativ om du fotar på en så liten yta, men om du mer är ute och fotar kommer det kanske bara kännas i vägen. Detta är förstås en smaksak.

Du tror alltså att jag har fullgod utrustning för att ta mer konstnärliga foton av god kvalité? Tack för svaret i övrigt. Vad innebär egentligen en längre brännvid i praktiken?

Okej. Jag är inte tillräckligt kunnig inom foto, men nog vad jag att en buss inte är en bil.
Inte?
8 passagerare + förare = stor bil eller en liten buss.

Fast nu används bilbegreppet bara som ett exempel för att påvisa det orimliga i frågan. och jag tror nog att du förstår att du inte vet vad jag behöver och tvärtom.

Inte?
8 passagerare + förare = stor bil eller en liten buss.

Fast nu används bilbegreppet bara som ett exempel för att påvisa det orimliga i frågan. och jag tror nog att du förstår att du inte vet vad jag behöver och tvärtom.

Haha. Rolig diskution men den är kanske lite off-topic, eller? ;-) starta en ny tråd om det vet ja :)

ANNONS